Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Co jsou to e-paliva a mohou přispět k tomu, aby automobily nevypouštěly CO2?

Foto: Zdroj: Wikimedia Commons

Německo se postavilo proti přelomovému zákonu Evropské unie o ukončení prodeje automobilů s emisemi CO2 v roce 2035 a požaduje, aby byl po tomto datu povolen prodej nových automobilů se spalovacími motory, pokud budou poháněny elektronickými palivy.

Článek

Zákon EU by vyžadoval, aby všechny nové automobily prodávané od roku 2035 měly nulové emise CO2, což by fakticky znemožnilo prodej nových automobilů na fosilní paliva.

Pravidla, která Německo spolu s většinou zemí EU a zákonodárců dříve podpořilo, nezakazují spalovací motory.

Tento zákon je však považován za smrtelnou ránu pro tuto technologii, protože chybí možnosti, které by umožnily provoz automobilů bez produkce CO2.

Tady je to, co byste měli vědět.

Co jsou to e-paliva?

E-paliva, jako je e-kerosin, e-metan nebo e-metanol, se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí obnovitelné elektřiny nebo elektřiny bez emisí CO2.

Při spalování v motoru se z těchto paliv uvolňuje do atmosféry CO2. Jde však o to, aby se tyto emise rovnaly množství, které se při výrobě paliva z atmosféry odčerpá – palivo je tedy celkově CO2 neutrální.

Německo a Itálie chtějí od EU jasnější záruky, že prodej nových automobilů s vnitřním spalováním bude moci pokračovat i po roce 2035, pokud budou poháněny palivy s neutrálními emisemi CO2.

Kdo je vyrábí?

Většina velkých výrobců automobilů sází na bateriové elektromobily – technologii, která je již široce dostupná – jako na hlavní cestu ke snížení emisí CO2 u osobních automobilů.

Dodavatelé a velké ropné společnosti však e-paliva obhajují, stejně jako řada výrobců automobilů, kteří nechtějí, aby jejich vozidla byla zatížena těžkými bateriemi.

E-paliva se zatím nevyrábějí ve velkém. V roce 2021 byla v Chile otevřena první komerční továrna na světě, kterou podpořila společnost Porsche a jejímž cílem je vyrábět 550 milionů litrů ročně. Mezi další plánované závody patří Norsk e-Fuel v Norsku, který má začít vyrábět v roce 2024 a zaměřuje se na letecké palivo.

Mohou e-paliva vyčistit auta?

E-paliva lze používat v současných vozidlech s vnitřním pohonem a přepravovat je prostřednictvím stávajících logistických sítí pro fosilní paliva – to je dobrá zpráva pro dodavatele výrobců komponentů pro vozidla s vnitřním pohonem a společnosti, které přepravují benzín a naftu.

Podle zastánců e-paliva nabízejí cestu ke snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku osobních automobilů, aniž by bylo nutné nahrazovat všechna vozidla elektrickými.

Kritici zdůrazňují, že výroba elektronických paliv je velmi nákladná a energeticky náročná. Podle článku z roku 2021 v časopise Nature Climate Change vyžaduje používání e-paliv v autě s vnitřním spalováním přibližně pětkrát více obnovitelné elektřiny než provoz vozidla s elektrickým pohonem na baterie.

Dokonce i zastánci tvrdí, že Evropa nebude mít dostatek volné energie z obnovitelných zdrojů, aby mohla vyrábět e-paliva ve velkém měřítku, a bude ji muset dovážet z jiných regionů.

Někteří politici také tvrdí, že elektronická paliva by měla být vyhrazena pro těžko dekarbonizovatelná odvětví, jako je námořní a letecká doprava, která na rozdíl od osobních automobilů nemohou snadno fungovat na elektrické baterie.

Co dál s právem EU?

Několik dní před konečným hlasováním o zákonu EU, které bylo naplánováno na 7. března, německý ministr dopravy Volker Wissing zpochybnil podporu Německa, čímž překvapil politiky včetně ministerstva životního prostředí vedeného Zelenými.

Poslanec za Svobodnou demokratickou stranu Wissing uvedl, že používání e-paliv by mělo být možné i po roce 2035 a že v tomto ohledu stále chybí slíbený návrh Evropské komise.

V právních předpisech EU se uvádí, že Komise předloží návrh, jakým způsobem se budou moci po roce 2035 prodávat vozidla na paliva s neutrálními emisemi CO2, pokud to bude v souladu s klimatickými cíli. Německé ministerstvo dopravy však chce jasnější záruky.

Krok Berlína na poslední chvíli rozzlobil některé zákonodárce a diplomaty EU, kteří varují, že pokud by jedna země mohla torpédovat již dohodnutý zákon, ohrozilo by to další pečlivě vyjednané dohody o politikách EU.

Budoucnost jedné z hlavních evropských politik v oblasti změny klimatu je prozatím nejistá.

Pokud se německá koaliční vláda nedokáže dohodnout na postoji k zákonu, bude se muset při hlasování v EU zdržet hlasování. Itálie již vyjádřila svůj nesouhlas, stejně jako země včetně Polska, což zvyšuje možnost dostatečné podpory k zablokování zákona.

Úředníci EU se snaží najít řešení. Evropská komise 6. března uvedla, že jedná „na všech úrovních“, aby byl zákon uzavřen co nejdříve.

Co společnosti chtějí?

Velcí němečtí dodavatelé automobilových součástek, jako jsou Bosch, ZF a Mahle, jsou členy průmyslové lobbistické skupiny eFuel Alliance, stejně jako velké ropné a plynárenské společnosti od ExxonMobil (NYSE:XOM) po Repsol (OTC:REPYY).

Výrobci automobilů, jako jsou Piech, Porsche a Mazda, tuto technologii vesměs podporují. Porsche vlastní podíl ve výrobci e-paliv HIF Global a je jediným odběratelem paliva z jeho pilotního projektu v Chile.

BMW investovalo 12,5 milionu dolarů do startupu Prometheus Fuels a zároveň investovalo miliardy dolarů do bateriových elektrických technologií.

Ostatní automobilky, včetně Volkswagenu (ETR:VOWG_p) a Mercedesu-Benz, mezitím daly jasně najevo, že sázejí na elektromobily na baterie, aby snížily emise uhlíku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz