Článek
Vítejte v realitě dnešních „mistrů svého řemesla“. Chcete něco opravit nebo vybudovat? Zaplatit si řemeslníka je jen polovina úspěchu. Druhá polovina je modlit se, aby vůbec přišel. A pokud dorazí, připravte se, že vám dá jasně najevo, že on je pánem situace, a vy jste jen bezvýznamný klient, který by měl být vděčný, že se vůbec uráčil přijít a na problém se odborně mrknout.
Nejprve se měsíc neozýval, pak mi vynadal
Potřebovala jsem opravit koupelnu. Žádná maličkost, ale taky nic, co by trvalo týdny. Kontaktovala jsem několik řemeslníků – někteří ani neodpověděli, jiní slíbili zavolat zpět a už se neozvali. Když jsem konečně jednoho přesvědčila, aby si vůbec přišel koupelnu prohlédnout, měsíc se neozval.
Když jsem si dovolila mu zavolat a slušně se zeptat, zda s tím tedy počítá, začal na mě křičet do telefonu, že má moc práce a že „takhle to prostě je“. A pokud se mi to nelíbí, mám si najít někoho jiného. To vše tónem, jakobych ho obtěžovala a on mi snad prokazoval laskavost.
Hvězdné manýry za moje peníze
Když konečně dorazil (o tři týdny později, než slíbil), přišel jak milostpán a ani se neobtěžoval omluvit. Místo toho mě už ve dveřích poučoval, že mám být ráda, že vůbec přišel. Že dneska je řemeslníků málo a on si může vybírat.
Měla jsem chuť ho z těch dveří rovnou vyrazit, ale věděla jsem, že když ho pošlu pryč, najít náhradu bude peklo. A tak jsem zatnula zuby, byla zticha a nechala ho pracovat – a samozřejmě i zvednout cenu, protože „materiály zdražily a nemůžeme dělat zadarmo, paninko“.
Všichni chtějí řemeslníky, ale oni nechtějí pracovat
Dnes je řemeslník pomalu jako nedotknutelná celebrita. Čekáte na něj měsíce, bojíte se, že vás odmítne, a pokud vůbec přijde, musíte se smířit s tím, že si diktuje podmínky.
Ono se hezky říká, že „šikovný řemeslník se uživí vždycky“. Ale realita je taková, že pracovníci, kteří by v první řadě měli být rádi, že mají kšefty, se chovají jako nedostupné rockové hvězdy. A my, „obyčejní smrtelníci“, jen trpně čekáme a doufáme, že si na nás nakonec najdou čas.