Článek
Nové Audi A5 nemění pouze vzhled, ale také modelové uspořádání značky Audi. Sudá čísla budou označovat vozy s elektrickým pohonem, zatímco lichá čísla označí vozy se spalovacím motorem. Z Audi A4 se nyní stává Audi A5, které bude nabízeno ve verzích kombi (Avant) a sedan (neoficiálně liftback). Pokračování verzí kupé a kabriolet zatím není jasné.
I přes elektrické šílenství, které v posledních letech ovlivňuje automobilový průmysl, si Audi stále drží svůj šestiválec s mild-hybridním systémem. Mild-hybrid pouze podporuje spalovací motor, zlepšuje jeho dynamiku, ale nemůže jej nahradit. Společně s klidnějšími verzemi byla představena i výkonná verze S5. V nové Audi opět došlo ke skvělému propojení moderních technologií s téměř dokonalým pohonem všech čtyř kol Quattro.
Nejslabší verzí je dvoulitrový čtyřválcový benzínový motor 2.0 TFSI bez mild-hybridního systému (MHEV) s dvouspojkovou automatickou převodovkou, pohonem předních kol a výkonem 150 koní. Benzínová verze 2.0 TFSI bez MHEV s výkonem 204 koní je dostupná za příplatek i s pohonem Quattro. Dieselová verze 2.0 TDI s MHEV a dvouspojkovou automatickou převodovkou je dostupná s pohonem předních nebo všech kol a výkonem 204 koní. Zatím nejsilnější verzí je šestiválcový benzínový motor 3.0 TFSI s MHEV, který nabízí dvouspojkovou automatickou převodovku S tronic, pohon Quattro se sportovním diferenciálem a výkon celých 367 koní. Zajímavostí je velké turbo s variabilními klapkami.
Design nového Audi A5 je velmi povedený. Spojuje dynamiku, eleganci, styl a praktičnost. Rozměry zavazadlového prostoru zatím nejsou známé, ale praktičnosti napomáhá například otevírání pátých dveří u verze sedan společně s oknem. Verzi Avant lze velikostně srovnat s Volkswagenem Passat, sedan bych přirovnal ke Škodě Octavia Liftback, tím však končí podobnosti s konkurencí. Audi A5 se nyní posouvá do vyšší střední třídy již v základní výbavě.
Nové Audi A5 přišlo o bezrámové dveře, ale tento prvek nahradily minimalistické a originální kliky. Přední maska působí velmi agresivně, což podporují i LED Matrix světlomety, které dokáží měnit grafiku svícení. Stejný prvek nalezneme i na zadní části vozu, kde tradičně zaujme lišta přes celé dveře. Na výběr je až osm možných zobrazení. Silueta vozu je krásně zakulacená a zároveň aerodynamická.
Interiér je inspirován nedávno představenou Audi Q6. Displejový štít poskytuje řidiči skvělý přehled o dění ve voze. Novinkou je také displej pro spolujezdce, který slouží jako tablet – lze na něm například promítat filmy nebo pouštět hudbu. Jakmile se vůz rozjede, displej spolujezdce se pro řidiče automaticky zatmaví. Ambientní osvětlení nabízí nespočet barev a spolu s celým infotainmentem lze vše ovládat hlasem, k čemuž dopomáhá umělá inteligence. Novinkou je také tvarovaný volant a nové logo na něm.
Audi plánuje zahájit prodej koncem listopadu tohoto roku a cena za základní model se očekává kolem jednoho milionu korun.