Článek
Kdo ho nikdy neviděl, ať hodí kamenem – i když podle nás je to zcela nemožné. Výrobci prezentují tohle vylepšení jako skvělou úsporu paliva a také krok navíc k ekologičtější jízdě. Jenže v praxi to prý vypadá jinak. Opakované nabíhání motoru pro něj totiž rozhodně není nic příjemného.
Když motor pořád startuje a vypíná
Každý řidič ví, že motor nejvíc dostává zabrat při startu – to je taková ta základní fyzika a mechanika, aby se tak řeklo. Startér se snaží roztočit celý blok, kontrolky na chvíli pohasnou a auto se probouzí k životu. Vypadá to docela namáhavě už jen z popisu, že?
A schválně si odpovězte na otázku, jak byste se cítili, kdybyste byli motorem a zažívali tohle třeba při každém semaforu. Takže místo toho, abyste běželi v klidu na volnoběh, se neustále vypínáte a zapínáte. Už chápete, odkud se berou ty zvěsti o větším opotřebení?
Proč to vůbec v autech je
Možná by si někdo myslel, že jde o dárek pro řidiče, který by měl lidem nadělit nižší spotřebu a jedním dechem také nějaké ty peníze navíc (protože jim v nich zůstává dobře schovaná úspora z pohonných hmot).
Jenže realita je jiná. Systém start/stop byl zaveden hlavně kvůli přísným evropským emisním normám – úspora zákazníků s tím neměla nic společného (ale nějak se jim to prodat samozřejmě muselo, že ano). Na měřicím cyklu NEDC se totiž díky němu daly srazit hodnoty CO₂ o desítky procent a automobilky tak bez potíží splnily povinné limity. V reálném provozu ale přínos není zdaleka tak výrazný, jak se vám někteří autodealeři snaží tvrdit.
Rozdělení řidičů na dva tábory
Není divu, že celý systém vyvolává vášně. Zatímco jedni na něj nedají dopustit (tvrdí, že šetří palivo a s opotřebením motoru to určitě tak horké nebude), druzí jsou přesvědčení, že časté startování zkracuje životnost motoru, startéru i baterie. Což se samozřejmě časem projeví na nutnosti častější a dražší údržby. A takovýhle „benefit“ vám samozřejmě všichni prodejci aut nesdělí.
Takže pokud máte možnost systém vypnout, udělejte to – obzvlášť v zimě nebo při krátkých jízdách, kdy se v motoru nestihne pořádně ohřát olej. A pokud už start/stop používáte, nezapomeňte pravidelně kontrolovat baterii, startér a další díly, které při častých startech trpí. Můžete tak předejít velkým problémům.
Co si o systému start/stop myslíte vy?
Zdroj: Autorský text, Practicalmotoring, Interiorex, RAC