Článek
Služby byly ovlivněny v Americe, Evropě, Asii a Tichomoří, na Středním východě a v Africe. Zasaženy nebyly pouze služby v Číně a její platforma pro vládu.
Výpadek cloudové výpočetní platformy Azure společnosti Microsoft může mít dopad na celou řadu služeb a vyvolat domino efekt, protože tuto platformu využívají téměř všechny největší světové společnosti.
„Zjistili jsme, že problém se síťovou konektivitou se vyskytuje u zařízení v rozsáhlé síti Microsoft,“ uvedl Microsoft. To má podle ní dopad na připojení klientů na internetu k Azure i na připojení mezi službami v datových centrech.
Společnost Microsoft na Twitteru dodala, že zrušila změnu v síti, která podle ní problém způsobovala. „Službu monitorujeme, protože se vrácení změny projevuje.“
Microsoft nezveřejnil počet uživatelů, kterých se přerušení provozu týkalo, ale údaje z webu pro sledování výpadků Downdetector ukázaly tisíce incidentů rozmístěných napříč kontinenty.
Web Downdetector sleduje výpadky na základě shromažďování stavových zpráv ze zdrojů včetně chyb nahlášených uživateli na jeho platformě.
Výpadky velkých technologických platforem nejsou ničím neobvyklým, protože několik společností od Googlu (GOOGL) po Meta (META) zaznamenalo přerušení provozu. Azure, druhý největší poskytovatel cloudových služeb po Amazonu (AMZN), se v loňském roce potýkal s výpadky.
S rostoucí závislostí na online platformách v důsledku většího počtu zaměstnanců pracujících z domova v posledních třech letech má však jakýkoli výpadek větší dopad.
Během výpadku se uživatelé potýkali s problémy při výměně zpráv, spojování hovorů nebo používání jakýchkoli funkcí aplikace Teams. Mnoho uživatelů se na Twitteru podělilo o aktuální informace o přerušení služby, přičemž na sociální síti se objevil hashtag #MicrosoftTeams.
Aplikace Microsoft Teams, kterou celosvětově používá více než 280 milionů lidí, tvoří nedílnou součást každodenního provozu podniků a škol, které službu využívají k uskutečňování hovorů, plánování schůzek a organizaci pracovního procesu.
Mezi další postižené služby patří Microsoft Exchange Online, SharePoint Online a OneDrive for Business, uvádí se na stránce se statusem společnosti.
Kolik může stát výpadek?
Velká havárie u některého z velkých dodavatelů cloud computingu by mohla velmi tvrdě zasáhnout zákazníky - a celou ekonomiku.
Dlouhodobý výpadek některého z velkých poskytovatelů cloud computingu by mohl mít na zákazníky dopad v řádu miliard dolarů, což odráží, jak moc se světová ekonomika stala závislou na malém počtu poskytovatelů.
Zpráva pojišťovacího poskytovatele Lloyd's a společnosti AIR Worldwide, která se zabývá modelováním rizik, vypočítává, že „extrémní“ kybernetický incident - takový, který by vyřadil z provozu některého z předních poskytovatelů cloudových služeb v USA na tři až šest dní - by způsobil ztráty ve výši 15 miliard dolarů.
Výpadek by podle analýzy nejvíce zasáhl menší podniky: podniky mimo žebříček Fortune 1000, které častěji využívají cloudové služby, ale méně často mají kybernetické pojištění, by utrpěly 63 % ztrát a 57 % pojištěných škod. Společnosti z žebříčku Fortune 1000 by nesly 37 % ekonomických ztrát a 43 % pojištěných ztrát, což naznačuje, že jsou o něco lépe izolovány.
Pokud by po uvedenou dobu došlo k výpadku některého z předních poskytovatelů cloudových služeb, náklady pro výrobce by činily přibližně 8,6 miliardy dolarů; v odvětví velkoobchodu a maloobchodu by došlo ke ztrátám ve výši 3,6 miliardy dolarů. Výpadek by stál finanční a pojišťovací sektor 447 milionů dolarů a sektor dopravy a skladování 439 milionů dolarů.
Výsledky zveřejněné ve zprávě vycházejí z 15 největších poskytovatelů cloudových služeb v USA, kteří tvoří 70 % trhu, ale jejich jména neuvádí. Třemi největšími poskytovateli veřejných podnikových cloudů jsou však Amazon Web Services, Microsoft Azure a Google Cloud.
Dopad delšího výpadku by závisel na rozsahu poskytovatele cloudu: incident, který by vyřadil z provozu poskytovatele cloudu z první trojky v USA na tři až šest dní, by měl za následek ztráty ve výši 6,9 až 14,7 miliardy dolarů a 1,5 až 2,8 miliardy dolarů v podobě průmyslově pojištěných ztrát. Kybernetický incident, který by na tři až šest dní vyřadil z provozu poskytovatele cloudu na 10. až 15. místě v USA, by měl za následek ztráty ve výši 1,1 až 2,1 miliardy dolarů a 220 až 450 milionů dolarů pojištěných ztrát v odvětví.
Potenciální dopady velkého výpadku cloudu se budou pravděpodobně jen zvětšovat: zatímco v roce 2015 využívalo veřejnou infrastrukturu jako službu jako primární prostředí pro alespoň jednu pracovní zátěž jen asi 25 % společností, momentálně se pohybuje na úrovni téměř 40 %.
Zpráva uvádí, že mezi nejpravděpodobnější příčiny přerušení cloudových služeb patří škodlivé kybernetické útoky externích agentů, chyby interních pracovníků a také selhání hardwaru a softwaru. Zpráva uvádí řadu možných příčin výpadků od úderu blesku až po hackery využívající zero-day exploity k vyřazení poskytovatele.
Výpadky cloudu jsou sice vzácné, ale nejsou výjimečné: zpráva uvádí velké výpadky, jako byl výpadek služby AWS v roce 2011 a dva výpadky služby Microsoft Azure v roce 2013 (jeden na téměř půl dne a jeden na osm hodin), a také novější výpadky, jako byl výpadek služby S3 společnosti AWS v únoru loňského roku.
A kolik bude stát dnešní výpadek? To se dozvíme, ale ne dnes.
Když už jsme ale u Microsoftu, podívejme se blíže na hospodářské výsledky, které byly zveřejněny v úterý.
Technologická společnost zaznamenala na konci roku 2022 pokles obchodu v klíčových oblastech Windows a Office, sdělil generální ředitel Satya Nadella.
Microsoft očekával ve třetím fiskálním čtvrtletí tržby ve výši 50,5 až 51,5 miliardy dolarů, zatímco analytici oslovení společností Refinitiv očekávali 52,43 miliardy dolarů. Amy Hoodová, finanční ředitelka společnosti, uvedla, že trh s osobními počítači se bude opět zmenšovat, což by mělo vést k zhruba 17% meziročnímu poklesu v segmentu More Personal Computing, který obsahuje operační systém Windows.
Ve druhém fiskálním čtvrtletí vzrostly celkové tržby ve čtvrtletí končícím 31. prosince meziročně o 2 %, což je nejpomalejší tempo od roku 2016. Čistý zisk klesl na 16,43 miliardy dolarů z 18,77 miliardy dolarů v předchozím čtvrtletí. Společnost v tomto čtvrtletí účtovala náklady ve výši 1,2 miliardy dolarů v souvislosti s rozhodnutím zrušit 10 000 pracovních míst, revidovat nabídku hardwaru a konsolidovat pronájmy. Náklady zahrnují 800 milionů dolarů na odstupné pro zaměstnance.
Obchodní aktivity v prosinci oslabily, včetně růstu spotřeby cloudových služeb Azure.
Tržby v segmentu inteligentního cloudu společnosti Microsoft dosáhly 21,51 miliardy dolarů, což je o 18 % více a mírně nad konsensem analytiků oslovených agenturou StreetAccount ve výši 21,44 miliardy dolarů. Tato jednotka zahrnuje veřejný cloud Azure, Windows Server, SQL Server, Nuance a Enterprise Services. Tržby z Azure a dalších cloudových služeb, které Microsoft neuvádí v dolarech, vzrostly o 31 %, což je mírně nad průměrným odhadem analytiků oslovených CNBC a StreetAccount, který činil necelých 31 %. V předchozím čtvrtletí tato kategorie vzrostla o 35 %.
Zákazníci se snaží ušetřit peníze díky optimalizaci stávajících pracovních zátěží a jsou také opatrnější, pokud jde o nové pracovní zátěže, řekl Nadella.
Hoodová uvedla, že ve třetím fiskálním čtvrtletí očekává opět zpomalení růstu cloudu Azure.
Segment produktivity a podnikových procesů, který obsahuje Microsoft 365 (dříve známý jako Office 365), LinkedIn a Dynamics, dosáhl tržeb ve výši 17 miliard USD, což je o 7 % více, než činil konsensus agentury StreetAccount, který předpokládal 16,79 miliardy USD. Komunikační aplikace Teams má nyní více než 280 milionů aktivních uživatelů měsíčně, uvedl Nadella.
Segment Osobní počítače, který zahrnuje Windows, Xbox, Surface a reklamu ve vyhledávání, dosáhl 14,24 miliardy dolarů, což představuje pokles příjmů o 19 %. Prodej licencí Windows výrobcům zařízení meziročně poklesl o 39 %, což je zhoršení oproti poklesu o 15 % v prvním fiskálním čtvrtletí. Společnost Gartner, která se zabývá výzkumem technologického průmyslu, odhaduje, že během čtvrtého čtvrtletí roku 2022 zaznamenal obchod s osobními počítači nejpomalejší růst od poloviny 90. let, kdy společnost začala tento trh sledovat.