Článek
Obě sestry navštěvovaly dramatický kroužek v Lidové škole umění, ale bylo zřejmé, že malá Dana oplývá mimořádným nadáním. „Dana neměla problém stoupnout si před kameru nebo před diváky. Uměla pracovat s talentem, který jí byl dán,“ vzpomíná její sestra Hana Heřmánková. Rodiče Danu podporovali a často ji vozili na herecké konkurzy – a ta drobná tmavovláska s bezelstným úsměvem je zpravidla vyhrávala.
Poprvé stála před kamerou už v pěti letech, tehdy sice jen v drobné roličce, ale brzy přišel osudový zlom. V roce 1976 režisér Oldřich Lipský hledal dětské představitele do nové filmové pohádky Ať žijí duchové!.
Dana při konkurzu všechny okouzlila svou bezprostředností a získala hlavní dětskou roli Leontýnky, milé princezny, která je duch a touží stát se obyčejnou holkou z masa a kostí. Natáčení na hradě Krakovci bylo pro Danu splněným snem – a zároveň první životní lekcí.
Starší kolega Jiří Sovák, představitel rytíře Brtníka, prý neměl s dětskými herci velkou trpělivost a dával to najevo drsným humorem. Malá Dana a ostatní děti mu jednou ze špásu schovaly oblíbenou dýmku, a dvě hodiny se pak netočilo; nálada na place byla mizerná. Přesto všechno Dana zářila před kamerou naprosto přirozeně, jako profesionálka.
Po premiéře filmu Ať žijí duchové! v roce 1977 se devítiletá Dana Vávrová stala dětskou hvězdou první velikosti. Za roli Leontýnky obdržela cenu dětského diváka Zlatý dudek a hned v dalších letech získala tutéž cenu znovu za roli školačky Dany ve filmu Brontosaurus.
Leontýnka (Ať žijí duchové, 1976)
Posted by Barrandov Studio on Monday, April 16, 2018
Ve čtenářských anketách pravidelně vítězila jako nejoblíbenější dětská herečka. Něžná tvář s velkýma očima se objevovala v populárních televizních seriálech – hrála například Karkulku v pohádkové Arabele, nezapomenutelnou školačku Moniku v My všichni školou povinní nebo malou Michellu v hudebním seriálu Bambinot.
Její dětské kolegyně se vedle ní často cítily ve stínu. „Vždycky jsem byla jen jedna z party dětí. Noční můra mého dětství byla Dana Vávrová, se kterou jsem se pokaždé ocitla v posledním kole konkurzu. Byly jsme stejné typy, ale roli získala ona, protože byla hezčí a talentovanější. Bože, jak já ji nenáviděla,“ přiznala s úsměvem herečka Lenka Hornová, která se s Danou opakovaně setkávala u konkurzů na filmy a pokaždé neuspěla.
Taková byla Dana v dětských letech – bezprostřední, přirozeně nadaná a také cílevědomá. Už jako desetiletá holčička brala herectví jako milovanou hru, v níž ale chtěla být nejlepší.
Útěk za láskou a kariérou do ciziny
Herecká dráha Dany Vávrové pokračovala i během studia na pražské konzervatoři. Vždyť díky natáčení a úspěchům měla otevřené dveře, o jakých se ostatním jen zdálo. Ve třinácti letech dostala nabídku, která se neodmítá – německý režisér Franz Peter Wirth ji obsadil do hlavní role židovské dívky Janiny Dawidowiczové v televízním seriálu Ein Stück Himmel (Kousek nebe) o osudech židovské rodiny za války.
Dana odjela poprvé natáčet na Západ a vedla si výborně: za svůj herecký výkon obdržela v Německu prestižní ceny Goldene Kamera a Adolf-Grimme-Preis, což je na tak mladou dívku ohromný úspěch. Při natáčení pokračování tohoto úspěšného seriálu ovšem Dana získala mnohem víc než jen profesní zkušenost – potkala svou životní lásku.
Oním osudovým mužem byl tehdejší čtyřiačtyřicetiletý kameraman Joseph Vilsmaier, který byl o celých 28 let starší než v té době šestnáctiletá Dana. Spojila je práce u filmu a zřejmě vzájemný obdiv: zatímco on v ní viděl talentované herecké zjevení, ona v něm našla zkušeného, charismatického mentora.
Jejich vztah budil kontroverze – mnozí v Československu kroutili hlavou, že mladičká hvězdička se zamilovala do muže ve věku svého otce. Jenže Dana se rozhodla následovat své srdce. V pouhých devatenácti letech se za Vilsmaiera provdala a v roce 1986 se odstěhovala z rodné Prahy do Západního Německa.
Bylo to odhodlané rozhodnutí mladé ženy, která neváhala opustit svou zemi, rodinu i slibně rozjetou kariéru v Československu kvůli lásce a svému hereckému snu. Psal se rok 1986 – do pádu železné opony zbývalo ještě několik let a odchod na Západ byl tehdy neobvyklý a nelehký krok.
Začátky v Německu nebyly pro Danu snadné. Ocitla se mimo domov, velmi mladá po boku výrazně staršího muže, a mnoho lidí včetně jejich přátel možná čekalo, že to neustojí. Ona se však nevzdala. S podporou manžela postupně znovu nastartovala hereckou kariéru, tentokrát v německojazyčných filmech. Brzy se stala uznávanou filmovou herečkou i ve svém novém domově.
Vilsmaier mezitím přešel od kamery k režii a svou ženu začal obsazovat do hlavních rolí svých snímků. A na občasné řeči, že Dana dostává role jen díky němu, Vilsmaier reagoval vždy razantně a hrdě.
„Lidé si vždycky myslí, že jsem ji obsadil, protože je to moje žena. To je směšné. Vybral jsem ji proto, že je to skvělá herečka, která vypadá úžasně i zevnitř. Hloubka jejího hraní je tak silná, že po natáčení dlouho zůstává ‚ve své postavě‘ i doma.“ Měl proč – Dana v Německu zazářila po jeho boku ve filmech, které se setkaly s velkým ohlasem.
Hned Vilsmaierův první celovečerní film Herbstmilch (Podzimní mléko) z roku 1988 vynesl Daně Vávrové významné ocenění Stříbrný pás (Německou filmovou cenu) za nejlepší ženský herecký výkon. Mladá Češka dokázala s bavorsky kostrbatým přízvukem zahrát venkovskou selku Annu tak přesvědčivě, že dojala německé publikum.
Následovaly další společné filmy – například poválečné drama Rama Dama (1990), v němž Dana vytvořila portrét statečné ženy Kati v rozbombardovaném Mnichově. Její oddanost řemeslu dosáhla vrcholu při natáčení filmu Rama Dama, kde realita doslova splynula s fikcí: v scéně, kdy její postava rodí dítě, Dana před kamerou skutečně porodila svou druhou dceru Theresu.
Nebyla to filmová iluze ani dublérka – mladá herečka souhlasila, že její reálný porod bude zachycen do filmu. Tak mimořádně osobní byla její oddanost hereckému řemeslu.
Dana Vávrová se postupně zabydlela v Německu nejen pracovně, ale i z pohledu rodiny. Ve svých 19 letech přivedla na svět první dítě – dceru Janinu (1986), o tři roky později Theresu (1989) a nakonec nejmladší Josefinu (1992). S manželem Josephem vytvořili silné rodinné zázemí v Mnichově, a ačkoli Dana občas dojížděla do Čech za sestrou a rodiči, jejím domovem se stal nakonec bavorský venkov.
Ve své herecké dráze pokračovala naplno – objevila se například v mezinárodně úspěšném Formanově filmu Amadeus (1984 - v něm hrála ještě před odchodem z Československa), v řadě populárních německých seriálů jako kriminální Derrick či Místo činu, a samozřejmě v dalších Vilsmaierových počinech.
Mimo jiné si zahrála i ruskou zdravotní sestru v krutém válečném filmu Stalingrad (1993). Každou rolí dokazovala, že její talent zdaleka nepohasl s dětským věkem – naopak, dozrál v charismatickou a přirozenou herečku, která unese i těžké dramatické role.
Život plný filmových příběhů
Koncem 90. let už byla Dana Vávrová v německém prostředí pojmem. Přesto na ni doma v Česku lidé nezapomněli – vnímali ji jako „naši Leontýnku“, která se šťastně prosadila ve světě. Dana se navíc začala realizovat i za kamerou. V roce 1996 debutovala coby režisérka celovečerním dokumentem Jak čas běží… (Wie die Zeit vergeht) o rakouském hudebníkovi Hubertu von Goisernovi.
Pro svůj režijní debut ještě zvolila příjmení Vilsmaier, ale brzy si budovala jméno vlastní. Její hranou prvotinou byl psychologický film Hlad – Touha po lásce (1996) o mladé ženě bojující s bulimií, který osobně představila na filmovém festivalu v Karlových Varech. I jako režisérka tíhla k vážným, lidsky složitým tématům. Do svých filmů navíc často obsazovala české herce – ráda propojovala oba světy, ve kterých žila.
V pohádkové rodinné komedii Hurá na medvěda (2000) si například zahrála řada českých i slovenských herců a film vznikl v česko-německé koprodukci. Dana Vávrová měla ambici stát se režisérkou, která dokáže navázat na odkaz české kinematografie a zároveň se prosadit v Evropě.
Její největší režijní počin přišel v roce 2006. Spolu s manželem režírovala výpravné válečné drama Poslední vlak (Der letzte Zug), které rekonstruovalo skutečný tragický příběh židovských rodin deportovaných posledním transportem z Berlína do Osvětimi roku 1943. Vávrová toto téma pojala s mimořádnou vážností a hlubokým osobním zaujetím.
„Přijde mi hrozné, že se dodnes v tak moderní zemi, jakou Německo bezpochyby je, najdou lidé, kteří holocaust popírají. Natáčení filmu pro mě bylo hodně těžké i proto, že jsem najednou denně byla ve styku s těmi hrůzami, které se během pochodů smrti odehrávaly. Byl to rozhodně jeden z nejsilnějších zážitků,“ svěřila se tehdy Dana Vávrová magazínu Planet Hollywood.
Film Poslední vlak sice u části kritiky narazil (vyčítali mu klišé a přílišnou drastičnost), ale pro Danu osobně mnoho znamenal. Dokončila jej s vypětím sil a následně za něj obdržela Bavorskou filmovou cenu. V tu dobu už ovšem v tichosti sváděla zápas na zcela jiném poli – ne před kamerou, nýbrž ve svém vlastním těle. Zápas, jehož vážnost si zpočátku odmítala připustit.
Boj se zákeřnou nemocí
Poslední herecká role Dany Vávrové přišla v roce 2008, kdy si zahrála postavu Lilli ve válečném filmu Zkáza lodi Gustloff – dramatickém příběhu o obrovské námořní tragédii ke konci druhé světové války. Tehdy už ovšem musela herečka přemáhat nejen únavu z natáčení, ale i bolestné zdravotní potíže. V roce 2008 lékaři Daně diagnostikovali rakovinu – zákeřný zhoubný nádor na děložním čípku. Bylo jí pouhých 40 let a doma měla tři dospívající dcery.
Tuto krutou zprávu zpočátku tajila před širším okolím. Věděli o tom jen manžel a nejbližší rodina. Dana se rozhodla bojovat v tichosti, nechtěla litovat ani rozptylovat okolí svými starostmi. Pokračovala v pracovních projektech a zároveň nastoupila náročnou léčbu.
Chemoterapie, ozařování, operace – herečka podstupovala všechny dostupné lékařské postupy, přestože léčba nezabírala tak, jak všichni doufali. „Do poslední chvíle se nevzdávala, podstupovala všechna příkoří a trápení, nechtěla odejít,“ popsala později její sestra Hana neúnavné odhodlání, s jakým Dana bojovala s nemocí.
„V závěru už to bylo skutečně hrozné, přesto bojovala, zkoušela všechno. I alternativní léčbu a také jeden zcela nový lék, který má u některých forem nemoci dobré výsledky. Dana byla v životě vždycky houževnatá. Bohužel její nemoc byla stejně taková,“ dodává Hana Heřmánková s hořkostí. Lékaři v Mnichově dělali, co mohli, ale rakovina děložního čípku agresivně metastazovala – rozšířila se do jater, žaludku a plic, až postupně ochromila celý její organismus.
Přesto Dana věřila v uzdravení a odmítala se vzdát naděje. „Vůbec jsem netušil, že je nemocná, ale teď zpětně mám pocit, že žila, jako by tušila, že nemá moc času,“ řekl režisér Vladimír Drha, který s Danou točil dokument o hvězdách. Ještě pár měsíců před smrtí měla Dana plány na další filmovou práci a těšila se z dospívání svých dětí. Snažila se žít naplno, i když ji nemoc vysilovala.
Koncem ledna 2009 se její stav rapidně zhoršil. Strávila poslední dny na mnichovské klinice Grosshadern, kam ji lékaři přijali, když bolesti zesílily a naděje pohasínala. Den před svou smrtí se ještě naposledy prošla s nejbližšími po milovaném okolí domova v mnichovském Grünwaldu. Věděla, že konec se blíží.
Rodina – manžel Joseph a dcery Janina, Thereska a Josefina – stáli po jejím boku do posledního okamžiku. Ve čtvrtek 5. února 2009 odpoledne Dana Vávrová naposledy vydechla, vyčerpaná a oslabená, ve věku pouhých 41 let. Zemřela doma, v náručí těch, které milovala a kteří milovali ji.
Zpráva o odchodu „Leontýnky“ zasáhla Česko i Německo jako bolestný šok – vždyť si nikdo mimo rodinu ani neuvědomoval, jak vážně nemocná byla. Rodina se rozhodla držet smutek v úzkém kruhu a požádala veřejnost o respektování soukromí. Pohřeb proběhl 10. února 2009 v Mnichově jen za účasti rodiny; aby se vyhnuli dotěrným novinářům, odjeli Vilsmaier s dcerami na čas do ústraní do Rakouska.
Ještě dlouho poté přicházely z obou zemí do rodiny tiché kondolence od fanoušků, kolegů i přátel. Na filmovém festivalu Berlinale 2009 vzdali němečtí filmaři Daně Vávrové hold minutou ticha – uctili tak památku kolegyně, která byla v Německu respektovanou umělkyní. Doma v Česku si lidé připomínali především její dětské role, které se nesmazatelně zapsaly do srdcí generací diváků.
„Se smrtí Dany jsme ztratili nadevše milovanou matku, manželku a nejlepší přítelkyni. Navždy si v srdcích uchováme její nádherné oči, úsměv… Byla to jedinečná bytost, neskutečně silná žena, do poslední chvíle se nevzdala naděje,“ napsal v oficiálním prohlášení zdrcený Joseph Vilsmaier, který svou ženu přežil o dalších jedenáct let. Jeho slova jsou plná bolesti, ale také obdivu.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dana_V%C3%A1vrov%C3%A1
https://www.extra.cz/kruty-osud-nezne-leontynky-z-at-ziji-duchove-neopetovana-laska-a-boj-s-rakovinou-d5718
https://www.ahaonline.cz/clanek/aha-pro-zeny-vip-svet/197158/z-detske-hvezdy-dany-vavrove-41-se-stala-uspesna-herecka-a-reziserka.html
https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/109395/leontynka-a-jeji-skutecny-pribeh.html
https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/109364/krasna-leontynka-rakovinu-tajila.html
https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/750121/nedozite-narozeniny-dany-vavrove-41-leontynka-z-at-ziji-duchove-vedela-ze-zbyvaji-jen-hodiny-zivota.html
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/herecka-a-reziserka-dana-vavrova-podlehla-zakerne-nemoci-170864
https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/109403/leontynka-vedela-ze-ji-zbyvaji-hodiny-zivota.html
https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/109319/sestra-hana-dana-zemrela-obklopena-laskou.html
https://www.extra.cz/tragicky-osud-leontynky-z-at-ziji-duchove-vavrova-se-dlouhe-roky-trapila-nakonec-ji-o-zivot-pripravila-zakerna-nemoc-cb19d
https://zpravy.aktualne.cz/leontynku-z-at-ziji-duchove-zabila-rakovina/r~i:article:628941/