Článek
Zní to lákavě, že? Žádné obcházení bazarů, žádné dohady s prodejcem. Jenže teď se ukazuje, že tahle digitální pohádka, kterou mnozí z nás tak obdivovali, má i svou stinnou stránku. Důkazem je krach jednoho z největších hráčů na tomto trhu – společnosti Heycar, která měla silné zázemí i od samotného Volkswagenu. Ano – tak velkého giganta měla za sebou, a přesto to neustála.
Proč padl projekt, za kterým stál i Volkswagen
Na papíře to znělo skvěle: lidé si z pohodlí gauče vyberou auto, vyřídí financování a jen čekají, až jim zazvoní telefon s termínem dovozu. Připadá vám to absurdní? Mnoha lidem ne, a tak se stalo, že stejný trh v krátké době obsadilo docela dost hráčů – a dělit se tam mezi ně začaly i zisky. Znáte to pořekadlo o dvou kohoutech na jednom smetišti, tak tady jich bylo víc než dvě desítky.
Další problém pak spočívá v nás, lidech – tedy v zákaznících. Auto totiž není pračka, kterou si snadno vyberete porovnáním několika parametrů a ve finále změříte, zda se vám vejde do koupelny. Lidé se chtějí ve svém novém členu rodiny svézt, otevřít kufr, podívat se pod kapotu a prostě si to všechno vyzkoušet na vlastní kůži, než se rozhodnou pro koupi. Není to prostě houska, o které víte, v jakém stavu vám přijde. U auta je hodně důležitý i osobní dojem – a to vám sebelepší prezentace na internetu zprostředkuje jen těžko.
Digitální laboratoř, která narazila
Heycar byl tak trochu experiment. Měl ukázat, jestli se auta dají prodávat jako běžné spotřební zboží. Výsledek ovšem asi investory příliš nepřesvědčil – podle nás jde jednoznačně spíš o velké fiasko. Bez silné sítě kamenných poboček a osobního kontaktu s klienty tenhle byznys neměl dlouhodobě šanci uživit. Ukazuje se tak, že na tom s digitalizací všeho kolem nás zdaleka ještě nejsme tak daleko – a třeba při vybírání auta prostě nejsme ochotni vzdát se tradičního přístupu k celé problematice. Na jednu stranu se to ale dá pochopit – koneckonců, dobře vybrané a servisované auto nám bude dělat společnost klidně 10 i více let. A postupovat tedy při jeho výběru lehkovážně by se nám mohlo nehezky nevyplatit.
Jak to vidíte vy – dokázali byste si vybrat a koupit auto jen podle fotek a papírů na internetu?
Zdroj: Thescottishsun, Motorfinanceonline