Článek
Costco Wholesale (COST) je již dlouho spolehlivou akcií, která poráží trh. Společnost funguje na základě skladového modelu, který podporuje loajalitu a růst tržeb, a navíc vyplácí dividendu. Na akciích Costco není nic, co by se vám nelíbilo - kromě jejich ocenění.
Je prémiové ocenění Costco přípravou na pád?
Proč akcie Costco stále stoupají
Costco má po celém světě 879 skladů, z toho 606 ve Spojených státech. Od ostatních diskontních prodejců, jako jsou Walmart a Target, se odlišuje svým modelem členství, velkoobjemovým balením a nejnižšími cenami. Existují i další řetězce, které mají podobný model, jako například Walmart's Sam's Club a BJ's Wholesale Club, ale nemají takovou velikost ani rozsah.
Model členství přináší společnosti Costco několik výhod. Vytváří stálý zdroj příjmů, který jde přímo do výsledku hospodaření, a umožňuje vedení udržovat ceny zboží na co nejnižší úrovni, protože lví podíl zisku pochází z členských poplatků. Také vytváří loajalitu zákazníků, protože zákazníci chtějí ze svého členství vytěžit co nejvíce. To vede k vysoké návštěvnosti a objemu prodeje.
Ukazatele členství jsou trvale vynikající. Ve třetím čtvrtletí fiskálního roku 2024 (které skončilo 12. května) se příjmy z členských poplatků meziročně zvýšily o 8 % a míra obnovení členství v USA a Kanadě vzrostla na 93 %, zatímco celosvětová míra se udržela na 90,5 %. Společnost také pokračuje v prodeji členů do své výkonné úrovně, která stojí dvojnásobek základního členství ve výši 60 USD. Členové výkonné úrovně tvoří 46 % členů, ale na tržbách se podílejí 73 %.
Růst tržeb společnosti Costco dosáhl na počátku pandemie nebývalého tempa, a když se podmínky začaly normalizovat, zaznamenala společnost tlak. Nyní je již opět v rovnováze, ale míra růstu zůstává nad průměrem z doby před pandemií. V posledních několika letech pravděpodobně získala podíl na trhu a tento podnik je obzvláště odolný v době inflace, kdy se pro více zákazníků počítá každý dolar a hledají nejnižší ceny.
Tržby ve třetím fiskálním čtvrtletí meziročně vzrostly o 9,1 %, a to díky 6,6% nárůstu srovnatelných tržeb (comps). Zisk na akcii se zvýšil z 2,93 USD v předchozím čtvrtletí na 3,78 USD tentokrát. Společnost Costco poskytuje také měsíční aktualizace a její dobré výsledky pokračovaly i v květnu, kdy tržby vzrostly o 8,1 % oproti loňskému roku a srovnatelné tržby o 6,4 %.
Další příležitosti k růstu
Vedení společnosti plánuje ročně otevřít zhruba 30 obchodů, což jí dává dlouhý prostor pro další růst. Má také dostatek příležitostí k rozšíření členské základny pro vedoucí pracovníky a zákazníci, kteří se nyní registrují, budou i nadále po mnoho let hnacím motorem organického růstu.
V určitém okamžiku také opět zvýší roční členský poplatek. Průměrná doba mezi zvyšováním poplatků je již dávno za námi, ale vedení společnosti se domnívá, že právě nyní dosahuje dobrých výsledků i bez zvýšení, a proto se zdržuje, dokud její zákazníci stále pociťují tlak na své domácí rozpočty. Je odhodlána usilovat o vytváření hodnoty pro své členy a zvýšení poplatků právě teď s tím není v souladu. Ale až nastane správný čas, další zvýšení jí přidá velkou částku k příjmům.
Ocenění akcií Costco se stále zvyšuje
Jsem velkým fanouškem akcií Costco a obecně mi jejich vysoké ocenění nevadí. Spolehlivé zisky podniku ospravedlňují prémii na cenu akcií.
Nicméně akcie Costco jsou nyní nejdražší, jaké kdy byly. Z hlediska poměru ceny k tržbám je dražší než kterýkoli z výše uvedených konkurentů a poměr ceny k zisku je dokonce vyšší než u Amazonu.
Pokud investujete s dlouhodobou filozofií „kup a drž“, nemělo by být vyšší než obvyklé ocenění největším faktorem při rozhodování, zda koupit či nekoupit skvělou akcii. Nikdo nedokáže spolehlivě „načasovat trh“ a není rozumné se o to pokoušet. Na Wall Street nejsou žádní proroci.
Přesto není dobrý nápad kupovat akcie, když jsou na absolutním vrcholu ocenění, protože to neponechává žádný prostor pro chyby nebo slabiny v podnikání. Pokud tedy máte zájem přidat akcie Costco do svého portfolia, možná budete chtít buď počkat na lepší vstupní bod, nebo se do pozice dostat s využitím dolarového nákladového průměru.