Hlavní obsah
Jídlo a pití

Z chození do restaurací se stává luxus jen pro vyvolené

Foto: Ella Olsson / Pexels

Rostoucí ceny a nové strategie způsobují, že si posezení v restauraci může dovolit stále méně lidí. Restaurace opouští své zákazníky a stávají se doménou zážitkové gastronomie. Návštěva restaurace už není každodenní záležitost, ale výjimečná událost.

Článek

Restaurace, které dříve bývaly běžným místem pro každodenní obědy i oslavy, se stále více posouvají směrem k luxusu dostupnému jen pro určitou část populace. Tento trend není náhodný – ceny se zvyšují vlivem inflace, rostoucích nákladů na energie a suroviny, ale také změnami v preferencích zákazníků. Zhltat jídlo a rychle pokračovat dál, tak už to dnes nefunguje. Teď chodíme do restaurací za gastronomickým zážitkem. A je to paráda.

Dráž, méně a častěji za příplatek

Restauratéři hledají nové způsoby, jak vyrovnat rostoucí náklady. Někteří snižují velikost porcí nebo mění standardy – místo půllitrových piv často nabízí 0,4 l, víno už není standardně 2 dcl, ale třeba 1,5 dcl. Další výdaje přináší zpoplatnění dříve běžných položek, jako je kečup či tatarská omáčka, nebo dokonce přílohy​ nebo kdysi samozřejmé zeleninové oblohy.

Home office a návrat ke školním jídelnám

Pandemie zanechala dlouhodobé změny v chování zákazníků a stále ještě se nevrátilo zcela do normálu. Řada lidí stále pracuje z domova, což zmenšilo množství hostů v restauracích z okolních kanceláří. Častěji se také lidé uchylují k obědům ve školních jídelnách, kde dotované ceny výrazně konkurují těm z restaurací​. Sice si tam klidu člověk dvakrát neužije, ale ceny jsou prý přívětivé.

Luxusní zážitek na talíři

Současná situace přiměla podnikatele inovovat. Restaurace se stále více orientují na kvalitní zážitkovou gastronomii – vyšší ceny jsou ospravedlněny lepším servisem, kreativními menu nebo použitím lokálních surovin. Tento posun ale přirozeně zmenšuje počet návštěvníků, kteří si mohou tyto služby dovolit pravidelně​. Na tom není ale nic špatného. Společně s kvalitou a úrovní služeb, stoupá také kvalita a úroveň zákazníků a celé prostředí je tak mnohem příjemnější a kultivovanější.

Jídlo do krabičky je standard

Trend rozvozů a jídel s sebou je na vzestupu. Rychlá a často levnější alternativa stravování přitahuje zákazníky, kteří už nechtějí utrácet za posezení v restauraci. Tato změna ale nahrává především fastfoodům, které nabízí rychlé uspokojení hladu za dostupnou cenu. Bohužel na kvalitu potravin a jejich „nezdravost“ už se lidé, kteří se fastfoodem živí, neohlíží.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz