Hlavní obsah
Finance

Spotify tvrdí, že se snaží napravit své výdajové návyky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash

Ve druhém čtvrtletí přibyl společnosti Spotify rekordní počet uživatelů.

Článek

Není pochyb o tom, že zákazníci mají rádi streamovací službu Spotify (SPOT). Společnost právě oznámila rekordní nárůst počtu uživatelů, protože platforma se stále těší velkému zájmu na mezinárodních trzích, jako je jihovýchodní Asie, Indie a Afrika. To doplňuje stabilní růst na vyspělejších trzích, jako je Severní Amerika a západní Evropa.

Ani při celosvětovém rozsahu a stovkách milionů uživatelů však tento byznys není ziskový. Ve skutečnosti se jeho provozní marže v posledních čtvrtletích zhoršila a za posledních dvanáct měsíců dosahuje záporných 7 %.

Medvědí investoři poukazují na tyto ztráty jako na důkaz, že obchodní model streamování hudby společnosti Spotify je chybný, zatímco býci si myslí, že společnost reinvestuje, aby se vypořádala s obrovskou tržní příležitostí, a nakonec se stane ziskovou, pokud bude chtít. Kdo má tedy pravdu? Dosáhne společnost Spotify někdy zisku? Pojďme to prozkoumat.

Zrychlující se růst počtu uživatelů ve 2. čtvrtletí

Ve druhém čtvrtletí zaznamenala společnost Spotify impozantní nárůst aktivních uživatelů i platících předplatitelů. Celosvětový počet aktivních uživatelů vzrostl meziročně o 27 % na 551 milionů, zatímco počet prémiových předplatitelů (zákazníků platících za přístup bez reklam) vzrostl meziročně o 17 % na 220 milionů. Obě čísla byla výrazně vyšší než předchozí předpoklad 530 milionů uživatelů MAU a 217 milionů prémiových předplatitelů ve čtvrtletí. Je zřejmé, že společnost Spotify zaznamenává celosvětově lepší přijetí, přičemž velký růst pochází z jejích novějších trhů v Asii. Zdá se, že služba je na dobré cestě k dosažení 1 miliardy uživatelů do roku 2030, což je dlouhodobý cíl, který vedení společnosti stanovilo pro investory.

Pokud však růst počtu uživatelů běží na plné obrátky, finanční výsledky společnosti Spotify se zhoršují. V dlouhodobém horizontu se vedení společnosti domnívá, že může zvýšit své hrubé marže nad 30 % prostřednictvím reklamy v podcastech a vysoce maržových propagačních nástrojů pro hudební vydavatelství. Věří také, že se může dostat na 10% provozní marže v masovém měřítku. V obou těchto iniciativách bylo zatím dosaženo jen velmi malého pokroku. Hrubá marže společnosti Spotify se ve druhém čtvrtletí opět pohybovala kolem 25 % (přesněji 24,1 %) a již několik let se výrazněji nepohnula. Provozní marže činila záporných 7,8 %, což je opět daleko za dlouhodobým cílem vedení.

Vedoucí pracovníci společnosti tvrdí, že ziskovost je již za horizontem, protože firma pracuje na velkých investicích do podcastingu, reklamy a dalších projektů. Zdá se však, že většina investorů ztrácí trpělivost, neboť akcie Spotify v den oznámení výsledků klesly o více než 10 %.

Problém ziskovosti lze snadno vyřešit, ale bude vedení jednat?

Některé výdaje společnosti Spotify za 2. čtvrtletí byly jednorázové a měly by být napraveny v dalších čtvrtletích. Ve čtvrtletí se objevily výdaje ve výši zhruba 150 milionů dolarů související s propouštěním a plánem optimalizace nemovitostí. Nicméně i po připočtení těchto výdajů by společnost Spotify v tomto čtvrtletí stále prodělala 123 milionů USD.

Proč tedy společnost s více než 500 miliony uživatelů nemůže generovat zisk? Je to jednoduché - na její hrubou ziskovost je zde příliš mnoho zaměstnanců. I po propuštění celkem 800 zaměstnanců letos na jaře měla společnost Spotify stále přibližně 9 500 zaměstnanců na plný úvazek a za posledních 12 měsíců vygenerovala hrubý zisk 3,2 miliardy dolarů. Naproti tomu Netflix měl na konci roku 2022 12 800 zaměstnanců na plný úvazek a za posledních 12 měsíců vygeneroval hrubý zisk 12,5 miliardy dolarů. To je čtyřnásobek hrubého zisku, ale jen 1,3násobek počtu zaměstnanců. Proto má Netflix provozní marži blízkou 20 %, zatímco Spotify čtvrtletí co čtvrtletí stále prodělává.

Ačkoli je to obtížný krok, Spotify bude muset zeštíhlit svou zaměstnaneckou základnu, aby se dostala na hranici rentability a nakonec dosáhla svého cíle 10% provozní marže.

Jsou akcie drahé?

Tržní kapitalizace společnosti Spotify činí v době psaní tohoto článku 29 miliard dolarů. Při dlouhodobém výhledu provozní marže ve výši 10 % by společnost za posledních 12 měsíců vytvořila zisk ve výši přibližně 1,3 miliardy USD. Pro firmu, jejíž tržby rostou konzistentním dvouciferným tempem a která má příležitost pokračovat v růstu i v příštím desetiletí, nevypadá současná cena akcií nijak šíleně draze, pokud bude dosaženo 10% výhledu marže.

Nic však nenasvědčuje tomu, že by výkonný tým společnosti Spotify byl ochoten být disciplinovanější a dosáhnout tohoto cíle provozní marže. To je obrovské riziko pro každého investora, který dnes uvažuje o nákupu akcií.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz