Hlavní obsah

Vedení, nebo opravování? Skrytý vzorec výchovy, který formuje naši dospělost

Foto: Pixabay

Když místo vedení přichází opravování, dítě se často stáhne ze světa.

Možná nejde o to, jaké jsme měli dětství, ale o to, jakým způsobem s námi bylo zacházeno. Právě tam vzniká vztah k sobě a skutečná dospělost.

Článek

Dlouho jsem si myslela, že dospělost je něco, do čeho se jednou dojde.

Že má svůj věk, tvar a výbavu.

Že dospělý člověk už nepochybuje, neklopýtá a ví, co má dělat.

Dnes vím, že to byla iluze.

Postupně mi dochází, že dospělost nesouvisí s věkem.

Souvisí s tím, jakým způsobem jsme byli vedeni.

Dětství není věk

Dětství není počet let od narození.

Dětství je stav, kdy člověk:

  • čeká, že za něj někdo rozhodne
  • bojí se udělat chybu, aby neztratil přijetí
  • přizpůsobuje se, místo aby si důvěřoval

Mnoho lidí zůstává v dětství celý život.

Jen mají práci, děti nebo hypotéku.

Dětství je strategie přežití, která kdysi pomáhala – ale později začne bolet.

Opravování: výchova ze strachu

Opravování vzniká ze strachu.

Rodiče a autority opravují děti proto, že:

  • chtějí, aby to „dopadlo dobře“
  • bojí se chyb
  • bojí se světa

Vzniká nenápadný každodenní tlak:

  • „tohle je špatně“
  • „takto se to nedělá“
  • „měl/a bys“

Úmysl je ochranný.

Dopad jiný.

Dítě neslyší starost.

Slyší zprávu:

„Tak, jak jsi, nestačíš.“

Dlouhodobý dopad opravování

Opravované dítě se často naučí:

  • nevěřit si
  • bát se rozhodování
  • čekat na potvrzení zvenčí
  • raději nic neudělat, než udělat chybu

Může být hodné a úspěšné.

Ale uvnitř nejisté.

Vedení: výchova z důvěry

Vedení vychází z důvěry v proces růstu.

Vedoucí dospělý:

  • unese chybu
  • nespěchá na výsledek
  • zůstává přítomný, ale nepřebírá odpovědnost

Zpráva, kterou dítě slyší:

„Můžeš to zkusit. Jsem tady.“

Dlouhodobý dopad vedení

Vedené dítě:

  • získává vnitřní oporu
  • umí se rozhodovat
  • nese důsledky svých voleb

Nemusí být bezchybné.

Ale věří si.

Takový člověk v dospělosti:

  • nepotřebuje neustálé potvrzování
  • není snadno manipulovatelný
  • umí říct „nevím“ i „rozhodl/a jsem se takhle“

Ne proto, že by měl vždy pravdu.

Ale proto, že má vztah sám k sobě.

A to je rozdíl mezi hranou a skutečnou dospělostí.

Mauglí a mylná představa výchovy

Kdysi mi jedna kartářka řekla větu, která mě tehdy velmi rozčílila:

že kdybych byla vychovávaná jako Mauglí v pralese, dostala bych prý víc výchovy než od svých rodičů.

Dlouho jsem tu větu odmítala.

Zněla krutě. Nespravedlivě k mým starostlivým rodičům.

Až časem mi došlo, že nemluvila o rodičích.

Mluvila o principu vedení.

Mauglí, postava z Knihy džunglí od Rudyarda Kiplinga,

není vychováván opravováním.

Není neustále napomínán.

Není mu brána důvěra pokaždé, když udělá chybu.

Je veden zkušeností.

Učí se:

  • pozorováním
  • následkem
  • přirozeným řádem světa

Džungle není laskavá ani krutá.

Je pravdivá.

A právě to je rozdíl.

Co z toho plyne pro nás

Výchova nemusí být tvrdá, aby byla účinná.

Nemusí být ani přehnaně ochranitelská.

Stačí, když:

  • nebere důvěru
  • nesnižuje
  • nenahrazuje vedení kontrolou

Protože dítě, které není vedeno, ale opravováno,

se nenaučí žít.

Naučí se přežívat podle cizích pravidel.

A dospělost pak není svobodou.

Je jen rolí.

Proč to píšu

Nepíšu tento text jako návod.

Ani jako obžalobu.

Píšu ho jako sdílení zkušenosti,

která mi pomohla pochopit,

proč se tolik dospělých lidí cítí ztracených,

i když „by měli být dávno dospělí“.

Pokud v těchto řádcích někdo najde alespoň jeden střípek,

který mu pomůže pochopit sebe nebo své dítě,

pak měl tento text smysl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz