Článek
Již Komenský ve svém návrhu školní docházky navrhoval, aby mladý člověk cestoval a rozšiřoval si tak své obzory. Tohle se může zdát jako příliš ambiciózní nápad, ovšem pravda může být trochu jinde. Pokud nežijete v městském státě jako Monako, má každý kus Vaší země co nabídnout. Od vinic jižní Moravy, přes historickou Prahu po lázeňské oblasti západních Čech. Já sam se aktivně snažím objevovat místa kolem sebe, poznat jejich kulturu a porozumět, jakým způsobem lidé v navštívené oblasti žijí. Jaké mají přednosti, nebo co je naopak tíží. Člověk tak najednou pozná na vlastní kůži, že Ústecký kraj se od Prahy neliší jen proto, že o tom píší v médiích. Anebo se vydá na víkendový pobyt pod stanem v Žďárských vrších a překoná své dosavadní limity.
Ale proč se zastavovat u nás? Proč se nevydat i do dalších zemí Evropy? Podívat se do míst, kde se psala historie. Kostnice, Brusel, Amsterdam, Vídeň, Budapešť. Města s odlišnou historií, která stojí za výlet. Mladí lidé ovšem nemají tolik peněz jako pracující, a tak by se stát měl snažit jim pomoci. Přece jen, jedná se o investici do vzdělávání. Nemusí se tohle zdát na první pohled, ale když se mladý člověk poprvé vydá bez rodičů do světa, neobejde se tento krok bez následků. Stane se samostatnější a získá zkušenosti, které se ve škole nenaučí. Pravděpodobně proto už Komenský chtěl, aby mladí lidé jezdili po světě před plným nasazením do světa pracujících. Koneckonců, podle generace Husákových dětí je dnešní generace mladých nesamostatná. Trochu s podivem, když mají dnešní mladí nejvíce příležitostí v celé historii. Každopádně, trochu jsme odbočili od původní myšlenky tohoto článku, a to je ukázání, jak Evropské státy kolem nás podporují mladé lidi, aby cestovali a objevovali jejich zemi.
Česká republika
Začněme zlehka. Od dubna roku 2022 máme na všech dopravcích slevu 50 % pro studenty se Žákovským průkazem nebo průkazem ISIC, který se ale v zemích mimo Česko a Slovensko nevydává, jelikož každá univerzita má svoji kartu (jde sice dokoupit, ale podle zkušeností záleží na osobě, která kontrolu provádí, jestli zahraniční ISIC uzná). V létě se sice objeví Jízdenky na léto, ale ty platí pouze na vlaky ČD, které s každým rokem ubývají, a tak se může jednou stát, že ČD budou provozovat jen dálkové vlaky a ty regionální budou v režii soukromých dopravců.
Slovensko
Náš nejbližší soused nabízí cestování zdarma pro všechny studenty do 26 let. Tahle nabídka platí jen ve státem dotovaných vlacích ZSSK (prakticky se jedná o všechny vlaky mimo ty kategorie IC mezi Bratislavou a Košicemi) a za jízdu vlakem EC mezi Prahou a Budapeští se platí 1 euro.
Rakousko
Země hor a hudby. Tady se za 21 500 Kč na rok, což vychází na přibližně 1 800 Kč na měsíc, může každý člověk (bez statusu studenta) do 26 let neomezeně využívat všechny možnosti veřejné dopravy u všech dopravců (výjimku tvoří lanovky, speciální turistické linky, ve Štýrsku i autobusy mimo městských a regionálních).
Polsko
Náš severní soused má podobnou slevu jako my. Jen s tím rozdílem, že platí pouze na státních vlacích dopravce PKP. Na rozdíl ode všech ostatních státu se slevou na jednorázové jízdné podle podmínek pouze pro studenty studující na polských univerzitách, či občany EU s trvalým pobytem v Polsku s průkazem ISIC. Dá se tak říct, že pro objevování Evropy se pro Čechy a Slováky jedná o nejvíce nepřátelský stát. Nehledě na to, že taková sleva musí být pro všechny občany EU bez ohledu na stát, kde má taková osoba trvalý pobyt (Tuto zápletku už Maďarsko řešilo se vstupem do svého parlamentu a muselo zavést jednotnou cenu pro všechny obyvatele EU, ne jen ty s maďarským občanstvím).
Maďarsko
Jižní soused Slovenska má také stejné podmínky pro objevující studenty jako naše země. Sleva 50% na vlaky národního dopravce MÁV. Na rozdíl od Česka ale nevyžaduje specifické druhy průkazů (zejména komerční ISIC je na povážení, Žákovský průkaz má i Slovensko).
Nizozemí
Pojďme zabrousit trochu dál, do míst, odkud pochází u nás nejvíce konzumované sýry, Eidam a Gouda. Nizozemí je velmi specifická země. Pro své studující občany nabízí předplatné zdarma, kdy si mohou vybrat, jestli budou zadarmo jezdit v pracovní dny mimo prázdnin a se slevou 40 % o víkendech, nebo naopak. Toto předplatné je součástí celého balíčku financování, který je, podobně jako v Dánsku, mnohem více propracovanější než pouhých 25 Kč na den, které nabízejí České vysoké školy pro své studenty s jinou obcí trvalého pobytu než kde sídlí. Ovšem tyto celé balíčky financování jsou nastaveny jako podpora pro vyživovatele, což v případě místních jsou rodiče. Pro jeho získání byste jako cizinec museli v Nizozemí studovat a zároveň pracovat. Na druhou stranu, pokud byste chtěli vlakem procestovat Nizozemí, existuje možnost si koupit víkendové předplatné se 40% slevou mimo ranní a odpolední špičku vázané na místní kartu na veškerou hromadnou dopravu (která by si zasloužila samostatný článek s porovníním s OneTicket) za 38 euro a 35 centů, která je ale dostupná pro každého bez rozdílu věku a statusu studia.
Belgie
Na jih od Nizozemí se nachází země známá pro své wafle a hranolky. Jejich národní dopravce nabízí spousty slev pro studenty a pro mladé. Nejzajímavější je fixní cena 7 euro a 10 centů za jednosměrnou jízdenku pro mladé do 26 let. Nezáleží, jestli jedete jednu stanici či přes celou zemi. Navíc, na rozdíl od jízdenek ČD, kde musíte buď použít předem daný vlak, nebo u flexi kde lze jednou, minimálně 100 km od startu, přerušit jízdu, tak v Belgii nezáleží, kterým vlakem pojedete. Jedinou překážkou je potřeba jet nejkratší trasou. I přes toto omezení si lze za 175 Kč dát vyhlášené wafle ke snídani v Lutychu, dát si bagetu na oběd v Bruselu, a skončit den pojídáním hranolků v Bruggách. Jen pro představu, flexibilní cena pro studenta do 26 let mezi Brnem a Plzní přes Prahu je 291 Kč. O prázdninách jsou pak navíc ještě nabízeny jízdenky týdení a měsíční, které také cenově předčí Jízdenky na léto od Českých drah. Za asi 775 Kč lze neomezeně jezdit celý měsíc vlaky v celé zemi.
Německo
A jako poslední je známá pohádka. Neomezená jízdenka za 49 euro, a navíc BahnCard 25 (ekvivalent IN25) za 37 euro. Z toho plyne, že za asi 52 euro, což by bylo 1 300 Kč měsíčně, lze jezdit regionálními vlaky a městskou dopravou neomezeně a s 25% slevou rychlovlaky. Dá se říct, že tohle je nejlepší nabídka, kterou můžete dostat. I když se zadarmo nesvezete těmi nejrychlejšími vlaky, v ceně Deutschland-Ticket je i městská doprava, což jiná jízdenka, s výjimkou Nizozemí, která je omezená jen pro místní studenty, nenabízí.
Při porovnání se zdá, že pro poznávání na tom není Česká republika zase tak špatně. Jsou zde sice země, které tohle umí lépe, ale kdyby podobně jako v Maďarsku byly uznávany všechny průkazy akreditovaných univerzit, mohlo by cestování zejména pro zahraniční studenty příjemnější. Největší inspirací je pro nás Belgie. Fixní cena jízdenky, navíc bez ohledu na status studenta je pro mladé lidi motivující. Ať už pro čerstvé vysokoškoláky, kteří se tak nemusí bát, že se jim dojíždění znatelně propíše do rozpočtu, tak i pro její objevitele. I proto jsem už do této země několikrát zabrousil, jelikož tahle země má co nabídnout. Podpora ve stylu Německa by také byla skvělá. Ovšem zůstává otázkou, jestli je Deutschland Ticket udržitelný. Což je ale téma na jiný článek.
Myslíte, že by mladí lidé měli objevovat svěk kolem nich? A také vnímáte cestování v mladém věku jako součást vzdělání? Diskuze je Vám otevřená.