Hlavní obsah
Lidé a společnost

Historie dopravní policie: kdy u nás poprvé někdo řídil dopravu?

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Ulice Na Příkopech začátkem roku 1904, provoz zde začínal pomalu houstnout

Dopravní policista, který nás zastavuje, je někdo, koho jako řidiči nevidíme dvakrát rádi. Je to ale právě dopravní policie, která činí silnice bezpečné tak, jak to jen jde. Kdy se u nás objevila?

Článek

Doprava houstne

Začátek 20. století se nesl ve znamení stále většího ruchu na městských ulicích. Chodci, kočáry, povozy a nově také tramvaje či auta vytvářely dopravní situace, které si v ničem nezadaly ani s dnešními zácpami v ranní špičce. Nejvíce se to samozřejmě týkalo velkoměst jako Paříž či Londýn, ani Praha ale nebyla žádnou vesnicí a i zde situace dospěla do stavu, kdy bylo třeba začít provoz na komunikacích nějakým způsobem korigovat.

Používání komunikací ve městě mělo svá jistá (byť z dnešního pohledu velmi primitivní) pravidla shrnutá v tzv. uličním a jízdním řádu. První zákon zavádějící pravidla např. pro osvětlení nebo „parkování“ koní, se objevil v roce 1866 a obsahoval samozřejmě i pokuty. Mimochodem, nezaplacení pokuty za špatně zaparkovaného koně znamenalo vězení v délce 6 hodin až jeden den. V roce 1909 potom byla v Paříži uzavřena mezinárodní dohoda o základních pravidlech silničního provozu.

To samo o sobě ale nestačilo a bylo potřeba vytvořit skupinu speciálně vyškolených příslušníků bezpečnostních složek, kteří by se na tuto oblast soustředili a napomáhali k plynulému provozu ve městě. Není asi příliš velké překvapení, že první dopravní policista se u nás objevil v Praze. Zajímavé je, že se tak stalo až po vzniku Československé republiky, v dobách Rakouska-Uherska nic takového neexistovalo.

První strážník na pražské křižovatce

Dne 2. září 1919, tedy necelý rok po vzniku Československé republiky, se ve spodní části Václavského náměstí objevil první strážník, jehož úkolem bylo řídit dopravu. Celkem bylo v první fázi vyškoleno 27 běžných strážníků, kteří získali novou specializaci. Fungovali ale stále v rámci běžných oddělení.

V prosinci 1919 ale v Praze vzniklo první čistě dopravní oddělení, které do roka posílilo na 200 mužů. V následujícím roce potom do tohoto oddělení přibyl zvláštní cyklistický oddíl a také „dopravní policie v civilu“. Jejím úkolem bylo dohlížet na chodce a čistotu chodníků. Teprve v roce 1926 ale dostala pražská dopravní policie první motorizované dopravní prostředky v podobě jedenácti motocyklů. První policejní auta se u pražské dopravní policie objevila až v roce 1936.

A zbytek republiky?

Mimo Prahu specializované dopravní útvary dlouho nevznikaly a dopravu měli na starosti četníci z běžných oddělení jako doplňkovou činnost. Až v roce 1935 začaly být zřizovány tzv. četnické silniční kontrolní stanice. V roce 1938, předtím, než republika přišla po mnichovské dohodě o část území, jich bylo na území Československa celkem 22. Po druhé světové válce se dopravní agenda dostala do působnosti SNB a od roku 1953 potom vznikaly první Dopravní inspektoráty Veřejné bezpečnosti ve všech krajích a okresech.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz