Článek
Společnost Lucid (LCID) zveřejnila své výsledky za druhé čtvrtletí po uzavření trhu 7. srpna. Tržby výrobce luxusních elektromobilů meziročně vzrostly o 55 % na 151 milionů USD, avšak odhady analytiků zaostaly o 54 milionů USD. Jeho čistá ztráta se více než ztrojnásobila z 220 milionů dolarů na 764 milionů dolarů, tedy 0,40 dolaru na akcii, a o čtyři centy zaostala za konsensuální prognózou.
Tato čísla byla zklamáním, ale akcie společnosti Lucid přesto následující den vyskočily o 12 %. Je to pravděpodobně proto, že investoři si již nastavili nízkou laťku poté, co společnost minulý měsíc zveřejnila nevýrazné údaje o výrobě a dodávkách ve druhém čtvrtletí - takže její rally po výsledcích vypadá pouze jako úlevný povzdech, nikoli jako nadšený jásot.
Akcie společnosti Lucid za posledních 12 měsíců klesly o více než 60 %. Měli by investoři stále sázet na její dlouhodobý obrat?
Jaké jsou největší problémy společnosti Lucid?
Když Lucid v roce 2021 vstoupil na burzu spojením se společností pro zvláštní účely (SPAC), původně tvrdil, že v roce 2022 může vyrobit 20 000 vozidel a v roce 2023 49 000 vozidel. Ve skutečnosti však v roce 2022 vyrobila pouze 7 180 sedanů Air. Odložila také uvedení svého druhého vozu, SUV Gravity, z roku 2023 na rok 2024.
Společnost Lucid tvrdí, že na konci roku 2022 by mohla v roce 2023 vyrobit 10 000-14 000 vozidel. V prvním čtvrtletí však tento celoroční cíl v tichosti přehodnotila na „více než 10 000“ vozidel.
V první polovině roku 2023 vyrobila společnost Lucid 4 487 vozidel, z toho 2 314 vozidel v prvním čtvrtletí a 2 173 vozidel ve druhém čtvrtletí. Toto sekvenční zpomalení bylo červeným signálem, protože Lucid nyní potřebuje výrazně zvýšit výrobu ve druhé polovině roku, aby překročil svůj cíl vyrobit alespoň 10 000 vozidel.
V prvním pololetí dodal Lucid 2 810 sedanů Air, z toho 1 406 v prvním čtvrtletí a 1 404 ve druhém čtvrtletí. Tento postupný pokles způsobil, že tržby za druhé čtvrtletí výrazně zaostaly za očekáváním Wall Street.
Společnost Lucid opakovaně obviňovala ze zpomalení své činnosti omezení dodavatelského řetězce, ale makroekonomické faktory, vlastní stažení z trhu v souvislosti s bezpečností a tvrdá konkurence ze strany Tesly (TSLA) a dalších výrobců elektromobilů by mohly tuto bolest ještě zhoršit. Celkový počet rezervací společnosti Lucid klesal sekvenčně již dvě čtvrtletí po sobě, než společnost přestala v prvním čtvrtletí roku 2023 zveřejňovat tuto klíčovou metriku růstu, takže se rozhodně zdá, že pokračující zpoždění společnosti Lucid odhánějí její potenciální kupce.
Zaměření na likviditu, partnerství a Saúdskou Arábii
Společnost Lucid ukončila druhé čtvrtletí s celkovou likviditou 6,25 miliardy dolarů, která podle ní vydrží nejméně do roku 2025. Velká část této hotovosti pochází z navýšení kapitálu o 3 miliardy dolarů na začátku tohoto roku, které umožnilo saúdskoarabskému Veřejnému investičnímu fondu (PIF) zvýšit svůj podíl ve společnosti Lucid na více než 60 %. V rámci této dohody společnost Lucid zřizuje svůj první zahraniční závod v Saúdské Arábii a saúdskoarabská vláda plánuje od společnosti během následujících deseti let koupit 100 000 vozidel.
Loni v květnu generální ředitel Peter Rawlinson prohlásil, že podpora Saúdské Arábie umožní společnosti Lucid vyrábět do roku 2025 více než 500 000 vozidel ročně, zatímco původním cílem bylo dosáhnout tohoto milníku do roku 2030. To je odvážné tvrzení, ale investoři by se měli ohlédnout za dosavadní historií společnosti Lucid, která porušila své sliby, než začnou slepě předpokládat, že dokáže tento vysoký cíl splnit.
Analytici prozatím očekávají, že roční tržby společnosti Lucid vzrostou téměř šestinásobně z 804 milionů dolarů v roce 2023 na 4,8 miliardy dolarů v roce 2025 a zároveň se sníží její roční čistá ztráta z 2,9 miliardy dolarů na 1,5 miliardy dolarů. To je slušná růstová trajektorie, ale nenaznačuje, že by se Lucid mohl přiblížit padesátinásobnému zvýšení roční produkce a do roku 2025 vyprodukovat půl milionu vozidel.
Pozitivní je, že Lucid může mít budoucnost jako partner pro výrobu elektromobilů pro jiné automobilky. Nedávno podepsala smlouvy v hodnotě více než 450 milionů dolarů na dodávku technologií pohonných jednotek a bateriových systémů pro Aston Martin (AML) a další výrobci špičkových automobilů by ji mohli následovat, pokud Lucid tyto produkty skutečně začne dodávat. Zdá se však také pochybné, že Lucid dokáže všechny tyto zakázky splnit, když má stále problémy s vlastní výrobou dostatečného množství vozidel.