Článek
Německý výrobce automobilů v úterý uvedl, že 68 % těchto investic, tedy asi 131 miliard dolarů, bude směřovat do vývoje elektromobilů a nových digitálních technologií, se zvláštním důrazem na expanzi v Číně a USA.V předchozím investičním plánu to bylo asi 56 %.
Jedná se o první významné strategické oznámení generálního ředitele Olivera Blumeho od září, kdy převzal vedení VW poté, co správní rada odvolala jeho předchůdce Herberta Diesse. S novým pětiletým investičním plánem společnosti nyní pan Blume zahajuje válku o výdaje s konkurenčními výrobci automobilů, když se snaží získat zpět podíl na trhu v Číně a učinit americký podnik společnosti relevantním po desetiletích neúspěšných pokusů o vybudování významného podílu na trhu.
Velké výdaje společnosti Volkswagen v celkové výši 180 miliard eur, přicházejí v době, kdy vlády po celém světě poskytují dotace na podporu společností, aby investovaly do technologií, které urychlují přechod od fosilních paliv vypouštějících skleníkové plyny. VW má relativně dostatek hotovosti poté, co v loňském roce získal miliardy eur z prodeje výrobce sportovních vozů Porsche AG.
Zákon o snížení inflace Bidenovy vlády uvolnil více než 300 miliard dolarů na vládní výdaje zaměřené na podporu investic do tzv. čistých technologií a vyvolal závod mezi USA, Evropou a dalšími ekonomikami o přilákání ekologických firemních investic.
VW v pondělí oznámil, že svůj první závod na výrobu baterií mimo Evropu postaví v Kanadě. Toto oznámení následovalo po rozhodnutí z počátku tohoto měsíce investovat 2 miliardy dolarů do výstavby nové továrny v Jižní Karolíně, která bude vyrábět plně elektrické nákladní vozy a SUV značky Scout.
„Stanovili jsme si jasné a ambiciózní cíle a přijali jsme nezbytná rozhodnutí k zefektivnění procesů,“ uvedl Blume. Letošní rok „bude rozhodujícím rokem pro realizaci strategických cílů a urychlení pokroku v celé skupině,“ dodal.
Po několika neúspěšných pokusech o zvýšení podílu VW na americkém trhu navazuje Blume na strategii svého předchůdce, který se snažil zvýšit investice do vývoje elektromobilů, na něž se vztahují pobídky IRA.
Vedení VW usilovně lobbuje u představitelů EU, aby zvýšili evropské dotace a přizpůsobili je tak krokům prezidenta Bidena, který se snaží přilákat investice. Německá automobilka se již několik měsíců přetahuje s východoevropskými vládami, aby z nich vymohla větší státní podporu na výstavbu plánované továrny na baterie v regionu. O plánovaném závodě na výrobu baterií zatím neučinila žádné rozhodnutí.
Technologický šéf VW Thomas Schmall nedávno na své stránce na LinkedIn napsal, že Evropa „zaostává“ ve vývoji baterií a „podmínky IRA jsou tak atraktivní, že hrozí, že Evropa prohraje závod o miliardy investic, o nichž se rozhodne v příštích měsících a letech“.
Nový plán VW zahrnuje přibližně 16 miliard dolarů na investice do výroby baterií, ale není jasné, jak velká část z této částky poputuje do Evropy. Arno Antlitz, finanční šéf VW, na úterní tiskové konferenci novinářům řekl, že tyto prostředky budou použity především na zajištění surovin pro elektromobily.
VW v současné době staví továrnu na výrobu baterií v německém Salzgitteru. V loňském roce společnost oznámila, že investuje 10 miliard eur do výstavby závodu na výrobu baterií na předměstí španělské Valencie, který bude dodávat bateriové články pro její závody na výrobu automobilů v Martorellu a Pamploně.
Španělská vláda uvedla, že na výstavbu závodu poskytne VW a jeho španělské dceřiné společnosti Seat dotace ve výši až 877 milionů eur. To je srovnatelné s odhady členů Evropské bateriové aliance na březnovém setkání, podle nichž by evropský výrobce mohl v rámci IRA získat podporu ve výši až 10 miliard dolarů, jak uvedli lidé, kteří se setkání zúčastnili.
Evropská unie se mezitím chystá koncem tohoto týdne představit podrobnosti plánu, který podle ní bude konkurovat penězům z IRA. Brusel uvedl, že uvolní omezení pro členské státy, které poskytují dotace a státní podporu, aby udržely investice v Evropě.
V Číně, která je největším trhem VW, se prodeje v lednu propadly o 41 % a tvořily 33 % celosvětových prodejů společnosti. Společnost ztratila podíl na trhu ve prospěch společnosti Tesla Inc. a místních čínských výrobců, jako je BYD Co. Společnost BYD nedávno zahájila reklamu v německé televizi, kde představila své elektromobily křižující evropské silnice a označila se za „největšího výrobce elektromobilů na světě“.
Řada plně elektrických vozů ID společnosti VW nesplnila v Číně očekávání.
Konkurenční boj o čínské spotřebitele elektromobilů je tak ostrý, že se výrobci pouštějí do tvrdé cenové války. Podle makléřské společnosti Evercore ISI nabízí společnost BYD slevy až 1 000 dolarů na vozidlo a nedávno se do závodu zapojily i společnosti VW a Bayerische Motoren Werke AG, které v lednu držely ceny na stejné úrovni. Podle společnosti Evercore se do cenové války v Číně zapojilo více než 30 automobilových značek.
VW vytvořil strategická spojenectví, když v Číně získal podíly ve společnostech vyrábějících baterie a software. Pan Blume uvedl, že vývoj softwaru pro čínský trh brzy povede k začlenění specifických produktů, jako jsou například aplikace karaoke ve vozidle, které nabízejí někteří čínští konkurenti.
Dalším bodem tlaku na VW v Číně je sílící kritika ze strany amerických a evropských politiků a lidskoprávních skupin za jeho přítomnost v západočínském regionu Sin-ťiang, kde Peking svým zacházením s převážně muslimskými menšinami vyvolává mezinárodní odsouzení.