Hlavní obsah
Finance

Kde bude společnost ChargePoint za 10 let?

Foto: Burzovnisvet.cz

Společnost ChargePoint má potíže s vyděláváním peněz - a nyní její příjmy klesají…

Článek

Akcie společnosti ChargePoint (CHPT) od svého vrcholu na konci roku 2020 klesly a nyní se možná dostanou na bod, kdy se jejich hodnota zvýší, pokud se provozní výsledky obrátí. Tržní kapitalizace 750 milionů dolarů a tržby v roce 2023 ve výši 506,6 milionu dolarů dávají násobek ceny k tržbám na pouhý 1,5násobek, což je nejnižší úroveň od vstupu společnosti na burzu.

Výzvou pro příští desetiletí je ale na konci dne samozřejmě vydělávání peněz. To se ChargePointu zatím nedaří a rok 2024 bude pro společnost kritický.

Strategií společnosti ChargePoint je již dlouho růst instalované základny nabíječek a dosahovat příjmů z předplatného s vysokou marží, které rostou s rostoucím počtem elektromobilů. Tato strategie se však ukázala jako chybná.

Prodej nabíječek pro elektromobily neboli síťových nabíjecích systémů je hlavním zdrojem příjmů společnosti ChargePoint - a to je problém, protože je to zatím ztrátový podnik. V roce 2023 měla společnost z nabíječek příjmy ve výši 360,8 milionu dolarů a na jejich vybudování vynaložila 386,1 milionu dolarů. Kromě ztrát se tržby snížily o 1 %, takže se nejedná o skvělý byznys.

Příjmy z předplatného vzrostly o 41,2 % na 120,4 milionu dolarů a hrubá marže činila poměrně působivých 39 %. To však zdaleka nestačilo na pokrytí provozních nákladů ve výši 480,1 milionu dolarů, a proto společnost za rok vykázala ztrátu 457,6 milionu dolarů.

Bez zásadních změn ChargePoint nepřežije další desetiletí.

Optimistický styl vedení

Ve zprávě o výsledcích za čtvrté čtvrtletí roku 2023 vedení společnosti vyjádřilo přesvědčení, že do konce roku 2024 dosáhne rentability EBITDA upravené podle metodiky GAAP. V porovnání se ztrátou 45,3 milionu USD ve 4. čtvrtletí 2023 a 272,7 milionu USD za celý rok.

Díky některým trendům to bude náročné. Zaprvé, američtí výrobci automobilů přecházejí na standard nabíjení NACS, čímž se nabíječky dále komoditizují. Za druhé, růst prodeje elektrických vozidel se zpomaluje a rok 2024 může být rokem, kdy se kupující i výrobci stáhnou. To není dobré prostředí pro poptávku po nabíječkách.

Výhled na 10 let dopředu

Aby společnost ChargePoint přežila, musí začít vydělávat na prodeji nabíječek. Předplatné je hezké, ale nabíječky jsou hlavní činností a musí být ziskové, aby přežily.

Provozní náklady musí být také mnohem nižší, aby se dosáhlo ziskovosti. V současné době se provozní náklady téměř rovnají tržbám a u hardwarové společnosti by měly činit spíše 15 nebo 20 % tržeb.

Zásadním problémem je konkurenční povaha nabíječek pro elektromobily. Jsou v podstatě stejné bez ohledu na výrobce, takže ChargePoint těžko dosáhne velké marže.

Aby toho nebylo málo, odvětví se sdružuje kolem systému NACS, což znamená, že nabíječka bude pro všechny výrobce stejná. Jak se v takovém prostředí odlišit?

Myslím, že budoucnost společnosti ChargePoint je vzhledem k této dynamice konkurence chmurná. Společnost má 327,4 milionu dolarů v hotovosti, což je podobně jako 328,9 milionu dolarů v provozní hotovosti spálené v roce 2023. S poklesem akcií bude obtížnější realizovat nabídky, jako je 287,2 milionu dolarů získaných v roce 2023.

Bez prodeje jiné společnosti zabývající se nabíjením, výrobci automobilů nebo veřejnými službami nevím, jak ChargePoint přežije jako samostatná společnost. Taková je dnes krutá realita nabíjecích společností.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz