Článek
Sociální sítě jsou skvělým prostředkem pro navázání kontaktu
Ano, LinkedIn je skvělý nástroj pro vytváření profesních kontaktů. Ale pokud jste úspěšní, pravděpodobně víte (jinak byste nebyli úspěšní), že žádná online interakce nikdy nemůže nahradit lidskou interakci v reálném životě. Sociální sítě vytvářejí iluzi, která láká. Proč?
Bezpečné místo, kam se my introverti můžeme schovat
Mě samotnou to láká. Protože, i když se ve volném čase ráda stýkám s lidmi, nejlépe se soustředím na svou práci doma, o samotě; tehdy podávám nejlepší výkony. Dokonce i ve volném čase na dovolené s nejlepšími přáteli si najdu čas, abych utekla od skupiny, prošla se sama lesem a četla si knihu ve stanu, zatímco se zpívá a popíjí. Protože miluji svou samotu. Všechny ty online konference a sociální sítě mi umožňují dělat to, co mám ráda. Schovat se v bezpečném útočišti své domácí kanceláře.
Nejenže vím, že lidské interakce jsou cenné, ale také se takto prohlubuje moje závislost na samotě. V online světě jste v bezpečí, nemusíte vystupovat ze své komfortní zóny. Vystoupení z komfortní zóny je ale nezbytné, pokud chcete růst.
Navíc introvertní lidé musí čas od času vyjít ven, aby si připomněli, že okolní svět není tak špatný, jak se zevnitř zdá. Vždy, když se otevíráme novým lidem a novým zkušenostem, rozšiřujeme si obzory. Sociální sítě to nedělají. Brání tak našemu růstu a svádí nás k setrvávání v naší komfortní zóně.
Brainstorming v reálném životě: tam se rodí nejlepší nápady
Víte, proč žádná písemná komunikace nemůže nikdy nahradit brainstorming v reálném životě? Při písemné komunikaci přicházíme o kontext, mimiku a tón hlasu svého partnera. Ani online schůzky s videem nejsou tak efektivní jako schůzky v reálném životě. Máme totiž více smyslů než jen zrak a sluch.
Ano, člověk je vizuální tvor a jazyk je nejsložitější a nejkomplikovanější systém. Pokud však jde o emoce, hrají ostatní smysly obrovskou roli. Cítíme hormony, které produkují šťastní nebo depresivní lidé. Můžeme se pohnout a reagovat na jejich slova způsobem, který pohled do kamery nikdy nenahradí. Můžeme bouchnout pěstí do stolu a vytvořit nenahraditelnou atmosféru. Lidé v místnosti sdílejí prostor, vidí z okna stejnou krajinu, jedí stejné sušenky, a tím se propojují na hlubší úrovni. A proto se na sebe napojí a tak vznikají skvělé nápady. Schůzky na Zoomu mohou být efektivnější než tahání lidí do kanceláře, když jde o řešení drobných problémů, ale online komunikace nikdy nemůže nahradit tu skutečnou.
Nemáme čas sejít se v realitě
Představte si svůj den v kanceláři. Pracujete a jste unavení. Dáte si tedy šálek kávy a uděláte si přestávku. Ve volném čase během přestávky kontrolujete LinkedIn, čerpáte inspiraci, sdílíte své názory a komunikujete s lidmi. Co byste ale dělali za starých časů?
Vstali byste od počítače, vypili si kávu a povídali si s kolegy v kavárně nebo na chodbě. Prohloubili byste vzájemné vztahy. Nejvýjimečnější nápady vznikaly v kavárnách a na chodbách.
Simon Sinek je jedním ze šéfů, kteří zakázali telefony v zasedacích místnostech, a v jednom rozhovoru vysvětlil proč. Lidé je používají jako štít, aby se vyhnuli nevyhnutelnému pokecu s kolegou vedle sebe před začátkem porady.
Do telefonů zíráme ve výtahu, zasedacích místnostech i ve frontě na kávu, abychom se vyhnuli trapnému tichu a nemuseli ho přerušovat přátelským rozhovorem. Ale mluvení o ničem je způsob, jak se lidé socializují. Psi si navzájem očichávají zadky a my spolu mluvíme. Pracoviště bez společenského rozhovoru je pracoviště, kde kolegové nejsou navzájem propojeni; nemohou budovat vztahy.
Sociální média jako zdroj inspirace
Inspiraci na sociálních sítích najdete. Ale opět platíte příliš vysokou cenu. Platíte nejcennější komoditou, kterou máte. Svým časem. Až na výjimky si lidé většinou šetří ty nejlepší myšlenky pro jiné výtvory, jako jsou knihy a rozhovory, a neplýtvají jimi na příspěvky na sociálních sítích. Píšou dlouhé články (tradičně placené) a knihy, vytvářejí umělecká díla a moderují podcasty. Zatímco my trávíme čas čtením jejich průměrných věcí, sbíráme kosti, které nám předhodí. Oni si jedinečné kousky schovávají pro výtvory, na kterých jim opravdu záleží. Jenže my už nemáme čas číst jejich knihy a sledovat jejich online kurzy. Ano, některé informace v knihách nenajdete a někdy chcete pozorovat, co lidé dělají, sledovat je v živém přenosu, vidět jejich práci a sledovat trendy. V takovém případě vám nezbývá nic jiného než používat sociální média (blogy a podcasty).
Ale najít v šumu algoritmů skvosty je dost náročné. Upřímně si odpovězte, zda vám to za to stojí.
Podporujete model, který znehodnocuje umění a kreativitu
Pokud jste tvůrce, pravděpodobně vytváříte kreativní příspěvky na sociálních sítích. Zatoužili jste někdy po tom, abyste nemuseli? Pravděpodobně ne; jste vděční, že se můžete o něco podělit se světem, a získat tak publikum. Konkurence je však silnější než kdykoli předtím. Dříve se tvorbě věnovali jen ti, kteří to mysleli vážně. Dnes se za tvůrce považuje mnoho lidí a vyniknout v davu napodobitelů je obtížnější. Ti opravdu dobří by byli úspěšní i bez sociálních médií. Přesto dnes musí kopírovat davy, konkurovat nekvalitním věcem a degradovat své umění na krátká poutavá videa.
Takže lidi, přestaňte hledat kreativní inspiraci na sociálních sítích. Vyjděte ven, poslouchejte hudbu, čtěte knihy, navštivte galerii, čtěte blogy a mluvte s lidmi. Nepodněcujte mladé umělce, aby degradovali svá mistrovská díla na několikavteřinová virální videa; nepodporujte průměrné tvůrce v tom, aby zasvětili svůj život kariéře, která jim nemůže přinést to, co hledají. Talent těch i oněch je potřeba jinde.
Podporujete model, který nás stojí naši budoucnost
Potřebujeme kreativní mozky, podnikatele a inovátory. Lidská tvořivost nezná hranic. Čím více tvoříte, tím více nápadů k vám přichází. Váš čas je však omezený a vaše energie také. Inovativní lidé dnes tráví hodiny hledáním inovativních způsobů, jak propagovat své značky na sociálních sítích, jak vymýšlet hodnotné příspěvky, získávat sledující a stávat se lídry.
Ale co se stane.
Žijí v iluzi, ve které jsou lídry oni.
Je snadné podlehnout iluzi, že jste lídrem ve svém oboru, když vidíte tisíce lajků a sdílení. Vaše příjmy pravděpodobně nebudou té iluzi odpovídat, ne v dlouhodobém horizontu, ale přesto se cítíte jako superhvězda. Přestanete se rozvíjet a přestanete dělat svou práci. Protože vám to přináší návykové uspokojení, trávíte stále více času propagací sebe sama, což z dlouhodobého hlediska škodí vašemu podnikání a vašim odborným znalostem.
Přestanete totiž růst.
Nejlepší manažeři si své zaměstnance nevybírají podle naleštěných účtů na sociálních sítích. Nejlepší pracovní příležitosti k vám přicházejí na základě doporučení. A existují dva silné zdroje dobrých doporučení: osobní vazby a skvělá práce pro jiné klienty a zaměstnavatele.
Spojení na síti je příliš povrchní a prezentace dobře odvedené práce není tak podstatná jako ta práce samotná. Stát se superhvězdou sociálních sítí vám k dobré práci nepomůže.
Protože počet lidí, kteří lajkují a sdílejí vaše příspěvky, málokdy zahrnuje skutečně vlivné lidi. Ti na to nemají čas.
Sociální sítě nás stojí talenty, které potřebujeme jinde
V podnikání jsou potřeba inovativní lidé, kteří hledají inovativní řešení. Kreativní mysl je potřebná pro umění a veřejnou diskusi. Tito lidé si lámou hlavu se sledováním a nasazením na sociálních sítích. Ano, kreativita nezná hranic. Čím více tvoříte, tím více nápadů k vám přichází. Ale čas a energie každého člověka jsou omezené. Tvůrci musí být kreativní a svěží, ale oni čas a talent věnují příspěvkům na sociálních sítích. Tím ztrácejí nákladné hodiny a dny, které mohli strávit vytvářením jedinečných podnikatelských koncepcí nebo skutečných mistrovských děl. Ztrácejí čas, který potřebují k učení, vzdělávání a růstu.
Podle nejnovějších ekonomických analýz Evropa zaostává zejména v oblasti inovací. Nejsem ekonom ani politik, ale neměli bychom si mimo jiné přiznat, že naši nejlepší lidé tráví většinu svých bdělých hodin zbytečnostmi?
Ztrácíte čas vymýšlením, jak lidi přimět, aby ztráceli čas na sociálních sítích. Je to začarovaný kruh, který nám brání v tom, abychom jako společnost rostli.
A pak je tu mladá generace, depresivní, úzkostná, závislá na svých telefonech, dopaminu a algoritmizovaná, toužící stát se influencery, místo aby snila o budování firem, které vládnou businessu, a o tom, že se stane lékaři, kteří zachrání svět. Oni jsou naše budoucnost a sociální média nás o ni připravují.
My jako západní civilizace bychom se měli probudit. Není náhodou, že čínský TikTok, vytvořený odborníky na závislosti, je v Číně zakázán pro teenagery, s výjimkou schválených vzdělávacích videí. Čína chrání své vlastní děti před vynálezem, který s radostí sdílí s námi, svou konkurencí.
Zdroje:
Jonathan Haidt: The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness, Penguin Press, 2024.
Roger McNamee: Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe, Penguin Press, 2019.