Článek
Řekněte mi, proč by měl zákazník řešit problémy, které si má vyřešit obchod? Stojím u pokladny, podám tisícovku a slyším to známé: „Nemáte drobné?“ Už mi to leze krkem. Jasně že nemám! A kdybych měla, tak je stejně nebudu hledat, protože tohle fakt není můj problém.
Prodávám já vám, nebo vy mně?
Moje role je jednoduchá – přijít, vybrat si zboží, zaplatit. Role prodavaček je ještě jednodušší – vzít moje peníze a vrátit, co mi patří. Tak proč mám vždycky pocit, že na mě koukají, jako bych jim tím přidělala práci navíc? Nejsou schopní mít v kase drobné? To je chyba jejich vedení, ne moje. Já si sem přišla nakoupit.
Takže když mi s otráveným výrazem oznámíte, že nemáte nazpět, tak si laskavě uvědomte, že já nemám povinnost ani chuť tohle řešit. „Drobné nemám, vrácení peněz je váš problém,“ řekla jsem prodavačce na rovinu a dál už mě to nezajímalo.
Nejsem chodící kasička
Jestli si prodavači myslí, že zákazníci mají povinnost přijít s přesnou částkou, tak jsou na velkém omylu. Já nejsem chodící směnárna. Platím stovkou, pětistovkou, klidně pětitisícovkou – a je mi úplně jedno, jestli na to máte drobné. Nemáte? Tak si je obstarejte. Máte tu pokladnu od toho, aby fungovala. Pokud vám schází drobáky, je to váš problém, ne můj.
Víte, co je vtipné? Když zákazníkovi chybí pět korun, obchod nikdy neřekne: „To nevadí, my to za vás doplatíme.“ Ale když má obchod vrátit mně, najednou se tváří, že nemá a ten rozdíl v penězích bych jim měla nechat od cesty.
Doba se změnila, ale pravidla ne
Ano, dnes už sice většina lidí platí kartou. To ale neznamená, že hotovost zmizela. A když už ji používám, tak očekávám, že mi vrátíte bez keců. Vy přece chcete moje peníze. Ne naopak. Tak se podle toho chovejte. Já nebudu řešit, že jste si nenaplánovali dostatek mincí v pokladně.
A to jejich slavné: „Nemáte třeba koruny, aspoň nějaké?“ Fakt? A vy nemáte třeba peníze nazpět? Mě to nezajímá. Chci svoje drobné. Mám nárok na to dostat vráceno přesnou částku, a pokud vám dělá problém ji sehnat, tak by možná bylo dobré zamyslet se nad tím, proč vůbec máte otevřeno.
Jasná pravidla hry
Nechci znít zbytečně tvrdě, ale vážně – buďte profíci, nebo to zavřete. Vaše práce je obsloužit zákazníka, ne mu klást otázky, které ho otravují. Až se zase někde ozve prodavač s dotazem na drobné, odpověď mám připravenou: „Nemám. A nehodlám to řešit.“