Článek
Společnost Meta Platforms, Inc. (dále jen “Meta”), dříve známá jako Facebook, Inc., zaznamenala pozoruhodné oživení svých akcií po nevalných výsledcích v roce 2022. Za posledních 12 měsíců cena jejích akcií vzrostla o 85 % a tento měsíc dosáhla téměř svého historického maxima. Je však pozoruhodné, že ve stejném období insideři společnosti Meta prodali více akcií, než kolik jich nakoupili. Kromě toho své akcie zpeněžila i řada významných miliardářů, včetně Stevena Cohena, Andrease Halvorsena, Lee Ainslieho, Kena Griffina, Jonathana Sorose, Davida Teppera a spoluzakladatele a generálního ředitele společnosti Meta Marka Zuckerberga.
V době, kdy akcie společnosti Meta prudce vzrostly na rekordní hodnotu, Cohen a Soros na konci prvního čtvrtletí roku 2024 prodali všechny své akcie. Ve stejné době Halvorsen a Ainslie zlikvidovali více než polovinu svých. V tomto období se Meta obchodovala za průměrnou cenu 446,07 USD. Změna v náladě zasvěcených osob a institucí by mohla přimět drobné investory, aby přehodnotili své podíly.
V roce 2022 došlo u společnosti Meta k meziročnímu poklesu tržeb o 1 % a zisku o 38 %. Pokles byl způsoben třemi problémy. Patřila k nim aktualizace systému iOS od společnosti Apple, která posílila soukromí uživatelů a ztížila cílení reklamy na základě údajů třetích stran; nástup TikToku od společnosti ByteDance jako silného konkurenta a různé makroekonomické překážky ovlivňující trh digitální reklamy. Aby společnost Meta odvrátila pozornost od zpomalení prodeje reklamy, zaměřila se na dříve ztrátové Reality Labs a zvýšila výdaje na tento segment. Kombinace poklesu tržeb a zrychlení výdajů způsobila, že akcie společnosti Meta se 4. listopadu 2022 propadly na sedmileté minimum 88,09 USD. Od té doby však akcie vzrostly o více než 500 %.
Toto působivé oživení lze přičíst zrychlení růstu tržeb společnosti Meta. V roce 2023 se její tržby a zisk zvýšily o 16 %, resp. 73 %, když čelila výzvám společnosti Apple vytěžováním většího množství dat prvních stran pomocí nástrojů umělé inteligence. Kromě toho se společnosti Meta podařilo přilákat více výdajů od čínských e-commerce a herních společností, které touží oslovit zahraniční zákazníky. Rozšířením svých krátkých videí Reels udržela Meta krok s TikTokem. I když se společnost nadále věnovala rozšiřování jednotky Reality Labs, propustila tisíce zaměstnanců, aby zvýšila své provozní marže.
Pokud se podíváme na konsenzuální očekávání analytiků pro rok 2024, tržby společnosti Meta by měly vzrůst o 18 %, zatímco její zisk by se měl zvýšit o 36 % díky rozšíření jejího hlavního reklamního byznysu a nárůstu nových uživatelů. V prvním čtvrtletí roku 2024 používalo denně alespoň jednu z rodiny aplikací společnosti Meta (Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp) 3,24 miliardy lidí, což je o 7 % více než v předchozím roce. Potenciální zákaz TikToku v USA by mohl uživatele ještě více nasměrovat k aplikacím společnosti Meta.
Navzdory tomuto pozitivnímu vývoji by okamžitý růst společnosti Meta mohly zbrzdit tři nepředvídané problémy. Zaprvé, čínští inzerenti se v roce 2023 podíleli na horní hranici 10 %, což způsobilo růst celkových příjmů o 5 bodů. Finanční ředitelka společnosti Meta Susan Li však již dříve varovala investory před možným zpomalením poptávky ze strany těchto inzerentů v roce 2024. Za druhé, společnost Meta přestala zveřejňovat celkový počet měsíčních a denních aktivních uživatelů Facebooku, což naznačuje, že globální nasycení trhu způsobuje zpomalení tempa růstu Facebooku. A konečně, mírná úprava prognózy celoročních nákladů společnosti Meta směrem nahoru naznačuje větší výdaje na infrastrukturu a právní náklady v boji proti právním a regulačním překážkám při současném rozšiřování segmentu Reality Labs a služeb umělé inteligence.
Tyto potenciální problémy by mohly způsobit, že společnost Meta v příštích několika čtvrtletích nedosáhne na prognózy analytiků. Spolu s nejistými makroekonomickými podmínkami by tyto faktory mohly společně udržet vysoké úrokové sazby a potenciálně způsobit tlak na ocenění společnosti Meta a jejích technologických protějšků. Vzhledem k těmto potenciálním protivítrům je pochopitelné, proč si mnozí významní investoři mohou myslet, že je vhodný čas na zpeněžení.
Následovat jejich příkladu však nemusí být nutně tím nejlepším krokem pro všechny investory. Mimořádná rally společnosti Meta od konce roku 2022 znamená, že někteří miliardářští investoři snižující své podíly neznamenají výzvu k akciím pro všechny akcionáře. Akcie společnosti Meta již v prvním čtvrtletí posílily o zhruba 19 % oproti průměrné obchodní ceně a od konce března stouply o dalších 9 %. V tomto kontextu se zdá, že silné stránky společnosti stále převažují nad jejími slabinami.
Aplikace společnosti Meta používá 40 % světové populace, což poskytuje značnou základnu pro rozšíření ekosystému a zlepšuje její pozici vůči ostatním reklamním platformám. Ačkoli se v příštích několika čtvrtletích očekává kolísání, vzhledem k současné dynamice trhu a společnosti se zdá být pokračování vzestupné trajektorie v příštích letech reálné. Přetrvávající výzvy, jako je potenciální zákaz TikToku, globální ekonomická nejistota a konkurence, nepochybně zvyšují složitost prognózy do budoucna. Přesto výkonnost společnosti Meta i nadále vykazuje slibné známky síly navzdory možným protivětrům.
Závěrem lze říci, že investoři by měli pečlivě analyzovat důsledky potenciálních hrozeb, kterým společnost Meta čelí, a zároveň zkoumat silné stránky společnosti a její vyhlídky na růst. Zatímco někteří miliardáři mohou vybírat peníze, je nezbytné zvážit dlouhodobý potenciál společnosti Meta a její jedinečné postavení na trhu. Jako vždy by investice měly být prováděny strategicky, s ohledem na rovnováhu mezi dlouhodobými odměnami a krátkodobými zisky.