Článek
V roce 1997 napsal Jeff Bezos akcionářům společnosti Amazon (AMZN): „Toto je první den pro internet, a pokud se nám to podaří, i pro Amazon.com.“ Nyní, o šestadvacet let později a s další tržní kapitalizací přes 1,3 bilionu dolarů, je zřejmé, že Amazon do značné míry dobře funguje.
Koncepce „Day 1“, tedy filozofie, podle níž je každý den novým začátkem pro inovace a expanzi, prostupuje kulturou společnosti Amazon již od jejího založení. Bezos ve svém poselství z roku 2016 zdůraznil, že je důležité rychle a vhodně se chopit silných trendů. Dodal, že „právě teď jsme uprostřed jednoho z nich, který je zřejmý: strojového učení a umělé inteligence (AI)“. Někdo by mohl namítnout, že pro AI je to stále „den 1“, a pokud si společnost Amazon udrží svou úroveň provedení, sklidí v této oblasti velký úspěch. Toto očekávání není abstraktní, protože Amazon má před očima potenciální AI, která mění pravidla hry.
Nedávné zprávy Business Insider uvádějí, že Amazon v současné době vyvíjí generativní vyhledávač AI pod názvem Project Nile. Cílem projektu je zlepšit zážitek z online nakupování pro zákazníky Amazonu tím, že revolučním způsobem změní současnou funkci vyhledávání. Například zákazník, který hledá doporučení na kávovar, by od asistenta AI obdržel více možností spolu s užitečnými srovnávacími údaji, jako jsou funkce a recenze zákazníků. Zásadní jedinečnost této technologie spočívá v tom, jak podporuje interaktivní konverzaci s nákupním asistentem AI.
Projekt Nile by mohl výrazně změnit způsob, jakým uživatelé komunikují se současným modelem vyhledávání a nakupování společnosti Amazon. Konkrétní podrobnosti o projektu zůstávají přísně střeženým tajemstvím. Přesto jej Joseph Sirosh, šéf vyhledávání a nakupování Alexa ve společnosti Amazon, během interního setkání na radnici označil za „AI transformující nakupování“.
Přestože se většina konferenčního hovoru za druhé čtvrtletí točila kolem webových služeb Amazonu (AWS) a jejich potenciálu pro generativní umělou inteligenci, zazněly i zastřené narážky na další iniciativy, které potenciálně naznačují projekt Nile. Generální ředitel Andy Jassy poznamenal, že „každá z našich firem uvnitř Amazonu, každá z nich, má právě teď několik iniciativ generativní AI“. Dále připustil, že tyto iniciativy mohou významně ovlivnit zákaznickou zkušenost.
Pro společnost Amazon je AWS v posledních letech hlavním motorem růstu. Ve druhém čtvrtletí však více než 80 % celkových příjmů pocházelo z jejího severoamerického a mezinárodního elektronického obchodu. V současné době pochází 80 % všech vyhledávání na platformě elektronického obchodování Amazonu od uživatelů mobilních zařízení. Mobilní vyhledávání však často nepřináší skutečné prodeje ve srovnání s vyhledáváním na tradičních webových stránkách společnosti Amazon, a to kvůli omezením při vyhledávání.
Projekt Nile by mohl nabídnout řešení tohoto problému a předpokládá vysoký potenciál pro zlepšení zážitku z mobilního nakupování. Nákupní asistent poháněný umělou inteligencí zavádí efektivitu při vyhledávání a porovnávání produktů, což by mohlo nechtěně zvýšit míru konverze z mobilních zařízení, což by podpořilo výrazné zvýšení příjmů společnosti Amazon.
Navzdory významnému potenciálu projektu Nile, který pro společnost Amazon mění pravidla hry, není tento projekt jediným rozhodujícím faktorem pro nákup akcií společnosti Amazon. Akcie Amazonu stojí za nákup s ním i bez něj, a to díky faktorům, jako jsou slibné vyhlídky na růst AWS díky boomu umělé inteligence a předpokládaná ziskovost Amazonu v nadcházejících čtvrtletích.
Celkově lze říci, že i s ohledem na málo dostupných informací o projektu Nile může tento gigant potenciálně zvýšit růst svého elektronického obchodu, zejména pokud jde o transakce na mobilních zařízeních. Projekt Nile proto posiluje motivaci investorů k nákupu akcií, přičemž očekávaný asistent s umělou inteligencí představuje zásadní milník v růstové trajektorii společnosti Amazon.