Článek
Omezení v dodavatelském řetězci však znamenají, že tato letadla budou dodána možná až za několik let – společnost Jefferies LLC odhaduje, že v současné době je nevyřízených objednávek k neuvěřitelnému číslu - 12 720 letadel.
To vše znamená, že vysoké ceny letenek, na které si lidé v posledních měsících hořce stěžují, tu zůstanou a situace se může ještě zhoršit, než se zlepší.
„Lidé si během pandemie zvykli na nižší ceny letenek a znovuotevření Číny to ještě zhorší,“ řekl Ajay Awtaney, zakladatel webových stránek pro věrné cestující LiveFromALounge.com. „Nejde jen o nedostatek letadel, ale také o další faktory, jako jsou ceny ropy.“
I když jedna zpeněžená letecká společnost v určité jurisdikci může mít finanční prostředky na snížení cen, pravděpodobně by to způsobilo klopýtnutí ostatních dopravců, „což by v dlouhodobém horizontu vedlo k ještě vyšším cenám letenek,“ řekl Awtaney.
Boeing a Airbus, giganti v oblasti výroby letadel, kteří mají do značné míry duopol na dodávky osobních letadel, mají své nejoblíbenější jednoprostorové modely vyprodané nejméně do roku 2029.
Poptávku leteckých společností v době, kdy se lidé opět vydávají na palubu letadel a dopravci se snaží obnovit stárnoucí flotily, zhoršují problémy v dodavatelském řetězci – od získávání potřebných komponentů až po nedostatek pracovních sil.
Společnost Airbus počátkem tohoto měsíce snížila svůj cíl dodat v letošním roce 700 tryskových letadel s odvoláním na problémy v dodavatelském řetězci a již dříve varovala, že skokový nárůst nákladů na energii bude mít obzvláště velký dopad na menší, energeticky náročné výrobce, například ty, kteří vyrábějí odlitky a výkovky.
Podle zakladatele společnosti Air Lease Corp. a legendárního jména v leteckém průmyslu Steva Udvara-Hazyho se každé letadlo dodané jednomu z největších světových pronajímatelů v posledních dvou letech opozdilo.
„Ani jedno letadlo jsme nedostali včas, ať už se jedná o 737 Max, 787 nebo A330, A350,“ řekl. „A nejhorší to bylo s A321neo. Měli jsme zpoždění až šest nebo sedm měsíců, když porovnáme smluvní měsíc dodání se skutečným dodáním. Je to kombinace problémů s dodavatelským řetězcem, příliš rychlého náběhu výroby a nedostatku pracovních sil. Výrobní dělníci nemohou pracovat z domova. Takže to byl skutečný problém.“
K nedostatku letadel přispívají i tisíce letadel, která dopravci uskladnili v pouštích po celém světě, protože si nebyli jisti, kdy se poptávka vrátí, když se po Covidu zhroutilo cestování a země uzavřely hranice. Stovky z nich se nevrátily do flotil, protože po tak dlouhé době nepoužívání potřebují náročnou údržbu, nebo proto, že letecké společnosti plánují jejich postupné vyřazení a neobtěžují se je znovu zařadit do svých letových řádů.
Konečným výsledkem pro létající veřejnost jsou závratné ceny letenek, které by mohly ještě vzrůst, protože se vrací obchodní cesty a stále více lidí si chce dopřát dovolenou v zahraničí poprvé po mnoha letech.
Mohlo by to také znamenat létání ve starších letadlech.
„V krajním případě mohou letecké společnosti prodloužit vlastnické cykly,“ řekl Sunny Xi, ředitel singapurské poradenské společnosti Oliver Wyman. Letecké společnosti v Asii historicky plánují flotily na 12leté cykly, což je méně než ve většině ostatních regionů. Ale během restrukturalizací, kterými dopravci prošli v posledních několika letech, „několik leteckých společností prodloužilo stávající flotily a mohlo by tak učinit i v budoucnu,“ řekl Xi.
Pro Boeing a Airbus je nyní problémem číslo jedna včasné dodání prodaných letadel.
Airbus se již nyní setkává s neochotou leteckých společností zadávat nové objednávky na letadla, vzhledem k tomu, že má nevyřízené objednávky na více než 6 100 letadel řady A320neo, jejichž naplnění by trvalo osm let. Ačkoli dlouho propagoval svůj plán zvýšit výrobu až na 75 letadel A320 měsíčně, nyní tento cíl odsunul na polovinu desetiletí.
Investoři do Boeingu, který letos oznámil přibližně 850 hrubých objednávek, včetně dohody s United Airlines z poloviny prosince, jsou mezitím znepokojeni pomalým pokrokem, kterého americký výrobce letadel dosáhl při řešení problémů v dodavatelském řetězci a urychlení práce ve svých továrnách, uvedl analytik RBC Ken Herbert.
Jediný světlý bod? Zaměstnanci pracující v tomto odvětví pravděpodobně nebudou v dohledné době propuštěni.
„Objem nevyřízených objednávek je dostatečně velký, takže recese by v tuto chvíli neměla žádný význam,“ řekl George Ferguson, analytik společnosti Bloomberg Intelligence.“ Výrobci a letecké společnosti si „podrží lidi i v případě malých zádrhelů“.