Článek
Od dětství miloval hudbu – zpíval ve škole, ačkoli se mu někteří spolužáci i učitelé posmívali. Už v deseti letech ale překvapil všechny pochybovače, když suverénně vyhrál pěveckou soutěž talentů a získal první angažmá.
Jako teenager se naučil hrát na piano a piloval svůj sametový hlas. Hudba pro něj znamenala únik z nudné reality i seberealizaci. Brzy po šestnáctých narozeninách si díky soutěži vyzpíval svou první nahrávací smlouvu a v roce 1980 vydal singl „Judy“. Právě tehdy mu nahrávací společnost doporučila změnit si jméno. Z rodného Bernda Weidunga se tak stal Thomasem Andersem, protože toto jméno znělo více mezinárodně a lépe se pamatovalo
První pokusy o hudební kariéru ale nevyšly – malé úspěchy střídala zklamání a mladý Thomas okusil i přehlíživost hudebního průmyslu. Přesto se nevzdal. Po maturitě sice nastoupil na univerzitu studovat hudbu a germanistiku, školu však nedokončil – touha zpívat byla silnější.
Osudový zlom přišel roku 1984. Dvaadvacetiletý Thomas potkal ambiciózního skladatele Dietera Bohlena, který hledal vhodný hlas pro své nové disco skladby. Dieter byl o deset let starší, protřelý muzikant s jasnou vizí.
Když poprvé slyšel Thomasův sytý romantický hlas, byl nadšený a neváhal: nabídl Thomasovi spolupráci na písni „You’re My Heart, You’re My Soul“. Ten souhlasil okamžitě a vzniklo duo Modern Talking.
Ještě netušili, že právě tahle píseň je vystřelí mezi hvězdy. Po počátečních peripetiích a pomalém rozjezdu se v lednu 1985 jejich singl přes noc stal senzací. Dva pohlední mladíci – jeden dlouhovlasý brunet s uhrančivýma očima (Thomas), druhý usměvavý blonďák (Dieter) – vystoupili v televizi a rázem jejich melodický eurodisco song dobyl hitparády.
„You’re My Heart, You’re My Soul“ se vyšplhala na první místo ve více než osmdesáti zemích světa. Modern Talking zachvátila Evropu jako požár: následovaly další chytlavé hity „You Can Win If You Want“, „Cheri Cheri Lady“, „Brother Louie“ či „Atlantis Is Calling“. Každý nový singl okupoval přední příčky žebříčků. Za pouhé tři roky prodali přes 60 milionů desek a stali se komerční senzací.
Publikum šílelo – fanynky omdlévaly na koncertech a pokoje dospívajících dívek zaplnily plakáty těch dvou krasavců v extravagantních sakách. Modern Talking se stali symbolem 80. let. Jejich hudba, jakkoli kritiky tepána pro banalitu, měla zvláštní kouzlo, kterému nešlo uniknout.
„Naše písničky se objevily před více než třiceti lety. Když mi někdo vypráví, že s naší hudbou spojil třeba první rande s láskou svého života, je to velmi emocionální,“ popsal Thomas po letech, jak silně jejich tvorba zasáhla celou generaci fanoušků.
Na vrcholu slávy působili Thomas a Dieter navenek jako ideální dvojice. V televizních vystoupeních se objímali, vtipkovali a rozdávali společné úsměvy. Jejich plakáty hlásaly image dvou nerozlučných přátel – tmavého romantika a světlého šoumena. „V tu dobu jsme působili skoro jako nejlepší kamarádi,“ vzpomínal Anders, „ale zdání klame…“
Láska, která rozdělila kapelu
Když Modern Talking zářili na špici hitparád, Thomas Anders prožíval intenzivní osobní štěstí. V prosinci 1984, ještě před první velkou slávou, se oženil se svou přítelkyní Norou Balling. Byla o pár let starší, pocházela z bohaté rodiny a Thomas ji bezmezně miloval. Věřil, že našel svou osudovou lásku.
Thomas nosil na hrudi okázalý důkaz své lásky: zlatý náhrdelník s velkým přívěskem „Nora“. To jméno se mu houpalo na krku při každém vystoupení; řetízek s Noriným jménem se stal jeho poznávacím znamením. Mladý zpěvák svou ženu doslova zbožňoval – do té míry, že si dokonce úředně přidal její příjmení a nějaký čas vystupoval jako Bernd Weidung-Balling. Nora Andersovi lásku oplácela, jenže zároveň začala mít strach. Zatímco davy fanynek šílely pro jejího charismatického manžela, ona vedle něj sžíravě žárlila. Bála se, že o Thomase přijde, a tak se rozhodla držet ho zkrátka.
Zpočátku se Nora snažila být Thomasovi oporou a aktivně se zapojila do chodu kapely. Brzy po svatbě převzala roli Andersovy manažerky. Jenže právě tohle rozhodnutí se ukázalo jako nešťastné. Nora byla inteligentní a cílevědomá žena, ale také panovačná.
Začala mluvit Thomasovi do oblékání, do stylu účesu, prostě do všeho. V zákulisí televizních pořadů dohlížela, aby všechno probíhalo podle jejích představ. Podle svědectví členů štábu často sama odpovídala za Thomase v rozhovorech, zatímco on mlčel a jen se usmíval.
Kolegům začalo být jasné, kdo ve vztahu nosí pomyslné kalhoty. Dieter Bohlen, známý svou tvrdohlavostí, se s tím však odmítal smířit. Jako autor hitů a vůdčí polovina dua nechtěl připustit, aby o chodu Modern Talking rozhodovala žárlivá manželka jeho pěveckého partnera.
Mezi Dieterem a Norou od počátku panovala tichá nenávist – Bohlen ji prý nemohl vystát a dával to najevo. Thomas se ocitl mezi dvěma ohni: na jedné straně loajalita k manželce, na druhé závazek k hudebnímu parťákovi. Když se v novinách počaly množit spekulace o rozbrojích uvnitř kapely, Anders vše popíral a svou ženu veřejně bránil.
Konflikty zůstávaly zpočátku skryté za oponou slávy. Modern Talking dál chrlili desky – vydávali dvě alba ročně, jedno vystoupení střídalo druhé. V roce 1986 už prodali přes 65 milionů nosičů a zdálo se, že zlaté časy nikdy neskončí. Thomas s Dieterem sbírali zlaté a platinové desky a pořád vyprodávali haly. Ale uvnitř skupiny to vřelo.
Mnozí hudební novináři začali duo kritizovat za jednotvárnost – slavné hity zněly jedno jako druhý, publikum se sice bavilo ale Dieter Bohlen sám v rozhovoru pro Der Spiegel v 80. letech připustil, že jejich písničky si jsou schválně velmi podobné.
Tajemství jejich zvuku přitom spočívalo v geniálně jednoduchém triku: Dieter Bohlen kombinoval Andersův jemný, níže položený hlavní vokál s extrémně vysokými, falzetovými sbory, které nazpívával sám s pomocí studiových vokalistů. Právě tento kontrast vytvářel onen typický styl, který byl nesmírně chytlavý.
Thomasovi to nevadilo; miloval když mohl stát na pódiu a slyšet zástupy fanoušků zpívat refrény s ním. Dieter byl však perfekcionista a chtěl uznání i od kritiků. Možná i to přispělo k jeho rostoucí frustraci. A do toho neustálé spory kvůli Noře.
Napětí nakonec otevřeně vytrysklo na veřejnost roku 1987. Po vydání šestého alba se Modern Talking chystali na pauzu – trh byl nasycen, poslední singly už neuspěly tak jako dřív. Dieter i Thomas cítili, že potřebují změnu. Dohodli se, že si dají čas na vlastní projekty. Jenže než to stačili oznámit společně, Dieter Bohlen se neudržel.
Ještě před vydáním své skandální autobiografie oznámil Dieter Bohlen konec kapely bez vědomí svého kolegy – a to přímo na pódiu během koncertu v Rostocku. Thomas Anders stál vedle něj a o ničem nevěděl. Pro fanoušky i pro samotného Anderse to byl šok a veřejné ponížení, které předznamenalo nevyhnutelný a tentokrát definitivní rozkol.
Bylo to hořké finále – dva muži, kteří společně dobyli svět popu, se rozešli ve zlém, přes média a nadávky.
Hořký pád na dno
Rozpad Modern Talking doprovázelo zděšení fanoušků a nelítostná smršť článků v tisku. Najednou všichni probírali Andersovo manželství a hledali viníka. Thomase ty řeči ničily. Přišel naráz o kapelu, o nejlepšího přítele i o část přízně veřejnosti. Dlouho se snažil situaci zachránit. Počítal alespoň s tím, že pauza bude dočasná – že si dají s Dieterem čas a pak se jako dospělí lidé sejdou a třeba se usmíří.
V květnu 1987 Thomas Anders definitivně pochopil, že jedna éra skončila. Modern Talking – symbol jeho mládí a splněného snu – bylo mrtvé. Po odchodu z kapely se každý vydal svou cestou. Dieter Bohlen neztrácel čas: okamžitě založil novou skupinu Blue System a úspěšně s ní zabodoval v hitparádách konce 80. let.

Thomas Anders je pořád fešák
Několik písní, které původně napsal pro Modern Talking, si jednoduše přetáhl do svého projektu (například singl „Sorry Little Sarah“ použil ve stejné době, kdy Thomas ještě pod značkou Modern Talking vydal píseň „In 100 Years“).
Pro Anderse to bylo o to bolestivější. Ocitl se ve zvláštní situaci – sice slavný, ale náhle sám a tak trochu nechtěný. Rozhodl se, že se nevzdá. Ještě roku 1987 vyrazil na vlastní koncertní turné, při němž paradoxně používal název Modern Talking Tour.
Zpíval staré hity sám a Nora mu k tomu dělala vokalistku. Poslední koncert „Modern Talking“ se tak symbolicky odehrál v roce 1988 v jihoafrickém Sun City – bez Bohlena, zato s Norou po boku. Bylo to smutné a bizarní loučení s publikem.
S manželkou odcestoval na čas do Spojených států – doufal, že zkusí štěstí za oceánem. V Los Angeles nahrál s producentem Gusem Dudgeonem album „Different“ (1989). Deska vešla do dějin snad jen tím, že na ní spolupracoval slavný producent Eltona Johna; jinak zaznamenala spíš průměrné ohlasy.
Zatímco Dieter Bohlen doma v Německu bodoval s vlastní tvorbou a budoval si pověst nekompromisního „hitmakera“, Thomas Anders tak trochu upadal v zapomnění. Sláva, kterou ochutnal v 80. letech, se zdála zapomenutá.
Jako by toho nebylo málo, osud Thomase zasáhl i v nejcitlivějším místě – v soukromí. Manželství s Norou, které tolik obětoval, se ocitlo v troskách. Ironií zůstává, že žena, kvůli níž se kdysi rozhádal s Bohlenem a přišel o kapelu, ho nakonec sama opustila. Po několika letech soužití v USA se jejich velká láska vyčerpala.
Nora stále tlačila na Thomasovu kariéru, chtěla z něj udělat sólovou megastar – pořád věřila, že spolu dobudou Ameriku. Jenže nedařilo se a vzájemné odcizení se prohlubovalo. Roku 1994 vyhlásili manželé rozchod.
Druhá šance
V polovině 90. let prožíval Thomas Anders zvláštní období. Trpělivě pracoval na tom, co uměl nejlépe – na hudbě. A pak přišlo překvapení, které by čekal málokdo: Thomas a Dieter k sobě znovu našli cestu. V roce 1994 se údajně tajně sešli, aby si vyříkali staré spory. Byli starší, možná moudřejší.
Trvalo ještě několik let, než se od slov přešlo k činům, ale fanoušci se nakonec dočkali zázraku. Na jaře 1998, po jedenácti letech od rozchodu, duo Modern Talking oznámilo comeback.
Když se Thomas a Dieter objevili spolu v německé televizi, sledovalo je rekordních 16 milionů diváků. Publikum je vítalo jako ztracené syny. Samotní hudebníci byli dojatí – mysleli, že je svět už odepsal, ale lidé na ně stále čekali. Vrátit se na pódia po tolika letech však nebylo snadné.
Vydali album Back For Good (1998) a název mluvil za vše – „Zpět nadobro“. Deska plná modernizovaných verzí starých hitů i několika novinek vylétla na vrchol hitparád a stala se jejich komerčně nejúspěšnějším počinem vůbec. Jen v Německu se ho prodalo přes 1,25 milionu kusů. Modern Talking se znovu stali fenoménem – a tentokrát zasáhli i generaci mladších posluchačů, kteří v době jejich první slávy byli dětmi.

jeden z posledních koncertů, rok 2003
V roce 2003 však přišla další rozepře. Tentokrát nebylo na vině žádné manželské drama. Rozkol způsobil sám Dieter, když bez okolků uveřejnil svojí autobiografii Nichts als die Wahrheit („Nic než pravda“), v níž vykreslil Andersovu roli v historii Modern Talking dosti negativně.
Thomas se v knize dočetl, že prý strkal společné peníze z koncertů do vlastní kapsy a kdovíco ještě. Tohle už nehodlal nechat být. Ohradil se proti lžím a zažaloval Bohlena za pomluvy. Soud mu dal za pravdu – Dieter musel pasáže knihy upravit a dostal zákaz podobná tvrzení opakovat pod vysokou pokutou.
Jenže tím se vztahy definitivně zničily. Modern Talking v roce 2003 podruhé a naposledy skončili.
Thomas Anders se po roce 2003 plně soustředil na sólovou dráhu. Zúročil zkušenosti i popularitu zejména ve východní Evropě, kde ho publikum milovalo snad ještě více než doma. V Rusku a okolních zemích doslova hudební ikonou. Koncertoval v největších halách od Moskvy po Astanu – v moskevském Kremlu vystoupil třináctkrát, což se žádnému jinému zahraničnímu zpěvákovi nepodařilo.
Jeho alba Strong (2010) se v Rusku prodalo se přes milion kusů. Získal dokonce čestný profesorský titul na univerzitě v Kyjevě za „formování hudebního vkusu generace“.
Nová žena
Krátce po rozvodu s Norou našel novou životní lásku – půvabnou Claudii Hess, úspěšnou podnikatelku mimo showbyznys. Potkali se už roku 1996 v rodném městě Koblenz a okamžitě přeskočila jiskra. Tehdy ještě Thomas neměl dořešenou minulost, ale po návratu z USA a rozvodu nic nestálo v cestě. V roce 2000 se Thomas a Claudia vzali.
Zpěvák byl znovu bezhlavě zamilovaný, ale poučil se – tentokrát si vzal ženu, která stála pevně na zemi a nechtěla ho vlastnit, nýbrž milovat. V roce 2002 se manželům narodil syn Alexander Mick.
Po 40 letech zpívání v angličtině našel odvahu začít znovu od nuly ve své mateřštině – a uspěl. V posledních letech se z Thomase stal populární interpret na poli německého schlageru, když spojil síly s moderátorem Florianem Silbereisenem. Jejich společné album Das Album (2020) se vyšvihlo na první místo hitparád v Německu, Rakousku i Švýcarsku.
Dnes je Thomasi Andersovi přes šedesát. Na svůj věk vypadá skvěle – stále štíhlý, elegantní muž s jiskrou v hnědých očích. Rád a dobře vaří; vydal dokonce kuchařku Modern Cooking a v rodném Porýní založil vlastní řadu koření a vína. Baví ho cestování za gastronomií i odpočinek na Mallorce, kde má letní dům. Se svou milovanou Claudií už brzy oslaví stříbrnou svatbu a oba září spokojeností.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_Star_(Modern_Talking_song)
https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Talking
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Anders
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-thomas-anders-skoncili-jsme-kvuli-odlisnym-charakterum-191399
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-nemecky-zpevak-thomas-anders-hudba-modern-talking-ma-zvlastni-kouzlo-40035334
https://plejada.pl/newsy/thomas-anders-z-modern-talking-zakochal-sie-w-fance-smutny-final-zwiazku/q2zhfsh
https://www.bunte.de/stars/stars-die-liebe/thomas-anders-ehefrau-claudia-schwaermt-ueber-ihn.html
https://www.schlager.de/stars/thomas-anders
https://diewahrheitubermoderntalking.com
https://intouch.wunderweib.de/dieter-bohlen-bitterer-korb-fuer-thomas-anders-129861.html