Hlavní obsah
Finance

ChargePoint zůstává ve hře: přes výkyvy vykazuje známky stabilizace

Foto: Burzovnisvet.cz

Vyplatí se?

Článek

Společnost ChargePoint, přední výrobce nabíjecích stanic pro elektromobily v Severní Americe a Evropě, oznámila 4. června výsledky za první čtvrtletí svého fiskálního roku 2026. Tržby meziročně poklesly o 9 % na 97,6 milionu dolarů, což bylo o 2,9 milionu méně, než očekávali analytici. Přesto došlo ke zlepšení čisté ztráty, která se snížila ze 71,8 milionu na 57,1 milionu dolarů, a upravená ztráta na akcii překonala očekávání o jeden cent. Reakce trhu byla umírněně pozitivní, i když za posledních 12 měsíců akcie stále klesly přibližně o 60 %.

Zveřejněná čísla tak vyvolávají otázku: dostává se ChargePoint do fáze stabilizace a dočká se v příštím roce růstu, nebo jej čeká další obtížné období?

Překážky a ztracený růst

Po období rychlého rozvoje během let 2022 a 2023, kdy těžil z popandemického boomu prodeje elektromobilů, se růst ChargePointu ve fiskálních letech 2024 a 2025 zastavil. Zpřísnění úvěrových podmínek a vyšší úrokové sazby přiměly mnohé rezidenční a komerční zákazníky k odložení instalací nových nabíjecích stanic. To se promítlo do zpomalení tržeb a prohloubení čisté ztráty, která ve fiskálním roce 2024 dosáhla 458 milionů dolarů.

Společnost přesto dokázala zlepšit svou maržovou strukturu, zejména díky růstu příjmů ze softwarových a předplatitelských služeb, které mají vyšší marže než samotný hardware. V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2026 vzrostla upravená hrubá marže na 31 %, což značí pozitivní vývoj, i když tržby samy o sobě stále klesaly.

ChargePoint ke konci prvního čtvrtletí provozoval více než 352 000 nabíjecích portů, včetně 35 000 rychlonabíječek DC. Díky roamingovým partnerstvím mají jeho zákazníci přístup k více než 1,25 milionu portů po celém světě. Tato síť přináší výhodu flexibility a přizpůsobení provozovatelům stanic, což jej odlišuje od konkurentů jako Tesla, kteří sází na uzavřený ekosystém.

Výhled na zbytek fiskálního roku 2026

Společnost předpokládá, že její tržby ve druhém čtvrtletí dosáhnou 90 až 100 milionů dolarů, což představuje meziroční pokles o 8 až 17 %. Finanční ředitelka Mansi Khetani během konferenčního hovoru zmínila, že firma přistupuje ke svým odhadům konzervativně kvůli pokračující nejistotě v makroekonomickém prostředí. Mezi hlavní faktory patří geopolitické napětí a nejistota ohledně celních politik.

Společnost rovněž oznámila spolupráci se společností Eaton na integraci svých nabíjecích řešení do širší elektrické infrastruktury, což by mohlo přispět k rozšíření nabídky komplexních služeb. I když ChargePoint neposkytl výhled na celý fiskální rok, potvrdil cíl dosáhnout kladného upraveného EBITDA alespoň v jednom čtvrtletí.

Podle očekávání analytiků by roční tržby měly zůstat na stejné úrovni jako loni, ale druhá polovina roku by mohla přinést oživení, pokud se stabilizuje trh s elektromobily. Upravené EBITDA za celý rok by se mohlo zlepšit na ztrátu 63 milionů dolarů.

Dlouhodobý potenciál a ocenění akcií

Přestože se aktuální výkonnost společnosti může zdát slabá, ChargePoint má solidní finanční základ, který mu dává prostor k překonání krátkodobých výzev. Společnost zakončila čtvrtletí s 196 miliony dolarů v hotovosti a nečerpala žádné prostředky ze své revolvingové úvěrové linky ve výši 150 milionů. Navíc do roku 2028 nemá splatné žádné významné dluhy.

Z hlediska ocenění se ChargePoint momentálně obchoduje s podnikovou hodnotou 465 milionů dolarů, což je přibližně 1,1násobek letošních tržeb. Pokud by společnost v příštím roce dosáhla předpokládaných 537 milionů dolarů v tržbách (což znamená 29% růst), její ocenění by při zachování stejného násobku mohlo poskočit o více než 130 %.

Optimističtější výhled na fiskální rok 2028 předpokládá další růst tržeb o 33 % na 713 milionů dolarů a kladné EBITDA ve výši 67 milionů. Ačkoliv jsou tato čísla podmíněna řadou faktorů, zejména normalizací trhu a oživením investic do infrastruktury, pro dlouhodobé investory může jít o atraktivní příležitost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz