Hlavní obsah
Cestování

Do Chorvatska bez cestovky, jinam s CK. Cestování se změní a dává to smysl

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Je tohle vaše vysněná dovolená?

Už máte letošní dovolenou za sebou, nebo se teprve chystáte? Kam to bude? Bali, Chorvatsko, nebo Lipno?

Článek

Cestování se stalo otázkou prestiže. Nemít selfie z Bali, nebo alespoň z chorvatské pláže se pro člověka, který to se svou sebeprezentací myslí vážně, stalo něčím nemyslitelným. Jestliže dříve bylo cestování doménou dobrodruhů a objevitelů a neslo nádech romantiky, nebo dobrodružství, pak dnes jde v drtivé většině případů o pouhý konzum. Cestovní kanceláře každoročně naloží a přepraví statisíce lidí z fabrik a kanceláří na pláže s nekonečnými řadami plastových lehátek. Na noc je uloží do omšelých hotelů a k tomu nabídnou neomezenou konzumaci něčeho, co neomezeně nikdo moc konzumovat snad ani nechce. Pokud pak takového účastníka zájezdu po pár dnech přestane bavit ležet na plastové, plážové posteli, vyrazí na drahý fakultativní výlet někam kousek za hotelový areál. V rámci výletu samozřejmě nechybí zastávka v partnerském obchodu se suvenýry a restauraci. Pak uplyne dalších pár dní na předraženém plastovém lehátku, než se turnusy vystřídají. Ti z pláží letí zpět do fabrik a kanceláří a ti, kteří doteď pracovali, se těší na uvolněné plastové lehátko. Účastníci takových zájezdů si poté často stěžují na předražené restaurace a služby, případně nižší komfort na hotelu a špinavé moře, hotel, nebo cokoliv dalšího. Ale čemu se vlastně diví, když dobrovolně vstoupí do mechanismu dovolenkového průmyslu? V něm nejde o to, poskytnou nezapomenutelnou dovolenou s množstvím skvělých zážitků a haldami chutného jídla. Cílem je prodat produkt na akceptovatelné úrovni za ceny, které lze ještě také označit za akceptovatelné. A to co největšímu počtu kupujících.

Každoročně se před létem objevují články dehonestující Chorvatsko jako dovolenkovou destinaci. Jednou plave v moři lejno, jindy žralok. Ceny v restauracích jsou neúnosně drahé, jídlo nechutné, pivo drahé i nechutné, kolony na silnicích nekonečné a pokuty pro turisty pochodující v mokrých plavkách v centru Dubrovníku likvidační. Na všem z výše uvedeného může být něco pravdy, ale nijak zásadně se to neliší od jiných dovolenkových destinací. To, co se liší, je to, že do Chorvatska si člověk dojede autem sám a i to ubytování si sám přes nějakou platformu zařídí. Odpadá tedy potřeba využít služeb cestovních kanceláří a možná právě to je ten důvod, proč se proti Chorvatsku vede každoročně negativní mediální kampaň. A asi se nedá příliš očekávat, že se na tom do budoucna něco změní. Do Chorvatska zkrátka nemá moc smysl vyrážet s cestovní kanceláří. Naopak destinace jako Egypt, Tunisko, Řecko, Turecko a podobné, tam i zájezd s CK častokrát, alespoň finančně, může dávat smysl. Cestovní kanceláře, které poptávají velké kapacity jak v letecké dopravě, tak ubytování jsou ve výsledku schopny nabídnout atraktivnější cenu, než jakou by jednotlivec získal sám, pokud by si tyto služby obstarával po své ose. Tyto destinace pak budou zřejmě nadále obsazovat přední stránky katalogů cestovních kanceláří. A protože kvalita resortů a katalogových zájezdů je téměř totožná, pak podbízet se budou hlavně nízkou cenou. Přeplněným hotelovým plážím se ale dovolenkáři nevyhnou ani zde a i takovou dovolenou jsou schopni si zařídit po svém ose, pokud nelpí na co nejnižší ceně.

Budoucnost by ale mohly mít cestovní kanceláře a zájezdy, které klientům nabídnou něco víc než jen dopravu a ubytování v resortu u pláže. Například poznávací zájezdy do neokoukaných a méně navštěvovaných destinací, které umožní nejen vhled do kultury, historie a tradic navštěvovaných míst, ale také poskytnou intenzivní zážitky doplněné o informace o navštívených místech. A že takových zemí a míst je na světě celá řada. Poznávací zájezdy také často zahrnují různé fyzické aktivity, jako jsou pěší túry, cyklovýlety nebo plavby, což přispívá k lepšímu fyzickému a psychickému zdraví oproti pasivnímu odpočinku na pláži. Aktivní dovolená nejenže posiluje tělo, ale také dodává energii a zlepšuje náladu a největším benefitem je, že člověk nemá ani čas začít se nudit.

Který typ dovolené upřednostňujete vy? Hlasujte v anketě.

Anketa

Jaký typ dovolené máte nejraději?
Válení se na pláži.
7,5 %
Válení se na pláži s příležitostnými výlety.
58,9 %
Aktivní dovolenou, každý den na jiném místě s novými zážitky.
33,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1189 čtenářů.

Zdroje:

https://echo24.cz/a/Hm7sF/zpravy-dovolena-chorvatsko-ceny-2024-albanie-cerna-hora-stredozemni-more

https://www.echo24.cz/a/HhMVP/zpravy-svet-chorvatsko-prilis-drahe-nemecko-rakousko-ceny-denne-rostou

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/512289-fekalie-v-mori-netrapi-jen-chorvatsko-ve-stredomorskem-letovisku-uzavreli-plaze

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz