Článek
Umělá inteligence dnes již umí psát básně, kreslit obrazy nebo vytvářet příspěvky na sociální sítě. Diskuze nad tím, kterých sfér lidského života se její rozšiřující využívání nejvíce dotkne, se znovu mohutně rozjela po zavedení populární funkcionality s názvem ChatGPT, což je chatbot, který je schopen v reálném čase komunikovat s uživatelem a plnit jeho zadané pokyny. Lidé na sociálních sítí začali diskutovat, kolik procent jejich práce zvládne umělá inteligence již nyní a kolik to bude za rok nebo za pět let.
Využívání umělé inteligence není ve světě financí ničím zvláštním. Chatboti nebo virtuální asistenti dnes běžné odpovídají na dotazy klientů, AI pomáhá bankám v detekci podvodů nebo vyhledává klienty, kterým je vhodné nabídnout tu či onu reklamní kampaň. Investoři ji zase využívají k takzvanému algoritmickému obchodování neboli zadají podmínky, za jakých má AI realizovat nákup či prodej, respektive dnes už je schopna tato pravidla umělá inteligence sama aktivně vyhledávat a tvořit.
Příkladem zahraniční banky, která úspěšně využívá AI, je americká JPMorgan Chase. Banka používá strojové učení k rozpoznávání podvodných aktivit, zefektivnění svých procesů a také k přizpůsobení nabízených produktů a služeb potřebám klientů. Díky tomu bylo dosaženo zvýšení produktivity a snížení nákladů banky. Kam můžeme jít dál?
Nahradí bankéře?
Momentálně radí svým klientům AI spíše v technických věcech, pokud neznají něco v internetovém bankovnictví nebo mobilní aplikaci. Zkusme se podívat ale dále do budoucnosti. Klient si bude chtít zažádat o půjčku či hypotéku a přijde na pobočku (nebo nepřijde a vše udělá online), kde budou pouze monitory, mikrofony nebo klávesnici. On řekne či napíše svůj požadavek, tak jako by psal SMS přátelům.
Umělá inteligence zpracuje jeho požadavky, vyhodnotí jeho situaci a na základě historických dat a dalších informací, jako budou predikce budoucího vývoje ekonomiky a podobně, ušije klientovi přesně úvěr na míru. Bude schopna mu vysvětlit všechny možné obtíže, které při splácení mohou nastat a společně dojednají smlouvu. Již dnes při zadání dotazu do zmíněného Chat GPT dostane uživatel stručný návod, jak by měl postupovat, pokud chce čerpat hypotéku a na co si dát pozor.
Pro klienty, obzvláště ty firemní, je stále důležitý osobní kontakt a uvedený příklad nejspíš neuvidíme v následujících letech. Ovšem s tím, jak se umělá inteligence vyvíjí a zlepšuje její využívání, bude narůstat a je dost možné, že exponenciálním způsobem. Zcela nepochybně promění risk oddělení v bankách, kdy bude stále více přesněji určovat úvěry, které se mohou dostat do problémů se splácením a zasáhne oblast AML (anti-money laundering = praní špinavých peněz), tedy podezřelé obchody a transakce.
Problémem bude odpovědnost
Přínosy pro banku jsou jasné. Jedná se o ušetření nákladů a zjednodušení řady procesů. Banky budou schopny nabízet klientům čím dál více produkty šité přímo na míru klientovi. Velká diskuze se však již teď vede nad tématem odpovědnosti umělé inteligence. Momentálně se ve veřejném prostoru diskutují extrémní témata, jako když AI vymyslí uživatelovi, jak obejít určitý zákon nebo pravidlo.
Pokud klientovi poradí špatně bankéř, risk manažer schválí obchod, který skončí nesplaceným úvěrem nebo banka nezachytí podezřelou transakci nebo realizuje ztrátu ve svých investicích, jsou za to zodpovědní lidé, popřípadě instituce, a musejí nést důsledky. Co když takovou věc provede umělá inteligence? Kdo bude nést na svém hrbu důsledky za její jednání? Její vývojář, provozovatel, nebo to bude uživatel, tedy banka i klient jí budou využívat pouze na vlastní riziko?
Zde bude muset nastoupit legislativa a připravit potřebná pravidla pro fungování umělé inteligence, což nebude zcela jistě snadný proces. Stále větší výzvou bude také zajištění bezpečnosti, tak aby nemohla být umělá inteligence ovlivňována někým, kdo má jiný zájem, než je ten nejlepší pro klienta.
Mimochodem, jeden odstavec tohoto článku napsala umělá inteligence.