Hlavní obsah

Bude se Meta muset vzdát Instagramu? Obrovský antimonopolní soudní proces

Foto: Burzovnisvet.cz

Pokud vláda dosáhne svého, může si vynutit rozpad tohoto giganta sociálních médií

Článek

Toto pondělí byl u federálního soudu zahájen antimonopolní spor proti společnosti Meta Platforms Inc., gigantu v oblasti sociálních médií. Americká vláda prostřednictvím svého regulačního orgánu, Federální obchodní komise (FTC), zpochybňuje dřívější akvizice společností Instagram a WhatsApp a tvrdí, že došlo ke zneužití monopolního postavení. FTC tvrdí, že akvizice společnosti Meta byly podpořeny její neschopností konkurovat v počátečních fázích mobilních platforem, a rozhodnutí ve prospěch vlády by tak mohlo vést k seismické změně v prostředí sociálních médií a potenciálně rozbít jednoho z největších hráčů v tomto odvětví.

Jedná se o první antimonopolní žalobu FTC, která byla napadena za druhého funkčního období Trumpovy administrativy. Regulační orgány původně podaly žalobu proti společnosti Meta v roce 2021 s tvrzením, že společnost, dříve známá jako Facebook, použila nezákonné schéma „kup nebo pohřbi“ k potlačení hospodářské soutěže. Tato strategie údajně zahrnovala nákup úspěšných konkurentů s populárními funkcemi, které předčily vlastní nabídku Facebooku.

Ve snaze upevnit svou dominanci na poli osobních sociálních sítí obviňuje FTC společnost Meta z nezákonného získávání inovativních konkurentů. Na druhou stranu společnost Meta tato obvinění vyvrátila a uvedla, že přímé i nepřímé důkazy předložené v průběhu soudního řízení budou dokládat, že nemá monopolní postavení.

Jennifer Newsteadová, šéfka právního oddělení společnosti Meta, zaujala tuto neděli na blogu společnosti obranný postoj a popsala údajnou „gerrymandering“ trhu sociálních médií, na kterém si konkurují pouze Facebook, Instagram, Snapchat a MeWe. Newstead zdůraznil, jak jsou z tohoto úzce vymezeného trhu vyloučeny platformy jako TikTok a YouTube, kde uživatelé údajně tráví více času než na Facebooku nebo Instagramu. Dále prozradila, že zahrnutí těchto platforem by snížilo podíl společnosti Meta na trhu na méně než 30 %.

Společnost Meta během své úvodní argumentace doplnila svou obhajobu tím, že se nechová jako monopolista. Mezi body, které společnost uvedla, patří bezplatnost její nabídky služeb, neustálé zlepšování kvality produktů ve srovnání s konkurencí a investice do výzkumu a vývoje, které v procentech příjmů převyšují investice konkurentů.

Navzdory zdánlivě neznepokojené Wall Street došlo v průběhu prvního dne k poklesu akcií společnosti Meta o 2,22 %. FTC předvolala jako prvního svědka generálního ředitele Marka Zuckerberga, přičemž úvodní svědectví se soustředilo na to, že Meta nedokázala držet krok s vývojem sociálních médií, především na to, že pozdě rozpoznala, že uživatelé dávají přednost širšímu zdroji obsahu.

FTC se snaží prokázat, že cílem nákupu společností Meta v roce 2012 a 2014, kdy koupila Instagram a WhatsApp, bylo neutralizovat hrozby pro Facebook. Společnost Meta naopak tvrdí, že vynaložila miliardy na inkubaci a rozvoj těchto potenciálních konkurentů. Díky těmto investicím překročil Instagram hranici 2 miliard aktivních uživatelů měsíčně a vyvinul se z „malé aplikace s nejistou budoucností“ a společnost WhatsApp se z placené služby stala bezplatnou službou s možností vícekanálové komunikace.

Pokud jde o nálady spotřebitelů, společnost Forrester Research nedávno uvedla, že z 500 dospělých respondentů se 54 % domnívá, že si Meta udržuje monopol v oblasti sociálních sítí, zatímco 19 % s tím nesouhlasí a 27 % se rozhodlo zůstat neutrální. Pokud se soud ztotožní s většinovým vnímáním, mohla by společnost Meta potenciálně čelit monumentálním výzvám, včetně povinného prodeje svých dvou největších akvizic, Instagramu a WhatsAppu.

Analytik Mike Proulx ze společnosti Forrester předpokládá následnou degradaci pozice společnosti Meta jako ústřední postavy v oblasti sociálních médií. Tvrdí, že zatímco se Meta snaží vzkřísit přitažlivost Facebooku, je to právě Instagram, který působí jako „sociálně-mediální pojistka“ společnosti.

„Pokud to musí dělat, co je vlastně Meta? Mohl by Facebook vážně konkurovat samostatnému Instagramu? Dokáže vlákna zpeněžit ve velkém měřítku?“ ptá se. Proulx si položil otázku.

Počátky žaloby sahají k původnímu antimonopolnímu podání FTC z roku 2020, které naznačovalo, že Meta koupila Instagram a WhatsApp, aby odvrátila menší konkurenty. V reakci na to, že soudce zpochybnil monopolní postavení Facebooku, FTC v roce 2021 svůj případ upravila a tvrdila, že konglomerát sociálních sítí se akvizicemi snažil získat nekalé výhody.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz