Hlavní obsah

Je rok 2025 pro společnost Tesla “rokem zapomenutí”?

Foto: Unsplash.com

Bude rok 2026 lepší?

Článek

Společnost Tesla (TSLA) se dostala do hledáčku investorů, na které se snesla vlna pozornosti po nedávných neutěšených výsledcích za první čtvrtletí. Gene Munster ze společnosti Deepwater Asset Management, vytrvalý zastánce společnosti Tesla, v reakci na tyto neuspokojivé výsledky a možná i na jejich podporu odvážně předpovídá, že „rok 2025 je pro výrobce elektromobilů rokem na vyhození“. Zde je analýza pravděpodobnosti tohoto tvrzení a zhodnocení kroků, které Tesla podniká, aby se v roce 2026 odrazila ode dna.

Již po třetině roku se zdá, že označení roku 2025 za rok „na vyhození“ je předčasné. Důkazy však tuto hypotézu potvrzují. Nezajímavé údaje z prvního čtvrtletí společnosti Tesla odrážejí výrazný pokles:

Tržby automobilky klesly o 20 %, což je výrazný skluz oproti stejnému čtvrtletí roku 2024, a to na zhruba 14 miliard dolarů. Podobně prudký propad o 71 % zaznamenal i čistý zisk, který přistál na znepokojivých 409 milionech dolarů. Celkové tržby se rovněž potácely, a to o 9 % na 19,3 miliardy dolarů. Kromě toho upravený zisk na akcii (EPS) dosáhl pouhých 0,27 USD, čímž výrazně zaostal za konsensuálním odhadem Wall Street ve výši 0,39 USD, což vyvolalo obavy v celém odvětví.

Tesla přičítá značnou část poklesu tržeb nutnosti aktualizace čtyř svých závodů v rámci příprav na výrobu pokročilé verze Modelu Y. Toto období aktualizace vedlo k několikatýdennímu výpadku výroby. Společnost uvedla další důvody propadu, jako je pokles průměrných prodejních cen vozidel (ASP) a snížení pobídek pro vozidla.

Vedení společnosti rovněž přiznalo další nestabilitu způsobenou cly vyvolávajícími obchodní potíže. Společnost Tesla ve své prezentaci čtvrtletních výsledků poukázala na to, že vyčíslení dopadu měnící se globální obchodní politiky na dodavatelské řetězce automobilového a energetického průmyslu, jejich nákladovou strukturu a poptávku po zboží dlouhodobé spotřeby a souvisejících službách je náročné.

To je jednoznačné, uvážíme-li, že celkový automobilový trh se v této rozkolísané době zmítá a snaží se přizpůsobit clům prezidenta Trumpa. Ve skutečnosti je chmurný začátek roku společnosti Tesla pouze symptomem boje širšího odvětví, které má potenciál vydržet náročný rok (a možná i déle), pokud budou některá cla nadále prosazována.

Návrh cel by mohl zvýšit náklady společností vyrábějících elektromobily a baterie odhadem o 8 miliard dolarů, protože se týkají výhradně baterií pro elektromobily. Nedávné náznaky prezidenta Trumpa o možných clech na polovodiče, pokud by jich bylo dosaženo, by pravděpodobně měly důsledky i na ceny elektrických vozidel.

Tyto problémy umocňují předpovědi ekonomů ohledně recese v příštích 12 měsících, přičemž nedávný průzkum zaznamenal nárůst šance na 45 %, což je výrazný skok oproti přibližně 20 % na začátku roku. Jakékoli zpomalení ekonomiky přirozeně více zatěžuje nelehký úkol společnosti Tesla oživit prodej vozidel v letošním roce.

S tím, jak se očekávání vzkříšení štěstěny společnosti Tesla přesouvá k roku 2026, se do popředí dostává několik potenciálních přispěvatelů. Skepse však zůstává na místě. Elon Musk například oznámil snížení angažovanosti v Oddělení pro efektivitu vlády (DOGE) a vrátil svou pozornost k činnosti společnosti Tesla. Jeho prohlášení v hovoru k výsledkům za první čtvrtletí, v němž naznačil výrazný pokles času stráveného v DOGE počínaje květnem 2025, někteří investoři vnímají pozitivně.

Nicméně přetrvávající negativní dopad na značku Tesla, který je důsledkem Muskova působení v DOGE, by mohl potenciálně přetrvávat i po obnovení jeho pozornosti věnované společnosti Tesla. Znepokojivá statistika odhaluje 47 % americké populace s negativním postojem vůči společnosti Tesla, oproti slabým 27 % s pozitivním výhledem. To je nepříznivé v kontrastu s takovými společnostmi, jako je General Motors, která přitahuje pouze 10 % negativních názorů.

Pověst značky lze samozřejmě přesměrovat na vzestupnou trajektorii. K tomu by však bylo nutné, aby se Musk distancoval od DOGE po dobu funkčního období prezidenta Trumpa a zabránil tak pokračujícímu škodlivému vlivu na image společnosti Tesla. Přetrvávající spojení s DOGE, rozšiřuje negativní vnímání značky Tesla.

Kromě toho by se v roce 2026 mohla situace společnosti Tesla zlepšit, pokud společnost uskuteční plány na cenově dostupnější vozidlo. Spekulace se přiklánějí ke skromné verzi Modelu Y s cenou potenciálně pod 30 000 USD. Ta by se podle názorů sdílených během hovoru k výsledkům mohla dostat na výrobní linky již v červnu 2025.

Pro srovnání, současná průměrná transakční cena nového elektromobilu v USA činí přibližně 52 200 USD. Uvedení výrazně levnějšího elektromobilu na trh v příštím roce by proto mohlo přilákat kupující s omezeným rozpočtem a posílit tak postavení společnosti Tesla na trhu.

Navzdory těmto potenciálním pozitivním zprávám čeká společnost Tesla nelehký úkol v souvislosti s nejistými dopady cel prezidenta Trumpa na automobilový trh, raketovým propadem vnímání značky Tesla v důsledku angažmá Elona Muska ve společnosti DOGE a obecnými ekonomickými obavami z blížící se recese.

Tyto hrozivé protivětry vyžadují pečlivé sledování ze strany investorů, kteří se zajímají o příběh společnosti Tesla, aby mohli posoudit, jak efektivně společnost proplouvá těmito turbulencemi. Mezi nejistotou, která zahaluje značku Tesla, širší automobilový průmysl a ekonomickou situaci, se může jakýkoli nadějný obrat pro Teslu v roce 2026 ukázat jako příliš ambiciózní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz