Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Jak ušetřit na potravinách: chytré tipy pro levnější nákupy bez ztráty kvality

Foto: www.pexels.com

Ceny potravin rostou, ale účet za nákup můžete mít nižší. Objevte osvědčené tipy, jak ušetřit na jídle, nakupovat chytře a přitom jíst kvalitně.

Článek

Ceny potravin se za poslední roky změnily k nepoznání. To, co jsme ještě před pár lety házeli do košíku bez přemýšlení, dnes často dvakrát obracíme v ruce. Většina lidí si všimla, že účtenka z obchodu roste rychleji než naše výplaty. Není divu, že se stále častěji ptáme: dá se při běžném nakupování vůbec ušetřit, aniž bychom museli sahat jen po nejlevnějších produktech? Odpověď zní ano.

Jak ušetřit už při plánování nákupu

Mnoho lidí chodí do obchodu „jen pro pár věcí“ a odchází s plným vozíkem. Většina těchto položek přitom vůbec nebyla v plánu. To je přesně moment, kdy platíme zbytečně. Obyčejný nákupní seznam je jeden z nejefektivnějších nástrojů, jak ušetřit. Zní to banálně, ale funguje to. Kdo má seznam, méně podléhá spontánním nákupům a také lépe využije to, co už doma má.

Pomáhá také plánovat jídla na několik dní dopředu. Nemusí to být detailní jídelníček, ale stačí vědět, co se uvaří třeba zítra a pozítří. Díky tomu koupíte přesně to, co je potřeba, a doma vám nezůstanou suroviny, se kterými si pak nevíte rady.

Značkové potraviny vs. produkty supermarketů

Spousta zákazníků se stále drží značkových produktů, i když rozdíl v kvalitě bývá minimální. Hodně obchodů si totiž nechává své produkty vyrábět u stejných firem, které stojí i za známými značkami – jen s jinou etiketou.

Pokud vyzkoušíte například těstoviny, mouku nebo mléčné výrobky s logem obchodu, zjistíte, že chuť je prakticky stejná – a cena výrazně nižší. Zkuste si příště udělat „slepý test“: dejte členům rodiny ochutnat jogurt značkový a ten obchodní. Většina lidí rozdíl nepozná. A pokud ano, stojí za to zvážit, jestli ten rozdíl odpovídá dvojnásobné ceně.

Sledování akcí a slev

Obchody soupeří o zákazníky, a proto nabízejí různé akce. Vyplatí se je sledovat, ale s rozmyslem. Není úsporou, pokud nakoupíme pět balení sušenek jen proto, že byly ve slevě.

Chytré je naopak využít akce u trvanlivých potravin, které spotřebujete vždy – například rýže, olej nebo těstoviny. V dlouhodobém horizontu se to projeví na účtu velmi výrazně.

Stojí za to si také projít letáky více obchodů a zjistit, kde mají právě teď nejlepší cenu. Některé rodiny mají dokonce zvyk rozdělit nákup – základní potraviny berou ve velkém v diskontu, čerstvé věci pak doplňují v menších obchodech.

Menší obchody nejsou vždy dražší

Lidé mají často pocit, že nejlevněji nakoupí jen v hypermarketu. Není to ale pravidlo. Malé pekárny, řeznictví nebo farmářské obchody mívají často srovnatelné ceny, a hlavně kvalitnější zboží.

Zajímavé je, že například čerstvá zelenina z trhů někdy vyjde levněji než v supermarketu, zvlášť na konci dne, kdy se prodejci zbavují zásob. Podobně u místních řezníků často pořídíte maso za cenu, která je v řetězci dostupná jen při akci – a přitom s vyšší kvalitou.

Triky supermarketů, které vás stojí peníze

Obchodní řetězce vědí, jak nás nalákat. Sladkosti u pokladen, pečivo lákající vůní, zboží v akci vystavené hned u vstupu. To všechno funguje na psychiku. Pokud si to uvědomíte, snáz odoláte.

Dobré je také vědět, že dražší položky bývají často v úrovni očí, zatímco levnější varianty najdete o patro níž nebo výš. Další trik je, že menší, dražší balení jsou někdy postavené přímo před oči, zatímco výhodnější rodinné balení leží stranou.

Menší balení, vyšší cena

Jedním z trendů posledních let je prodávání menších balení za relativně vyšší cenu. Vypadá to, že utratíte méně, ale ve výsledku zaplatíte víc.

Proto je dobré sledovat cenu za kilo nebo litr, kterou mají obchody povinně uvádět. Často zjistíte, že větší balení je mnohem výhodnější – samozřejmě pokud ho skutečně spotřebujete a neskončí v koši.

Vyplatí se také zvážit, co se hodí kupovat ve velkém. Například trvanlivé věci jako rýže, konzervy nebo olej se vyplatí, ale čerstvé potraviny, které se rychle kazí, naopak mohou přinést víc ztrát než úspor.

Neplýtvat znamená šetřit

Velká část peněz mizí ne kvůli cenám v obchodě, ale kvůli našemu chování doma. Podle údajů Ministerstva životního prostředí pochází z českých domácností zhruba třetina veškerého potravinového odpadu v ČR. Průzkumy zároveň ukazují, že průměrná domácnost vyhodí asi 15 % potravin, které nakoupí.

Když si zvykneme lépe plánovat, co uvaříme, ukládat potraviny správně a využívat i zbytky, můžeme ušetřit víc než jen díky slevám. Tvrdší chleba se dá proměnit v chlebový pudink, přezrálé banány v banánový chléb, z nedojedené rýže je skvělý nákyp.

Pomáhá i to, když si v lednici a spíži udržujeme pořádek. Díky tomu máme přehled, co už doma je, a nepřinášíme domů pátou hořčici jen proto, že jsme zapomněli na ty čtyři otevřené.

Úspora nemusí znamenat horší jídlo

Na závěr stojí za zmínku, že úspora neznamená jíst hůř. Naopak – pokud omezíme polotovary a sladkosti, které jsou drahé a nezdravé, a zaměříme se na základní suroviny, jako je rýže, luštěniny nebo sezónní zelenina, můžeme nejen snížit výdaje, ale i zlepšit jídelníček.

Často se ukáže, že „levné“ polotovary vyjdou ve skutečnosti dráž než domácí jídlo. Uvařit polévku z čočky nebo zeleniny stojí zlomek ceny hotové instantní polévky v sáčku, a navíc zasytí víc lidí.

Nakupování chytře není o tom stát hodinu v regálu a porovnávat každý výrobek. Jde o to změnit pár jednoduchých návyků – plánovat, sledovat ceny, neplýtvat a nenechat se vtáhnout do marketingových triků. Účet v obchodě pak nebude tak bolestivý a zároveň zjistíte, že jíst kvalitně a levně se opravdu nevylučuje.

Kolik měsíčně utratíte za jídlo?

Zdroje:

https://statistikaamy.csu.gov.cz/plytvani-potravinami-v-ceskych-domacnostech

https://cvvm.soc.cas.cz/images/articles/files/5950/or250602.pdf

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-potraviny-v-cesku-za-tri-roky-zdrazily-o-26-procent-v-ramci-eu-jde-o-prumer-40514031

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz