Článek
Posledních několik let bylo pro investory do společnosti Alphabet (GOOG) (GOOGL) náročných, ale po loňském propadu se zdá, že se vyhledávací gigant opět těší přízni investorů. Po ztrátě až 41 % své hodnoty je Alphabet na cestě k oživení a letos zatím posílil o 43 %.
Odvětví digitální reklamy se stále potýká s problémy, ale s oživením ekonomiky se nepochybně zotaví. Společnost Alphabet má však další katalyzátor, který bude hnací silou budoucího růstu - umělou inteligenci (AI). Rychle se měnící prostředí nutí některé investory přemýšlet, co to všechno znamená pro budoucnost společnosti. Zde je několik věcí, které nejchytřejší investoři o společnosti Alphabet vědí.
1. Vyhledávání Google zůstává dominantní
Generativní umělá inteligence se na scéně objevila na začátku letošního roku a Microsoft si ji ukradl z titulních stránek. Investice společnosti do mateřské společnosti ChatGPT OpenAI ve výši 13 miliard dolarů byla považována za převrat, stejně jako její rozhodnutí začlenit tyto nejnovější pokroky v oblasti AI do vyhledávače Bing.
Mnozí odborníci zároveň naznačovali, že společnost Alphabet byla zaskočena a hrozí jí, že přenechá část svého dominantního postavení ve vyhledávání společnosti Microsoft. Toto smýšlení ještě podpořilo ukvapené zavedení chatbota Bard společnosti Google, který při svém debutu narazil. Mnozí naznačovali, že 283 miliard dolarů, které Alphabet loni vydělal, hrozí, že mu je ukradne Bing s umělou inteligencí.
Nyní, jen o několik měsíců později, vypovídá přezkum údajů o něčem jiném. Podle údajů společnosti StatCounter, která se zabývá webovou analytikou, Google na konci července stále ovládá zhruba 92 % celosvětového trhu s vyhledáváním, což je téměř stejný podíl jako v prosinci. Bing si zároveň udržel 3% podíl na trhu, který se oproti prosinci nezměnil. Údaje naznačují, že zatímco Bing ukradl titulky, podíl společnosti Google na trhu vyhledávání zůstal nedotčen.
Nejchytřejší investoři vědí, že dominantní postavení společnosti Google ve vyhledávání nebude tak snadné překonat.
2. Společnost Alphabet má s umělou inteligencí dlouhou historii
Umělá inteligence vstoupila do povědomí veřejnosti ve velkém rozsahu v letošním roce, ale její historie sahá desítky let do minulosti. Ani pro společnost Alphabet to není první rodeo. Již před více než deseti lety výzkumníci společnosti Google poprvé použili novou techniku využívající strojové učení, díky níž umělá inteligence poprvé úspěšně rozpoznala kočky ve videoklipech. To nakonec vedlo k průlomu v oblasti rozpoznávání obličejů, který pomohl webům sociálních médií identifikovat přátele na fotografiích.
V roce 2016 dostala umělá inteligence DeepMind společnosti Google za úkol šetřit energii v obrovských datových centrech společnosti. I po přepracování serverů tak, aby byly energeticky úspornější, byla jejich spotřeba energie mimo tabulky. Aby tento problém vyřešili, zadali inženýři společnosti Google do systému umělé inteligence zhruba 120 proměnných. Inženýr výzkumu DeepMind Rich Evans a inženýr datových center Googlu Jim Gao v příspěvku na blogu popsali tento proces:
Toho jsme dosáhli tak, že jsme využili historická data, která již byla shromážděna tisíci senzory v datovém centru - data jako teploty, výkon, otáčky čerpadel, nastavené hodnoty atd. – a použili je k trénování souboru hlubokých neuronových sítí.
Pak ji nechají systém chvíli přežvýkat. Výsledek? Společnost Google dosáhla 15% snížení spotřeby elektrické energie na provoz svých serverů a o 40 % snížila množství elektřiny spotřebované na chlazení svých datových center - a ušetřila tak stovky milionů dolarů.
Nejchytřejší investoři vědí, že pokud jde o umělou inteligenci, Google už má za sebou několik zkušeností a že s touto společností nelze v revoluci AI počítat.
3. Integrace umělé inteligence do všeho
Investory možná překvapí, že generální ředitel Sundar Pichai již v roce 2016 oznámil, že Alphabet je společností „AI-first“. Zatímco technologie se v následujících letech vyvíjela, odhodlání společnosti zůstalo pevné.
Na vývojářské konferenci Alphabet 2023 I/O společnost oznámila jen několik způsobů, jak integrovat umělou inteligenci do širokého spektra svých produktů a služeb, a vydala tři desítky blogových příspěvků a tiskových zpráv, v nichž podrobně popsala své pokroky.
Asi nejdůležitějším z nich byla premiéra nejnovější verze velkého jazykového modelu (LLM) Pathways Language Model (PaLM). Tyto modely LLM tvoří základ generativní umělé inteligence, která uchvátila svět. PaLM 2 byl „intenzivně trénován“ na více než 100 jazycích a dokáže „porozumět, generovat a překládat nuancovaný text - včetně idiomů, básní a hádanek“. Systém byl také vycvičen na vědeckých a matematických výzkumných pracích, což zlepšilo jeho schopnost uvažování a vdechlo mu větší míru zdravého rozumu.
PaLM 2 je základem mnoha nedávných vylepšení umělé inteligence v desítkách nejoblíbenějších produktů a funkcí společnosti Alphabet. Tato technologie dokáže pomáhat s přípravou odpovědí na e-maily, psaním obchodních nabídek, popisů pracovních míst, vyplňováním tabulek a dalšími činnostmi. Vylepšila také nástroje Googlu pro úpravu fotografií, píše kód a bude stát za novými a vylepšenými funkcemi vyhledávání, které budou brzy spuštěny.
Nejchytřejší investoři vědí, že toto je teprve začátek a že společnost Alphabet bude vyvíjet nové a zajímavé způsoby, jak integrovat umělou inteligenci do svých produktů a služeb.
Závěr je jasný: dlouholeté výsledky společnosti Google v oblasti inovací umělé inteligence jsou dobrým příslibem pro budoucnost společnosti Alphabet, takže investoři by neměli společnost příliš rychle vyřazovat z probíhající revoluce v oblasti umělé inteligence.
I když není tak levný jako před několika měsíci, Alphabet se v současnosti prodává za méně než pětinásobek tržeb v příštím roce. To je férová cena za její přední podniky v oboru a všechny odborné znalosti v oblasti umělé inteligence, které může nabídnout.