Článek
Společnost United Parcel Service (UPS) patří mezi největší globální poskytovatele přepravních služeb. Její rozsáhlá síť letadel, nákladních vozů a distribučních center zajišťuje nejen doručování balíků v oblasti e-commerce, ale také důležitou roli v rámci světových dodavatelských řetězců. V roce 2024 UPS doručila 5,7 miliardy zásilek, což svědčí o rozsahu a stabilitě její operace.
Navzdory této síle se UPS v posledních letech potýká s významnými problémy. Od začátku roku 2022 ztratily akcie společnosti více než polovinu své hodnoty. I když se jedná o známku momentálních potíží, není to nutně důvod k pesimismu. Dlouhodobě by společnost mohla investorům nabídnout solidní návratnost – ovšem až poté, co projde potřebnými změnami.
Snížená poptávka a transformace obchodního modelu
Jedním z hlavních důvodů slabého výkonu akcií UPS je cykličnost přepravního průmyslu. V době pandemie COVID-19, kdy byly kamenné obchody uzavřeny, poptávka po doručovacích službách prudce vzrostla. S opětovným otevřením ekonomiky a normalizací spotřebitelského chování však přišlo ochlazení, které výrazně postihlo i UPS.
Zpomalování ekonomiky, obavy z inflace, slabší zájem firem o doplňování zásob a zavádění cel způsobily další pokles poptávky. Společnost navíc uvedla, že 11 % jejích příjmů v roce 2024 pocházelo od Amazonu, který představuje nízkomaržového klienta. UPS proto oznámila plán do konce roku 2025 snížit objem zakázek od Amazonu na polovinu. Tento krok má sice potenciál zvýšit ziskovost, ale zároveň krátkodobě snižuje tržby a objemy doručení.
Ve svém posledním čtvrtletním výsledku firma zaznamenala meziroční růst tržeb o pouhých 1,4 %, přičemž průměrný denní objem zásilek klesl o 3 %. Výhled pro rok 2025 zůstává opatrný – vedení společnosti očekává nulový nebo jen mírný růst.
Aktivní kroky ke stabilizaci a růstu
Navzdory současným výzvám se UPS rozhodla jednat. Firma plánuje do konce roku snížit své roční náklady o 3,5 miliardy dolarů, a to zejména prostřednictvím konsolidace distribuční sítě a propuštění přibližně 20 000 zaměstnanců. Hlavní přínosy těchto opatření se očekávají ve druhé polovině roku 2025.
Jedním z klíčových strategických kroků je snaha nahradit méně výnosné zakázky novými příležitostmi s vyšší marží. Společnost se proto zaměřuje na specializovanou přepravu, například zdravotnických produktů, které vyžadují chlazený transport a speciální manipulaci. V dubnu UPS oznámila akvizici společnosti Andlauer Healthcare Group za 1,6 miliardy dolarů, což jí umožní rozšířit aktivity v oblasti zdravotnické logistiky v Kanadě.
Silná historie a odměna pro trpělivé investory
Společnost UPS má za sebou více než stoletou historii, během níž dokázala přečkat četné krize a hospodářské poklesy. Přestože současná restrukturalizace bude náročná a zpomalí růst v krátkodobém horizontu, přechod k přepravě s vyšší marží by měl společnosti přinést výhody v příštích letech.
UPS je navíc atraktivní i díky své dividendové politice. Od vstupu na burzu v roce 1999 firma každoročně buď udržela, nebo zvýšila výplatu dividend. Při současné ceně akcie se dividendový výnos pohybuje nad hranicí 6 %, což z ní činí lákavou volbu pro investory hledající pasivní příjem.
S tržní kapitalizací 83 miliard dolarů a historicky stabilní výkonností zůstává UPS dobře pozicovanou společností, která může těžit z případného oživení americké i globální ekonomiky. Investice do akcií UPS tak může být sázkou na dlouhodobý růst, ziskovost a návrat důvěry investorů.
Závěr: Přechodná fáze, která může přinést stabilitu
UPS se nachází ve fázi významné transformace. Ztráta části zakázek od Amazonu, slabší poptávka po pandemii a ekonomické nejistoty vedly k výraznému poklesu hodnoty akcií. Společnost však podniká racionální kroky směrem k vyšší efektivitě, diverzifikaci služeb a vyšším maržím.
Investoři, kteří jsou ochotni přistoupit k UPS s trpělivostí, mohou být za několik let odměněni solidním zhodnocením a stabilními dividendami. Zda se společnosti podaří naplnit očekávání akcionářů, bude záležet na tom, jak efektivně zvládne probíhající změny a jak rychle se obnoví globální poptávka po přepravě.