Hlavní obsah
Zdraví

90 Kč za pohotovost nestačí. Vyšší poplatek by odradil ty, kteří nonstop službu zneužívají

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Karolina Kaboompics / Pexels

Lékařské pohotovosti upadají. Chybí lidé i ochota léčit. Za poslední rok jsem měla z pohotovosti několik zážitků a myslím si, že všechny problémy by vyřešilo zvýšení poplatku za ošetření a přísnější měřítko na chování lékařů.

Článek

V minulém roce jsem měla tu „čest“ se párkrát ocitnout na pohotovosti. Pokaždé po autonehodě. Navštívila jsem 2 různé pohotovosti v různých městech a moje zážitky byly tak diametrálně odlišné až je to na pováženou. První pohotovosti nemám absolutně co vytknout, kdežto na druhé bych rozdávala výpovědi.

V prvním případě jsem si za to mohla sama, nevšimla jsem si náledí. Ukázalo se totiž, že na něm je i 40 km/h příliš velká rychlost a po chvíli lítání ze strany na stranu jsem se zastavila až o strom. Auto na odpis, já pomlácená a strom měl tak akorát trochu odřené kůry. Na pohotovosti pro mě udělali první poslední. Asi 14 rentgenových snímků, dostala jsem zadarmo krční límec, pár receptů na prášky a po týdnu jsem byla až na pár zbývajících podlitin v pořádku. Za takový servis mi rozhodně 90 Kč přijde dost málo, ani jsem nemusela čekat v čekárně, protože jsem přijela po autonehodě, tak jsem měla přednost. Za takový servis bych zaplatila klidně i mnohonásobně víc a měla bych pocit dobře utracených peněz. Potěšilo by mne, kdyby místní lékaři a sestry dostávali za svoji noční službu pořádný příplatek, protože to byli lidé na svém místě a rozhodně by si ho zasloužili.

Druhá bouračka za půl roku

Co čert nechtěl, o půl roku později jsem měla další bouračku. Za tu jsem nemohla. Poklidně jsem si popojížděla v koloně, když do mě zezadu narazil borec, co zřejmě čuměl do mobilu. Absolutně jsem to nečekala a praštila se do hlavy - hodně. Frajer se potom snažil z místa nehody ujet a musela ho dohledávat policie a zřejmě měl i nějaké to promile. O to by ale nešlo. Šlo o to, že ačkoliv mi tahle bouračka přišla menší, následky byly horší. A o den později mi nezbylo, než se dostavit na pohotovost. Tentokrát ve velkém městě. Na pohotovosti jsem čekala přes dvě hodiny, zatímco jsem měla pořádné bolesti. Při vyšetření doktor zaraženě zkonstatoval, že mám zvětšené zorničky (může to znamenat krvácení do mozku) a možná zlomený krční obratel. To nakonec vyloučili a vypakovali mě s límcem a doporučením, že kdyby něco mám hned přijet. Celou dobu byli absolutně neochotní, bez zájmu a dávali mi dost důrazně najevo, jak je obtěžuju. Za tuhle službu je 90 Kč tak akorát. I když jsem k poskytnuté péči měla výhrady, tak alespoň někdo, kdo tomu rozumí zkontroloval, že neumírám. Tím to ale neskončilo.

Drzost otravovat v noci na pohotovosti!

O pár dní později se mi ale přitížilo. Nebyla jsem si jistá, co s tím a jestli jen nevyšiluju, tak jsem si zavolala na pohotovost, kde mi řekli, ať hned přijedu. Tak jsem dorazila. Točila se mi hlava, bylo mi zle atd. Opět jsem si vyčekala asi 2 hodiny, než jsem se dostala k doktorovi. Na tuhle návštěvu jen tak nezapomenu. Doktor se podíval do papírů, mě ostentativně ignoroval. Potom zvedl hlavu a drze prohlásil. „A co s váma mám jako dělat?“ Chvíli jsem na něj nevěřícně zírala, než jsem našla slova, abych mu mohla stejným tónem opáčit. „To já nevím, doktor jste tady vy! Mně bylo řečeno, že když se to zhorší, mám hned přijet. Ještě jsem sem před pár hodinami volala, a vy jste mi to potvrdili. Je mi zle, takže mě zajímá, co uděláte, aby mi bylo líp.“ No, nebudu vás napínat, neudělal vůbec nic. Jen mě poslal na neurologickou pohotovost, na druhém konci města, asi 45 minut daleko. Ovšem poplatek 90 Kč si vzali a pro mě to byly naprosto vyhozené peníze. Doktor pro mě neudělal vůbec nic, naopak byl drzý, arogantní a nezasloužil by si plat vůbec žádný, protože očividně nepracoval. Natož nějaký příplatek z mých poplatků za pohotovost. (Na neurologii jsem pak platila dalších 90 Kč a tam už jsem se s doktorkou vyloženě porafala. A byla jsem v právu, což mi potvrdil další neurolog, kterého jsem tu noc zburcovala, a který jediný mi tu noc nakonec pomohl.)

Zvyšte ceny za pohotovost a kvalitu lékařů

Navzdory svým značně smíšeným zkušenostem s poplatky za pohotovost souhlasím a myslím si, že by měly být o dost vyšší. Když má totiž člověk 1-2× do roka akutní problém, tak ho to nezruinuje a rád je zaplatí. Ubylo by tím ale lidí, kteří mají několik dní chřipku, a nejdou k doktorovi, aby nemuseli čekat a pak se nahrnou na pohotovost. Právě kvůli lidem jako jsou tito zneužívači systému se pak na pohotovosti čeká věčnost a doktoři jsou tak zpruzelí. Na druhou stranu pro drzý a neempatický přístup doktorů není omluvy. Jsou v práci od toho, aby léčili a ne házeli na lidi ksichty. Ano, chápu, že mít noční musí být hrozný opruz, ale to je jejich problém. Dobře věděli, že práce lékařů zahrnuje i noční směny, takže pokud nebyli ochotní ponocovat, měli si vybrat jiné povolání. Za mě by adekvátní částka za ošetření na pohotovosti byla 500 Kč s tím, že pokud by šlo o oprávněnou návštěvu pohotovosti, nebo poplatky za děti, tak by se prostě lidem vrátily.

Jaké máte zkušenosti z pohotovosti vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz