Hlavní obsah

Tesla a Waymo ohrožují Buffettovu zlatou husu. Měli by investoři zpanikařit?

Foto: Burzovnisvet.cz

Autonomní vozidla, v čele s Teslou a Waymem, mají potenciál zásadně narušit klasické pojišťovnictví – a tím ohrozit jeden z hlavních zdrojů zisků Berkshire Hathaway

Článek

Warren Buffett oznámil, že na konci roku předá vedení Berkshire Hathaway svému nástupci Gregu Abelovi. Sám přitom věří, že pod jeho vedením bude budoucnost firmy ještě lepší. Ale i když si Berkshire udrží stabilní řízení, může narazit na zásadní změnu ve svém klíčovém byznysu: pojištění aut.

Buffettova „zlatá husa“ totiž není Apple ani Coca-Cola, ale pojišťovna GEICO, kterou Berkshire ovládla už v roce 1996. V současnosti je třetím největším poskytovatelem autopojištění v USA s tržním podílem přes 12 %. Podle Buffettových slov jde o „největší položku v rámci majetkového a úrazového pojištění“, a Ajit Jain, který řídí celý pojistný segment Berkshire, dodal, že GEICO zajišťuje přes 29 miliard dolarů v pojistném „floatu“ – peněz, které Berkshire investuje, než musí vyplatit pojistné události.

Pojištění automobilů bylo pro Berkshire dlouhodobě stabilní a spolehlivý zdroj zisků. Ale právě teď přichází změna, která by tento byznys mohla výrazně ohrozit: robotaxi revoluce.

Robotaxi: tichý zabiják klasického pojištění

Waymo, divize Googlu, už dnes provozuje plně autonomní taxi služby ve velkých amerických městech – Phoenixu, San Franciscu, Los Angeles a Austinu. Jejich služby běží 24/7 bez řidiče a statistiky ukazují, že mají až o 92 % méně nehod s chodcio 82 % méně nehod s cyklisty a motorkáři než lidé.

Tesla plánuje už letos spustit své první robotaxi vozy Cybercab v Austinu, přičemž Elon Musk tvrdí, že většina jejich vozů je už technicky schopná plné autonomie. Jakmile to bude fungovat ve třech městech, zvládne to prý „všude“.

Ano, technologie má stále mouchy – Waymo nedávno svolalo přes 1 000 aut kvůli riziku kolizí a Tesla čelí vyšetřování kvůli bezpečnosti – ale směr je jasný. Robotaxi služby se stávají realitou, a není otázkou jestli, ale kdy se rozšíří masově.

Co to znamená pro GEICO – a Berkshire?

Ajit Jain přiznal, že počet nehod kvůli autonomnímu řízení klesne dramaticky, ale zároveň očekává, že náklady na opravy prudce porostou – kvůli drahé výbavě aut s autopilotem. GEICO se na to podle něj připravuje: méně se bude pojišťovat lidská chyba a více designové nebo softwarové selhání – tedy pojištění odpovědnosti za výrobní chyby.

To je ale problém. Takové pojištění je méně časté a levnější než klasické autopojištění. A pokud se naplní predikce Cathie Wood z Ark Invest, že robotaxi sníží prodeje aut v USA o 50 %, může to být dvojitý zásah pro GEICO – méně aut = méně pojistek, a ještě nižší pojistné částky.

Samozřejmě, ne každý souhlasí. Podle Lux Research budou robotaxi jen nahrazovat Uber a taxi, ne osobní auta. A hlavně – lidé se prý nevzdají auta jako symbolu společenského statusu jen tak snadno.

Ale změna už je v pohybu.

Je Berkshire Hathaway i tak bezpečná?

Přes všechna rizika je třeba připomenout, že Berkshire není jen GEICO. Má obrovské podíly ve firmách jako Apple, Coca-Cola, Chevron nebo Bank of America. Vlastní železnice, energetické společnosti, nábytkářství, dokonce zubní vrtáčky. A právě tato rozmanitost portfolia dává Berkshire sílu ustát jakýkoli otřes.

Nový CEO Greg Abel je dlouholetým spolupracovníkem Buffetta a má pod palcem energetickou divizi Berkshire, která je jedním z pilířů konglomerátu. Dá se očekávat, že pod jeho vedením bude firma více diverzifikovat, inovovat a hledat nové zdroje růstu mimo tradiční oblasti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz