Článek
Placení kartou je samo o sobě téma, které budí vášně. Příznivci tohoto způsobu úhrady nechápou, proč někde stále karty neberou a naopak odpůrci se často bojí, že někdo sleduje a eviduje vše, co si kupují. Ne náhodou ze všech různých podniků neberou karty převážně v restauracích. Ten důvod je zřejmý, co není na účtu, to se lépe schová. Stejnou logiku ovšem používají i někteří obhájci platby hotovostí. Obávají se, že když zaplatí kartou, banky to okamžitě vědí. Nutno říci, že banka samozřejmě ví, kde, kdy a kolik bylo kartou uhrazeno, to je fakt. Ovšem absolutně netuší co bylo obsahem onoho nákupu. Pokud byl kartou zaplacený plný košík pomerančového džusu, nebo lahví s vodkou, to banka opravdu neví. Kdo to naopak ví, to jsou obchody prostřednictvím svých věrnostních kartiček, klubů a aplikací. Díky takto posbíraným datům mají obchody přehled o tom, co kdo kupuje, kdy, jak často, jakým způsobem za zboží platí a podobně. Každá taková kartička, nebo aplikace je samozřejmě vázaná na osobní údaje konkrétního uživatele, tedy v tomto případě je ten přehled poměrně zřejmý a konkrétní. A proč obchody tohle dělají? Jednoduše sbírají data pro lepší zacílení a efekt svých marketingových strategií.
Ovšem data o uživatelích nesbírají jen věrnostní kartičky. Přeborníkem v této činnosti jsou hlavně sociální sítě. Telefon má dnes v kapse téměř každý a už v základním nastavení jsou v telefonech často předinstalovány aplikace sociálních sítí. Ty díky datům, která sbírají o uživatelích mobilních telefonů přesně vědí, co kdo vyhledává, co se komu líbí, kde se daný člověk pohybuje a velké množství dalších dat. Například jedna z nejpopulárnějších a nejstarších sociálních sítí sbíra o uživatelích i takové informace, jakými jsou jejich příjem, vlastnictví nemovitostí, velikost nemovitosti, aktuální poloha mimo domácnost, probíhající vztah na dálku, politické preference, stáří vlastněného auta, zájem o nákup alkoholických nápojů, jaké potraviny uživatel nakupuje, kde pracuje, zda trpí nějakou nemocí, nebo alergií a desítky dalších parametrů.
Věrnostní kartičky, nebo telefon plný různých aplikací má dnes u sebe téměř každý. Mít v kapse zařízení, které je schopno monitorovat pohyb uživatele, umí ho nahrávat, odposlouchávat a sbírat stovky dalších dat a přitom neplatit cíleně kartou z důvodu neumožnění společnostem sledovat, co kupuji, když jim to stejně sdělím použitím věrnostní kartičky, vyznívá minimálně naivně až komicky. Ale je to také důvod k zamyšlení, jaká data o nás kdo shromažďuje.
Zdroje:
https://www.lidovky.cz/svet/98-veci-ktere-facebook-vi-o-uzivatelich-informace-ziskava-nepretrzite.A170224_171120_ln_zahranici_fas
https://www.computerworld.cz/clanky/jak-zjistit-co-o-vas-facebook-vi-a-jak-se-toho-zbavit/
https://www.fourbros.cz/jak-meta-sbira-data-pro-reklamu/
https://smartmania.cz/facebook-sbira-vase-data-a-trenuje-na-nich-umelou-inteligenci-poradime-jak-se-branit/