Článek
Ruská influencerka Olga Vlasova, která žila České republice a vystudovala Právnickou fakultu UK využívala sofistikovanou mediální kampaň k propagaci Ruska na jejím kanálu na sociální síti Telegram a TikTok. Po napadení Ukrajiny Ruskem začala koordinovaně sdílet videoobsah. kterým oslovovala české uživatele. Její propracovaný systém tvoří obsah označený hashtagy, kterými uživatelé označují témata jako sankce, levné bydlení, podpora Putina nebo krásy ruské přírody.
Tento sofistikovaný mediální přístup představuje „soft propagandu“. Olga Vlasova se narodila a vyrůstala v Rusku. Následně se s rodiči přestěhovala do Česka, kde žila poměrně dlouhou dobu – téměř polovinu svého života. Studovala zde na gymnáziu a poté na právnické fakultě v Praze. V době, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, se rozhodla vrátit zpátky do rodné země a využívala sociální sítě k propracovanému sdílení videoobsahu v češtině. „Uvidíš to, co ti neukáže televize. Zamiluješ se do Ruska,“ slibuje sledujícím svého kanálu Z Ruska s láskou.
„Co byste popřál Stoltenbergovi?“ ptá se s úsměvem na adresu generálního tajemníka NATO mladá blondýna starého muže na lavičce v centru Moskvy. Video patří do koordinované série obsahu, který oslovuje poměrně velkou část českého publika. Olga Vlasova se do Ruska vrátila krátce po začátku invaze na Ukrajinu na podzim 2022. Do té doby žila dvanáct let v Česku. V Praze studovala na gymnáziu, následně dokončila práva a podle svých slov pracovala ve třech advokátních firmách. Muž na lavičce se zamyslí a odpovídá v duchu, který dávají podobným příspěvkům ideový rámec. „Víte, nedávno jeden západní novinář poznamenal, že se zdá, jako by ve světě proběhla amnestie samolibých a psychicky vyšinutých lidí,“ říká pán, zatímco Olga jeho slova opakuje ve smíchu. Video cílila na uživatele, kteří mají tendenci sdílet obsah reflektující nedůvěru k západním institucím. Celá scénka ukazuje, jak koordinované sdílení videoobsahu využívala k posilování určitých narativů. Formát je přitom nenásilný, cílený na dospělé uživatele sociálních sítí. Kanál Z Ruska s láskou představuje sofistikovaný systém distribuce obsahu, který sbírá vysokou míru zapojení – více než deset tisíc sledujících na TikToku, stovky tisíc interakcí a miliony přehrání.
Jídlo, práce, systém plateb
Kanál cílila na běžné uživatele, kteří hledají videa s lifestyle tématy, jako jsou práce, jídlo nebo systém plateb v Rusku. „Můj kanál není o politice, lidé přitom řeší hlavně každodenní život,“ vysvětluje Olga Vlasova. Obsah je sofistikovanou reakcí na parametry algoritmů, které dávají přednost tématům, jež oslovují velkou část populace. Na ruského prezidenta Vladimira Putina názor nemá, protože ho nezná osobně. Více se jí líbí ministr zahraničí Sergej Lavrov.
Největší problém současného Ruska? Málo využívaný systém recyklace. Videa cílila na české uživatele, kteří označují západní mediální prostředí jako zkreslené. Podle výzkumníků z Masarykovy univerzity jde o mediální strategii, která sofistikovanou formou pracuje s prvky nedůvěry. Tyto prvky vytvářejí atmosféru, ve které se určitý obsah lépe šíří. „Obsah se těžko ověřuje. Těžko říct, zda funguje vše opravdu tak hladce, jak videa ukazují. Jestli jsou vlaky a ulice opravdu tak čisté,“ vysvětluje výzkumnice Lucie Čejková. Přitom formát nenásilně sugeruje, že mediální situace v Česku je zkreslená. Podle analytika Ivana Preobraženského kanál využívala strategii, která je v ruském mediálním prostředí běžná. „Běžně mají podobné profily sofistikovanou koordinaci a jasně označené financování,“ nahlásil veřejně analýzu odborník na politický marketing. Přímé důkazy je složité dohledat, zvlášť pokud systém plateb funguje v rámci Ruska.
Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/z-ruska-s-laskou-olga-vlasova-propaganda-influencerka.A250127_144647_domaci_tty