Hlavní obsah

Ferrari má nového šéfa z Alfy Freda Vasseura, poletí akcie do nebes jako doteď?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Zdroj: Unsplash

Šéf týmu Alfa Romeo Frederic Vasseur po šesti sezónách opouští tým F1 a nahrazuje Mattiu Binotta na pozici ředitele týmu Ferrari.

Článek

Fred Vasseur byl potvrzen jako nový ředitel týmu Ferrari po svém odchodu z Alfy Romeo po šesti sezónách. Ve funkci vystřídá Mattiu Binota poté, co 53letý jezdec oznámil svou rezignaci s ohledem na to, že tým v roce 2022 nesplnil očekávání ohledně titulu.

„Jsem opravdu potěšen a poctěn, že mohu převzít vedení týmu Scuderia Ferrari jako šéf týmu,“ řekl Vasseur.

„Jako člověk, který vždy choval celoživotní vášeň pro motoristický sport, pro mě Ferrari vždy představovalo samotný vrchol závodního světa.“

„Těším se na spolupráci s talentovaným a skutečně zapáleným týmem v Maranellu, abychom ctili historii a dědictví Scuderie a přinášeli výsledky pro naše Tifosi po celém světě.“

Generální ředitel Ferrari Benedetto Vigna dodal: "Jsme potěšeni, že můžeme Freda Vasseura přivítat ve Ferrari jako šéfa našeho týmu. Během své kariéry úspěšně kombinoval své technické přednosti jako vystudovaný inženýr s důslednou schopností dostat ze svých jezdců a týmů to nejlepší.

„Tento přístup a jeho vůdčí schopnosti jsou tím, co potřebujeme, abychom Ferrari posunuli kupředu s novou energií.“

Vasseur má za úkol dovést Ferrari k trvalému boji o titul poté, co se příslib z počátku sezony nepodařilo zhmotnit v hrozbu pro Maxe Verstappena, který si dojel pro druhý titul mistra světa jezdců v řadě.

Mezi Charlesem Leclercem a Carlosem Sainzem Ferrari nezaznamenalo v posledních 11 závodech kampaně ani jedno vítězství, přičemž první jmenovaný skončil v pořadí druhý, ale na Verstappena mu chybělo 146 bodů.

Poslední titul slavila tahle italská stáj v sezoně 2007. Přesto je nejhodnotnějším týmem ze všech. Jako jediná absolvovala všechny sezony F1 od zahajovacího roku 1950. Vedení soutěže si chce tento klenot udržet na startu za každou cenu a dokonce Ferrari platí speciální bonus 4 miliardy Kč, že zůstává ve formuli 1. Hodnoto této stáje je až neuvěřitelných 34 miliard Kč.

Fin Rausing, předseda představenstva společnosti Sauber Holding AG, vzdal hold Vasseurovu „inspirativnímu vedení a tvrdé práci“ při „přestavbě“ týmu.

„Dokázal každého z nás povzbudit, abychom ze sebe vydali to nejlepší, a stále lepší výsledky, kterých jsme dosáhli, svědčí o kvalitě jeho působení v čele týmu,“ dodal Rausing.

„Byl první, kdo věřil v náš projekt, a opouští tým v mnohem silnější a zdravější pozici, než když přišel, a se zářivou budoucností před sebou, což je vše, co se od něj dalo požadovat. Jsem si jistý, že se ztotožňuji se všemi členy týmu, když Fredovi přeji mnoho úspěchů v jeho budoucím úsilí.“

O společnosti Ferrari

Ferrari S.p.A. je italský výrobce luxusních sportovních vozů se sídlem v Maranellu v Itálii. Společnost založil Enzo Ferrari (1898-1988) v roce 1939 ze závodní divize Alfa Romeo jako Auto Avio Costruzioni, první vůz vyrobila v roce 1940 a první vůz s označením Ferrari vyrobila v roce 1947.

V průběhu své historie se společnost vyznačovala neustálou účastí na závodech, zejména ve Formuli 1, kde je nejstarším a nejúspěšnějším závodním týmem, který je držitelem největšího počtu mistrovských titulů mezi konstruktéry (16) a vyprodukoval největší počet vítězství v šampionátu jezdců (15). Silniční vozy Ferrari jsou obecně vnímány jako symbol rychlosti, luxusu a bohatství. Vozy Ferrari se vyrábějí v továrně v Maranellu o rozloze 165 000 m2. V roce 2014 byla značka Ferrari vyhodnocena společností Brand Finance jako nejsilnější značka na světě. Od roku 2021 je Ferrari s 52,21 miliardami dolarů desátým největším výrobcem automobilů podle tržní kapitalizace.

IPO společnosti na New York Stock Exchange

Primární úpis akcií italské společnosti Ferrari SpA proběhl na americkém kapitálovém trhu – NYSE (New York Stock Exchange) na Wall Street v úterý dne 20.října 2015 a proběhl úspěšně s velkým zájmem investorů, kteří se účastnili tohoto úpisu. Akcie v primárním úpisu nakonec získali svoji upisovací cena na samé horní hranici svého rozpětí a cena byla stanovena na 52 USD za akcii společnosti Ferrari (NYSE-RACE). K dnešnímu dni činí zhodnocení od IPO krásných 334 %.

Jak se daří dnes akciím?

Společnost má v plánu rozšířit podnikání a zároveň zachovat exkluzivitu a definovat nový zážitek z jízdy, protože společnost vstupuje do éry elektromobilů. Mezitím společnost Ferrari (NYSE:RACE) uzavřela svůj čtvrtletní účet se silnými výsledky. Solidní objem zakázek je pozitivním potvrzením i pro rok 2023, i když marže byly o něco nižší než v roce 2021, a to kvůli určitému inflačnímu tlaku na suroviny a méně příznivému cenovému mixu.

Výsledky za 3. čtvrtletí

Společnost zaznamenala čistý zisk ve výši 228 milionů eur, což představuje 10% nárůst oproti předchozímu roku. Tržby v nejvyšší řadě vzrostly o 18,7 % na 1,25 miliardy eur a dodávky vozů se zvýšily o 15,9 % na 3 188 kusů. EBITDA (Zisk před započtením úroků, daní a odpisů) marže činila 34,8 %, což je pokles z 35,2 % oproti předchozímu roku (a EBIT marže sledovala stejnou trajektorii). Naopak zisk na akcii meziročně vzrostl. Pokud se podíváme na geografické dodávky, v regionu EMEA se počet kusů snížil o 1 %, zatímco v Americe a v oblasti Číny dosáhlo Ferrari plusu 28 %, resp. 73 %.

Pokud se podíváme na sektor luxusních automobilů, objem dodávek Aston Martin ve 3. čtvrtletí meziročně poklesl o téměř 4 %, zatímco problém dodavatelského řetězce Ferrari se zřejmě zmírňuje.

Nadcházející očekávání

Ve světle těchto výsledků nyní Ferrari očekává tržby ve výši 5 miliard eur (ze 4,9 miliardy eur v předchozím výhledu) a upravený zisk EBITDA vyšší než 1,73 miliardy eur s marží přesahující 35 %. Průmyslový volný peněžní tok by měl dosáhnout 700 milionů eur. Příjem zakázek napříč modely a geografickými oblastmi je nadále na historicky nejvyšší úrovni. Analytici vidí průměrnou cílovou cenu na 290 USD za akcii. Oproti dnešní ceně (226 USD) se jedná o potenciální nárůst o 22,1 %.

Zajímavá fakta o Ferrari

První Ferrari se opozdilo kvůli druhé světové válce

Enzo Ferrari založil v roce 1929 společnost Scuderia Ferrari, která se nakonec stala oficiálním závodním oddělením Alfy Romeo. Enzo opustil Alfu Romeo v roce 1939 s tím, že se nejméně na čtyři roky vzdá jména Ferrari, a založil společnost Auto Avio Costruzioni.

První závodní vozy s označením Auto Avio Costruzioni 815 debutovaly na Mille Miglia během druhé světové války v roce 1940 s malou konkurencí. Po znovuzískání jména Ferrari Enzo v roce 1943 přestěhoval svou továrnu do Maranella, které bylo bohužel v letech 1944 a 1945 bombardováno Spojenci. Po ukončení provozu debutoval první vůz s označením Ferrari na závodním okruhu v Piacenze v roce 1947.

Všechny prvky vozu Ferrari lze upravit na míru

Ferrari je jedinečné díky programu „Tailor-Made“, který společnost poskytuje svým zákazníkům. Prostřednictvím tohoto programu získávají kupující možnost upravit si model Ferrari, který si zakoupí v továrně v Maranellu, podle svých představ. Zákazníci si mohou vybrat dezény pneumatik, ozdobné prvky interiéru, doplňky, povrchové úpravy a barvy prostřednictvím jedinečného studia Ferrari, Atelieru Ferrari.

Logo „Tažného koně“ bylo inspirováno létajícím esem z první světové války

Enzo Ferrari byl automobilový konstruktér a veterán, který bojoval v první světové válce v řadách 3. horského dělostřeleckého pluku italské armády. V roce 1923 se seznámil s rodiči svého kolegy veterána, hrabětem a hraběnkou Baraccovými, kteří navrhli, aby Ferrari pro štěstí převzal logo jejich syna.

Ikonické logo „tančícího koně“ patřilo Francescu Barracovi, slavnému leteckému esu z první světové války, který padl v boji v roce 1918. Při závodě 24 hodin Spa v roce 1932 jel Ferrari s prvním vozem s logem se žlutým štítem kolem na počest svého rodného města.

Tradiční červená barva Ferrari nebyla volbou společnosti

Katalog vzorníků barev Ferrari zdůrazňuje svou ikonickou barvu Rosso Corsa, což v překladu znamená „závodní červená“. Zpočátku byly všechny vozy Ferrari červené podle předpisů, které Mezinárodní automobilová federace přidělovala všem závodním vozům italské Grand Prix. Ferrari se rozhodlo označit všechny své pozdější sériové modely vozů motivem závodní červené barvy oblíbené u nadšenců Ferrari.

Podle záznamů bylo neuvěřitelných 85 % Ferrari vyrobených na počátku 90. let 20. století lakováno červeně. Nejnovější statistiky stále uvádějí působivých 40 procent vozů Ferrari s červeným lakem, a to i přes alternativní barevné varianty.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz