Hlavní obsah
Nakupování

„Drobné nemám, vrácení peněz je váš problém,“ odbyla jsem prodavačku

Foto: Open AI / DALL-E

Ilustrační obrázek

Přijdete nakupovat a místo obsluhy dostanete otázku, jestli nemáte peníze přesně. Mám – přesně nula trpělivosti na tyhle řeči. Chcete moje peníze, ale nemáte drobné? Tak proč tu vlastně prodáváte? Já jako zákazník odmítám řešit vaše chyby.

Článek

Řekněte mi, proč by měl zákazník řešit problémy, které si má vyřešit obchod? Stojím u pokladny, podám tisícovku a slyším to známé: „Nemáte drobné?“ Už mi to leze krkem. Jasně že nemám! A kdybych měla, tak je stejně nebudu hledat, protože tohle fakt není můj problém.

Prodávám já vám, nebo vy mně?

Moje role je jednoduchá – přijít, vybrat si zboží, zaplatit. Role prodavaček je ještě jednodušší – vzít moje peníze a vrátit, co mi patří. Tak proč mám vždycky pocit, že na mě koukají, jako bych jim tím přidělala práci navíc? Nejsou schopní mít v kase drobné? To je chyba jejich vedení, ne moje. Já si sem přišla nakoupit.

Takže když mi s otráveným výrazem oznámíte, že nemáte nazpět, tak si laskavě uvědomte, že já nemám povinnost ani chuť tohle řešit. „Drobné nemám, vrácení peněz je váš problém,“ řekla jsem prodavačce na rovinu a dál už mě to nezajímalo.

Nejsem chodící kasička

Jestli si prodavači myslí, že zákazníci mají povinnost přijít s přesnou částkou, tak jsou na velkém omylu. Já nejsem chodící směnárna. Platím stovkou, pětistovkou, klidně pětitisícovkou – a je mi úplně jedno, jestli na to máte drobné. Nemáte? Tak si je obstarejte. Máte tu pokladnu od toho, aby fungovala. Pokud vám schází drobáky, je to váš problém, ne můj.

Víte, co je vtipné? Když zákazníkovi chybí pět korun, obchod nikdy neřekne: „To nevadí, my to za vás doplatíme.“ Ale když má obchod vrátit mně, najednou se tváří, že nemá a ten rozdíl v penězích bych jim měla nechat od cesty.

Doba se změnila, ale pravidla ne

Ano, dnes už sice většina lidí platí kartou. To ale neznamená, že hotovost zmizela. A když už ji používám, tak očekávám, že mi vrátíte bez keců. Vy přece chcete moje peníze. Ne naopak. Tak se podle toho chovejte. Já nebudu řešit, že jste si nenaplánovali dostatek mincí v pokladně.

A to jejich slavné: „Nemáte třeba koruny, aspoň nějaké?“ Fakt? A vy nemáte třeba peníze nazpět? Mě to nezajímá. Chci svoje drobné. Mám nárok na to dostat vráceno přesnou částku, a pokud vám dělá problém ji sehnat, tak by možná bylo dobré zamyslet se nad tím, proč vůbec máte otevřeno.

Jasná pravidla hry

Nechci znít zbytečně tvrdě, ale vážně – buďte profíci, nebo to zavřete. Vaše práce je obsloužit zákazníka, ne mu klást otázky, které ho otravují. Až se zase někde ozve prodavač s dotazem na drobné, odpověď mám připravenou: „Nemám. A nehodlám to řešit.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz