Článek
Zatím nežijeme v bezhotovostní společnosti, ale digitální platební metody a širší odvětví fintech jsou na vzestupu a tento trend bude pravděpodobně ještě nějakou dobu pokračovat. Podle některých odhadů bude mít fintech odvětví do roku 2030 hodnotu 1,5 bilionu dolarů, přičemž v roce 2021 to bylo 245 miliard dolarů.
Přesné odhady na poměrně dlouhá období jsou sice obtížné, ale analytici se obvykle shodují na tom, že tento trh bude i nadále směřovat na sever, i když se neshodnou na podrobnostech. Můžete tedy z této příležitosti profitovat, pokud své těžce vydělané peníze vložíte do správných akcií. Podívejme se na dva vynikající kandidáty: PayPal (PYPL) a Apple (AAPL).
1. PayPal
PayPal je snadnou a jasnou volbou pro investory, kteří se chtějí na konci desetiletí a v dalších letech svézt na fintech. Společnost je jedním z lídrů v tomto odvětví a vybudovala si velmi rozpoznatelnou značku. První čtvrtletí ukončila s 433 miliony aktivních účtů, což představuje meziroční nárůst o 1 %.
Ekosystém PayPal je pro prodejce stále atraktivnější, protože se do něj zapojuje stále více kupujících, a naopak. Výzkum analytické společnosti Nielsen ukazuje, že pokud prodejci akceptují službu PayPal jako platební metodu, vede to k většímu počtu opakovaných nákupů. Obchodníci tak mají zřejmou motivaci nabízet jej jako platební možnost; spotřebitelé této společnosti jednoznačně důvěřují. Proto míra akceptace služby PayPal roste - mezi 1 500 největšími internetovými prodejci v Severní Americe a Evropě vyskočila meziročně o 3 % na 79 % ke konci roku 2022.
Společnost PayPal se v posledním roce a půl potýkala s problémy, protože inflace a další ekonomické problémy vedly ke snížení spotřebitelských výdajů. A zatímco v počátcích pandemie byly její obchodní výsledky mimořádně silné, od té doby se situace ochladila, což vedlo k nepříznivým srovnáním. A to nemluvíme o dynamice směnných kurzů, která v loňském roce rovněž poškodila růst tržeb společnosti.
Přesto společnost PayPal po celou dobu dosahovala slušných finančních výsledků. V prvním čtvrtletí se příjmy ve výši 7,04 miliardy dolarů zvýšily o 9 % oproti předchozímu roku, zatímco celkový objem plateb ve výši 354,5 miliardy dolarů byl o 10 % vyšší než v předchozím období. Upravený zisk na akcii (EPS) ve výši 1,17 USD byl o 33 % vyšší než ve srovnatelném období předchozího fiskálního roku.
Objem plateb, příjmy a zisky by měly i nadále růst s tím, jak PayPal rozšiřuje míru akceptace a postupuje na další trhy, včetně poskytování služeb většímu počtu kamenných obchodníků. Proto může společnost dosahovat solidních výnosů do roku 2030 i po něm.
2. Apple
Apple není čistě fintechová společnost. Tento technologický gigant je známý především díky svému iPhonu a dalším elegantním (a drahým) gadgetům. Vědomě se však snaží rozvíjet svůj segment služeb, včetně nabídky fintech. Patří mezi ně Apple Pay, služba „kup teď, zaplať později“ a spořicí účet s vysokým výnosem.
Apple není ve fintech odvětví tak uznávaný jako PayPal, ale není to malý hráč. Na konci roku 2022 měl 28% míru akceptace - meziročně o 1 % vyšší - u stejných 1 500 online prodejců, mezi nimiž byla míra akceptace PayPal 79 %. Podle této metriky by se mohlo zdát, že Apple ani nesoutěží ve stejné lize jako PayPal, ale všimněte si, že v této kategorii byl mezi digitálními peněženkami druhý.
Kromě toho by masivní instalovaná základna společnosti Apple měla přispět k rozšíření jejího vlivu v tomto odvětví. S více než 2 miliardami zařízení po celém světě se společnost ani nemusí zaměřovat na zákazníky mimo svůj ekosystém, aby byla úspěšná. Pouhé zacílení na věrné zákazníky zavedením nových fintech služeb nebo snaha o rozšíření stávajících služeb by mohla z dlouhodobého hlediska přinést zázraky. Proto její fintech ambice vypadají atraktivně.
A investoři samozřejmě získají investicí do společnosti Apple víc. Jeho divize služeb nabízí také Apple TV+, Apple Music, Apple Cloud a další služby. Společnost zůstává lídrem v oblasti chytrých telefonů a počítačových operačních systémů.
Její prodeje v posledních několika čtvrtletích poněkud poklesly, což vzhledem k náročným ekonomickým podmínkám není překvapivé. Ve druhém čtvrtletí fiskálního roku 2023 (které skončilo 1. dubna) se tržby společnosti Apple ve výši 94,8 miliardy USD meziročně snížily o 3 %, zatímco zisk na akcii zůstal na stejné úrovni 1,52 USD. Segment služeb však vykázal tržby ve výši 20,9 miliardy USD, což je o 5,5 % více než v předchozím roce a pro tento segment je to rekordní hodnota.
Celkové hospodaření společnosti Apple by se mělo po zlepšení ekonomických podmínek zotavit. A v dlouhodobém horizontu bude společnost těžit ze svého rostoucího fintech byznysu a zbytku svého segmentu služeb s vysokou marží, aby zajistila tržní výnosy.