Článek
Podle průzkumu časopisu Forbes Advisor 79 % mileniálů a generace Z uvedlo, že finanční radu získali na sociálních sítích. Jen 35 % uvedlo, že jim radí především rodina a přátelé, a 33 % z vyhledávání na internetu.
Forbes Advisor se respondentů také ptal, které platformy sociálních médií používají a kterým důvěřují, pokud jde o informace o osobních financích. V následujícím seznamu si projdeme pět nejlepších a také to, jak dobré jsou jednotlivé platformy pro finanční poradenství.
1. Reddit
- 47 % získává finanční informace na Redditu
- 37 % uživatelů důvěřuje Redditu, pokud jde o finanční poradenství
Reddit je na prvním místě v oblíbenosti a je nejdůvěryhodnější platformou sociálních médií pro finanční poradenství. Je dobré vidět, že lidé důvěřují Redditu více než ostatním platformám, protože obvykle obsahuje kvalitnější a přesnější informace.
Důvodem je to, že na Redditu není popularita tak důležitá jako na většině sociálních sítí. Finanční rady se nešíří na základě toho, kolik sledujících má uživatel Redditu. Uživatelé zvyšují a snižují hodnocení komentářů a příspěvků na základě jejich kvality. Na finančních subredditech získávají dobré rady upvoty a stoupají nahoru. Špatné rady dostávají downvoty a odpovědi vysvětlující, proč jsou špatné.
2. YouTube
- 47 % získává finanční informace na YouTube
- 34 % uživatelů důvěřuje YouTube, pokud jde o finanční poradenství
YouTube je na tom z hlediska popularity stejně jako Reddit, ale mladí dospělí mu nevěří tolik. V této oblasti je však stále daleko před ostatními.
Na YouTube je rozhodně spousta kvalitního finančního obsahu. Videa bývají delší než na jiných platformách a doporučené rozmezí je obecně pět až 15 minut. To je pro finanční poradenství dobré, protože pokud je příliš krátké, mohou v něm chybět důležité detaily. Může být ale těžké posoudit důvěryhodnost videí na YouTube, zejména proto, že už nelze zjistit, kolik má video nelíbí.
3. TikTok
- 32 % získává finanční informace na TikToku
- 14 % důvěřuje TikToku, pokud jde o finanční poradenství
Téměř třetina mladých dospělých získává finanční rady na TikToku. Mnohem menší procento z nich důvěřuje radám, které tam dostávají, a to je pravděpodobně lepší.
Většina videí na TikToku trvá od 30 do 60 sekund, takže poskytují spíše rychlé tipy na peníze než podrobné informace. Na tom není nic špatného, ale pokud chcete videa, která vás poučí o financích, je YouTube lepší volbou.
Zdá se, že TikTok je také hnízdem pochybných finančních schémat a konspiračních teorií, a to ještě více než jiné sociální platformy. Na TikToku působí několik seriózních finančních uživatelů, ale jeho popularita a snadná tvorba krátkých videí přilákala i špatné herce.
4. Instagram
- 21 % získává finanční informace na Instagramu
- 3 % důvěřují Instagramu, pokud jde o finanční poradenství
Instagram má spolu s TikTokem největší rozdíl mezi počtem mladých dospělých, kteří jej používají, a těmi, kteří mu důvěřují. Přestože na Instagramu získá finanční informace jen o málo více než pětina, téměř nikdo z nich těmto informacím nedůvěřuje.
Vzhledem k tomu, že Instagram vznikl jako aplikace pro sdílení fotografií, není nejvhodnější sociální sítí pro finanční poradenství. Je skvělá na to, abyste světu ukázali fotky ze své dovolené, ale méně užitečná na to, abyste se dozvěděli o cestovních kreditních kartách, které vám mohou pomoci s rezervací zmíněné dovolené. Uživatelé mohou také sdílet videa, ale YouTube je pro video obsah lepší, a to jak pro diváky, tak pro tvůrce obsahu.
5. Twitter
- 18 % získává finanční informace na Twitteru
- 4 % lidí důvěřuje Twitteru, pokud jde o finanční poradenství
Twitter je další platformou, kterou někteří mladí lidé používají pro finanční poradenství, ale která není příliš důvěryhodná. Stejně jako TikTok a Instagram není ani jeho formát pro finanční obsah nejvhodnější.
Omezení počtu znaků na 280 na tweety ztěžuje sdílení podrobných rad. Tvůrci obsahu, kteří chtějí jít do detailů, musí buď zveřejnit vlákno tweetu, nebo sdílet odkaz na článek či video. Twitter nedávno rozšířil limit na 4 000 znaků, ale pouze pro uživatele, kteří si platí předplatné Twitter Blue.
Co Facebook?
Facebook je nejpopulárnější sociální síť na světě, ale pro finanční poradenství se příliš nepoužívá. Pouze 11 % mladých dospělých uvedlo, že Facebook k tomuto účelu používají, a pouhá 2 % důvěřují finančním informacím z Facebooku.
Pouze 7 % mladých dospělých uvedlo, že využívá LinkedIn pro finanční poradenství. Přestože byl LinkedIn nejméně oblíbený, stejný podíl (7 %) lidí důvěřoval finančním informacím, které tam našli.
Buďte opatrní s finančními radami na sociálních sítích
Finanční poradenství na sociálních sítích je různorodé. Bez ohledu na to, jakou platformu jste si vybrali, neberte nic za bernou minci. Vždy, když jde o peníze, je dobré si před tím, než se budete řídit něčí radou, udělat důkladný průzkum.
Pokud rádi využíváte sociální média k získávání informací o penězích, nejlepší, co pro sebe můžete udělat, je najít si důvěryhodné zdroje informací. Může to být několik finančních subredditů, které máte rádi, nebo kanály od tvůrců obsahu, které jste si vyhlédli a kteří mají dobrou pověst.