Článek
Příjemný oběd
Byla sobota a já si po náročném týdnu chtěla dopřát oběd v oblíbené restauraci na kraji města. Vzala jsem kamarádku a vyrazily jsme si popovídat, dát si něco dobrého a na chvíli vypnout. Vybraly jsme si stolek u okna a objednaly si každá jedno hlavní jídlo, vodu a na závěr dezert. Běžný lehký oběd, jaký by stál maximálně pár stovek.
Vedle nás seděla větší skupina lidí asi osm lidí, hluční, ale zjevně dobře naladění. Pili víno, objednávali předkrmy, hlavní jídla i drahé dezerty. Na tom samozřejmě nebylo nic zvláštního, až do chvíle, než nám přinesli účet.
Placení
Když nám číšnice přinesla účet, všimla jsem si hned, že je nezvykle dlouhý. A také že koncová částka je 4 037 korun. Nejdřív jsem si myslela, že došlo k nějaké chybě, že nám třeba omylem přinesli jiný účet. Jenže když jsem se zeptala, odpověděla s naprostým klidem: „To je váš účet. Sedíte u stejného stolu, jako byla předtím ta větší parta.“
Nechápavě jsem se podívala na kamarádku a pak zpátky na číšnici. „My jsme si ale objednaly každá jen jedno jídlo, vodu a dort. Tohle není náš účet.“ Číšnice si povzdechla a začala něco hledat v účtenkách. Pak ale řekla, že protože jsme si sedly ke stolu bez upozornění personálu, systém to bere jako pokračování předchozí skupiny. A že kuchyně má moc práce, aby to teď opravovala.
Tohle platit nebudu
Trvala jsem na svém. Požádala jsem o manažera. Ten přišel a s ledovým výrazem zopakoval to samé, co servírka. Dodal, že účtenky jsou sloučené a že pokud máme problém, máme si příště hlásit přesazení. Na moji poznámku, že jsme ani nevěděly, že někdo před námi u stolu byl, jen pokrčil rameny.
Odmítla jsem účet zaplatit. Nabídla jsem, že uhradíme jen naši část, což jsme měly zapsané na mobilu. Manažer řekl, že bez celé částky nemůže vydat potvrzení o zaplacení. Hrozil tím, že zavolá policii.
Přijela policie
Nakonec jsme policii zavolaly my. Přijeli dva příslušníci, vyslechli obě strany a trvali na tom, že zaplatíme jen to, co jsme skutečně objednaly. Restaurace ustoupila, ale odcházely jsme s pocitem naprostého ponížení. Nikdo se nám neomluvil.
O několik dní později jsem vše popsala v recenzi a přidala i fotku účtenky. Ozvali se mi další lidé s podobnou zkušeností. Uvědomila jsem si, že možná nešlo o náhodu, ale běžnou praktiku. Do restaurace už nikdy nevkročím. A poučení? Vždycky si zkontrolujte, za co vlastně platíte.