Hlavní obsah

Generální ředitel společnosti Nike končí. Tady je, co by se mohlo stát dál

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unsplash.com

Příběh obratu společnosti Nike: Čas na zotavení

Článek

Trh upřel své zraky na návrat veterána Elliota Hilla do společnosti Nike (NKE) a očekává vzrušující obrat. Nike, gigant v oblasti sportovního oblečení, již delší dobu čelí určitému tlaku, ale oznámení o Hillově opětovném nástupu do vedení z minulého týdne zažehlo naději na oživení trhu i značky.

Fiskální propad společnosti Nike

Ve 4. čtvrtletí fiskálního roku 2024 (skončilo 31. května) zaznamenala společnost Nike meziroční pokles o 2 %, přičemž prodeje Nike Direct zaznamenaly 7% propad. Digitální prodej zaznamenal 10% pokles, zatímco velkoobchodní prodej eskaloval o 8 %. Tento výkyv naznačuje nové chování a preference spotřebitelů.

Přestože společnost výrazně investovala do svých výkonnostních produktů a byla svědkem dvouciferného nárůstu v tomto odvětví, růst byl neutralizován neúspěchy v oblasti životního stylu. Pro fiskální rok 2025 se společnost připravuje na nízký jednociferný pokles tržeb a v první polovině roku očekává vysoký jednociferný pokles.

Hlavními problémy se zdá být přílišná závislost na přímých kanálech společnosti Nike spojená s odtržením od toho, co si zákaznická základna přeje.

Cesta zpět na vrchol

Důležité je, že společnost Nike si společně se společností Starbucks uvědomila, že je důležité spoléhat se spíše na interní zkušenosti a znalosti než na externí generální ředitele. Obě značky se odhodlaly přivést generální ředitele z technologických společností v domnění, že jejich technologická zdatnost bude pro jejich značky přínosem. Společnost Nike ve skutečnosti vkládala naděje na digitální transformaci do Johna Donahoeho, známého ze společností ServiceNow a eBay.

S návratem Elliota Hilla se však rýsuje změna strategie. Hill je veteránem značky Nike a zná její historii, její hodnoty i zákazníky, což by se mělo ukázat jako výhodné při nápravě současných problémů značky a vedení obratu.

Investiční strategie nové doby

Díky průměrnému výnosu 746 % se akciové tipy tržních analytiků téměř vždy ukázaly jako lukrativní pro nadšence do investování. Pro srovnání, průměrný tržní zisk indexu S&P 500 se ustálil na 162 %. V současné době analytici určili deset nejlepších akcií pro investory, kteří chtějí investovat.

Postavení společnosti Nike na trhu s obuví

Navzdory četným problémům zůstává společnost Nike v odvětví sportovního oblečení obrovskou silou. Aby se však společnost vrátila k růstu, bude možná muset následovat své menší, rychle rostoucí konkurenty, jako je například společnost On Holding, známá svými prémiovými produkty zaměřenými jak na vážné sportovce, tak na bohaté spotřebitele.

Masově vyráběný gigant Skechers také dělá pokroky na trhu tím, že zdokonaluje svou značku a využívá velkoobchodní i přímé spotřebitelské kanály.

Strategické kroky společnosti Hill

Strategie, jak vrátit Nike na správnou cestu, se zdá být jasná. Hill musí posílit přítomnost společnosti Nike ve velkoobchodní distribuci, kde nakupují její fanoušci. Tito fanoušci překvapivě neprojevují takovou loajalitu, jak se očekávalo, a lze je nalézt v obchodech jako Foot Locker a Deckers Outdoor, kde srovnávají Nike s jinými značkami. Proto bude významná část Hillovy budoucí strategie růstu pravděpodobně zahrnovat oživení velkoobchodního úsilí společnosti Nike.

Dále musí Hill nově definovat zákazníky a značku Nike. Nike má díky své prémiové značce široký demografický záběr. Tato výhoda umožňuje, aby si její výrobky kupovali i fanoušci, kteří nejsou zámožní. Tato široká přitažlivost však vystavuje značku riziku rozmělnění, což způsobuje, že se vážní sportovci rozhodnou pro jiné značky zaměřené na výkon.

Současně se kvůli vysoké inflaci mohou zákazníci, kteří si nemohou dovolit ceny Nike, uchýlit k cenově dostupnějším značkám, jako je Skechers. Hill má před sebou náročný úkol přizpůsobit sdělení značky tak, aby cílilo na různé typy zákazníků.

Hillova hluboká znalost značky Nike by ho měla rychle vrátit do hry. Již dříve vedl týmy pro restrukturalizaci přímých a velkoobchodních kanálů a pro strategizaci inovačního modelu společnosti. Konkrétní odraz od dna sice bude vyžadovat čas, ale investoři mohou očekávat, že se mu podaří značku poměrně rychle nasměrovat novým, úspěšným směrem.

V Hillův prospěch hraje několik faktorů ještě před jeho oficiálním návratem. Významnou výhodou je, že manažerský tým již uznal existující problémy a zavedl strategie k jejich nápravě. Urychlilo uvedení výrobků na trh až o rok, aby se mohlo soustředit na inovace, a zrušilo plán úplně opustit velkoobchodníky. Oživení prodeje výkonných výrobků je pozitivním znamením, že tým společnosti Nike dokáže své výrobky přizpůsobit a rychle se dočká výsledků.

Příznivé ekonomické podmínky, jako jsou nižší úrokové sazby, by také měly působit ve prospěch společnosti Nike, protože umožňují těm, kteří jsou nejvíce postiženi inflací, mít více volného příjmu při oživení ekonomiky.

Investice do společnosti Nike: moudré rozhodnutí?

Jako největší obuvnická a oděvní společnost v zemi zůstává Nike pro mnohé oblíbenou značkou. Navzdory vznikající konkurenci není pravděpodobné, že by v blízké budoucnosti nějaká značka Nike sesadila z trůnu.

Akcie také nabízí rostoucí dividendu, která při současné ceně vynáší 1,7 %, což je pro investory lákavá nabídka. Výhledový jednoletý ukazatel P/E ve výši 24 naznačuje přiměřené ocenění.

Ačkoli jsou investice v období výkyvů obvykle opatrné, ti, kteří se rozhodnou investovat nyní, by mohli potenciálně sklízet dlouhodobé výhody, až značka dosáhne očekávaného oživení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz