Článek
Když si představíte Kazachstán, první, co vás asi napadne, je jeho obrovská rozlehlost a rozmanitost – od velehor až po nekonečné pouště. Dnes však tato země s pouhými 20 miliony obyvatel spěje k tomu stát se jednou z digitálně nejvyspělejších zemí v regionu. Jak se této zemi podařilo udělal takový technologický skok vpřed?
Pokud se podíváte na čísla, je jasné, jak moc se v Kazachstánu digitalizace promítla do každodenního života. Během 30 let od získání nezávislosti na Sovětském svazu Kazachstán v oblasti digitální transformace své sousedy nejen dohnal, ale předstihl. Podle OSN je Kazachstán nyní na 24. místě na světě v digitalizaci a patří mezi deset nejlepších zemí v dostupnosti internetu. Nejméně 92 % vládních služeb je nyní dostupných online. To přináší zásadní změny v tom, jak lidé žijí a pracují. Přibližně 89 % obyvatel používá mobilní internet a každý člověk spotřebuje v průměru 33 GB dat měsíčně.
Důležitým faktorem za tím vším je i role vlády. Prostřednictvím programu „Digitální Kazachstán“ zavedla země technologii téměř do každého aspektu života. Například platforma eGov.kz nabízí více než 400 online služeb, což usnadňuje život a zjednodušuje byrokracii. Lidé mohou mít veškeré doklady včetně pasů, rodného listu, identifikační karty či řidičské průkazy v digitální podobě. Návštěvám úřadů se lze nyní většinou vyhnout. Koupě nebo prodeje nemovitostí, registrace manželství či podání daňového přiznání, a nespočet dalších úředních úkonů lze nyní provádět z telefonu (i když rozvod stále vyžaduje fyzickou přítomnost). Díky aplikaci Smart Bridge lze prostřednictvím API integrovat eGov.kz do kterékoliv komerční aplikace.
Kazachstán také podporuje dynamickou kulturu startupů. Například Astana Hub je největším mezinárodním technologickým startupovým parkem ve Střední Asii. Kazachstán si cíleně buduje reputaci inovačního centra v regionu. IT služby se tak do budoucna mají stát důležitým exportním artiklem – v roce 2023 dosáhla hodnota exportovaných IT služeb 529 milionů dolarů, ambicí je do roku 2026 toto číslo zdvojnásobit.
Jedním z nejpůsobivějších aspektů digitální revoluce v Kazachstánu je dostupnost internetu. Prioritizace rozšíření 4G a 5G sítí zajišťuje, že digitalizace není omezena na městské oblasti. To má zásadní vliv na způsob života na venkově, kam internet přináší nové příležitosti i právě dostupnost digitálních služeb.
Je-li řeč o digitální transformaci v Kazachstánu, nelze opomenout superaplikaci Kaspi.kz. Je to největší kazašský fintech, který poskytuje plně integrovaný ekosystém v rámci jediné aplikace. Původně banka, Kaspi nyní nabízí vše od finančních služeb, e-commerce až po cestování i e-government služeb. S více než 13 miliony uživatelů a 9,1 milionem aktivních denních uživatelů tedy obsluhuje přes 50 % populace. Kaspi je nyní všudypřítomnou součástí života v Kazachstánu. Na jedné straně činí váš každodenní život efektivnějším a neuvěřitelně pohodlným, na druhé straně se bez ní sotva obejdete.
Kazachstán nejen dohnal zbytek světa, určuje tempo digitální revoluce a umisťuje se jako digitální velmoc ve Střední Asii. Země je případovou studií, jak může digitalizace podpořit ekonomický růst, zlepšit kvalitu lidí a vytvářet nové příležitosti v rychle se vyvíjejícím světě. Se zaměřením na digitální infrastrukturu, vládní podporou inovací a rostoucím ekosystémem startupů je Kazachstán na slibné cestě.
Irina Ilchovskaya, ředitelka komunikace Tele2/Altel
Článek jsme původně zveřejnili na webu Asiaskop.cz, kde se věnujeme i dalším tématům spojeným s děním v asijských státech.