Článek
Stála jsem tam. V malé provozovně, kde to vonělo po levném pracím prášku, regály byly nakřivo a pokladna starší než moje máma. Vybrala jsem si pár věcí, vytáhla kartu a najednou zazněla ta děsná věta, která mi v roce 2025 zvedá tlak víc než cenovky:
„My bereme jen hotovost.“
Promiňte, cože? V době, kdy si můžeš zaplatit pití mobilem, kdy i bezdomovec má QR kód na kasičce a kdy třináctileté dítě už umí rozpoznat bankovní podvod, si já – dospělá žena – nemůžu koupit zboží, protože u sebe nemám papírové bankovky? Fakt?
Tak jsem se jen usmála. A řekla: „Tak mi to dejte zdarma. Já u sebe hotovost nenosím.“
Kdo není připraven, ať neprodává
Podívala se na mě, jako kdybych jí nabídla bonbon místo peněz. Uraženě, dotčeně, s tím výrazem: „To snad nemyslíte vážně.“ Jenže myslím. Protože když někdo odmítá běžný způsob platby, proč bych měla já hledat bankomat a trávit deset minut navíc jen proto, že provozovna uvízla v roce 1998?
Ne, nebudu si obíhat město kvůli tomu, že si někdo usmyslel, že „karty jsou drahé“. Že „je to složité“. Že „to stejně lidi nechtějí“. Ne. Lidi to chtějí. Jen mají strach si o to říct. A já ten strach nemám.
Hotovost je fajn, když ji máš
Nejde o lenost. Jde o princip. Jestli někdo chce fungovat v moderní době, ať se chová moderně. Doba, kdy jsme nosili pětistovky složené v peněžence, je pryč. Teď máme telefony. Karty. Hodinky. A když podnikatel není schopný přijmout peníze tím nejběžnějším způsobem, tak ať nenadává, že zákazníci odcházejí.
Ne, fakt si kvůli němu nevyberu z bankomatu dvoustovku a nezaplatím stokorunový poplatek jen proto, že mu „nejede terminál“. Mě to nezajímá. Chci platit. Mám peníze. Nabízím je. Ale on je nechce. Tak si zboží nezaslouží. A nebo, ať mi ho klidně dá zadarmo. Protože přece „zákazník má vždycky pravdu“, ne?
Já se přizpůsobovat nebudu
Jsem unavená z toho, jak se pořád máme přizpůsobovat. Podmínkám. Omezením. Starým zvyklostem. Když někdo v roce 2025 neumí přijmout bezhotovostní platbu, je to jeho problém. Ne můj. Já se přizpůsobila době. Tak ať to zkusí taky.
A ne, nejsem drzá. Jsem zákaznice. Mám peníze, jen ne v hotovosti. A jestli prodejce není schopný je přijmout, pak si je nezaslouží.