Článek
Kdy se zrodil Alzák?
V roce 2005 se dnešní Alza jmenovala Alzasoft a jejím oborem byla čistě výpočetní technika. Firma se tenkrát rozhodla pro marketingovou kampaň v rádiu, konkrétně na rádiu Bonton. Na kampani pracovali dnešní majitelé firmy Czechpromotion a dobře věděli, v čem bude spočívat základ jejich práce. Bylo prostě třeba vytvořit kampaň, která nemusí zaujmout příslušníky většinové společnosti, ale která musí zarezonovat mezi nerdy a geeky, kteří byli v té době pro Alzu hlavní zákaznickou skupinou.
Ajťáci, z vleké většiny mladí lidé, ale nebyli skupinou, kterou by bylo možné „utáhnout“ na nějaký obyčejný slogan nebo reklamu podobné té na zubní pastu. Tady bylo potřeba něco speciálního a maximálně výrazného, co donutí i toho největšího nerda zvednout hlavu od monitoru. Jak již bylo řečeno, nejprve se Alzák začal lidem ozývat z rádia. Nebylo tedy třeba vymýšlet jeho podobu, šlo o hlas.
Alzák a jeho hlas
Marketéři šli od začátku víceméně na jistotu a chtěli, aby Alzáka od začátku daboval Bohdan Tůma, skvělý dabingový herec, který tak činí dodnes. Důvodem, proč si marketéři vybrali právě jeho byl jeho hlasový rozsah a schopnosti, které prokázal při dabingu postavy Cartmana ze seriálu South Park.
Svoji vizuální podobu získal Alzák až v roce 2007, ale od začátku až dodnes si udržuje svoji povahu a osobnost. Jedná se o otravného, drzého, vlezlého tvora, který umí být také vtipný. A v tom tkví tajemství jeho úspěchu.
Alzák jako marketingový superúspěch
Z Alzáka se stal postupem času ústřední symbol značky Alza a dnes už si jí bez něj snad ani neumíme představit. Je ale Alzák skutečně nejúspěšnějším výtvorem českého marketingu? Pokud za úspěch považujeme kombinaci dlouhověkosti, rozpoznatelnosti, obchodních výsledků a schopnosti adaptace na nové trendy, pak jednoznačně – těžko hledat silnější domácí značkový symbol. Alzák už existuje dvacet let a končit nehodlá. Alza se za tu dobu změnila z malého obchodu pro počítačové nadšence v největší e-commerce firmu u nás s několikamiliardovým obratem a expanzí do zahraničí. Alzáka totiž znají i na Slovensku a v Maďarsku.
Námitka, že ho jedni sice milují, ale druzí nesnášejí, není na místě. V tom totiž tkví jeho síla. Alzák budí emoce a o to jde v marketingu především. Alzák se stal více než jen reklamní postavou, dnes je doslova součástí české popkultury. A to je něco, čeho se většině značek nikdy nepodaří dosáhnout. A fakt, že dostal cenu za nejotravnější českou reklamu vůbec na tom nic nemění, právě naopak to dokazuje.