Článek
Nejstarší kamenný most v Českých zemích
Pražský Juditin most byl pojmenován po Juditě, manželce českého knížete Vladislava II., který jej dal v letech 1158 až 1172 vystavět. Ve své době šlo o skutečný unikát, neboť v celé střední Evropě stály jen dva kamenné mosty: v Drážďanech na Labi a v Řezně na Dunaji. Vltava se tak stala třetí středoevropskou řekou přemostěnou kamenným mostem. Z toho logicky plyne, že Juditin most byl tedy nejstarším kamenným mostem v Českých zemích (slavný kamenný most v Písku je nejstarším dochovaným, pochází ale až ze 13. století).
Juditin most měl 20 oblouků v tzv. římském dělení. Z toho lze usuzovat, že ať byl stavitelem kdokoliv, pravděpodobně pocházel z Itálie. Délka mostu byla 514 m a jeho šířka 6,8 m, oproti Karlovu mostu byl ale nižší a byl vybaven ledolamy, což bylo v té době na Vltavě samozřejmě nutností. Na obou stranách mostu stály mostní věže.
Řád Křižovníků s červenou hvězdou
Rytířský řád Křižovníků s červenou hvězdou, založený sv. Anežkou Českou si založil klášter na jedné ze stran Juditina mostu. Současně to byli právě oni, kteří získali právo na vybírání cla a mýtného. To je velmi zajímavá kapitola historie mostů obecně, nejen Juditina. V Praze se tzv. mostné platilo až do roku 1925, tedy ještě v době první republiky. Ve 12. a 13. století se pak jednalo o naprostou samozřejmost.
Z povinnosti platit mostné byly vyjmuty pouze vozy, které přivážely kameny na stavbu Starého města. Jinak se ale neplatilo stylem „stejná cena pro každého“. Zvláštní tarify měly např. nevěsty cestující na svatbu nebo ze svatby, případně Židé jedoucí na pohřeb.
Zničení Juditina mostu
První vážné poškození mostu po povodni nastalo v roce 1272. Tehdejší panovník Přemysl Otakar II. dal poté svolení k tomu, aby bylo v kostelích vybíráno na jeho opravu. V tuto chvíli ještě most přežil. Juditin most se ale definitivně zřítil do Vltavy v roce 1342 po ničivé povodni. Jednalo se s jistou nadsázkou o celonárodní katastrofu.
Jak to dopadlo, je dobře známé. V roce 1357 dal Karel IV. rozkaz ke stavbě nového mostu a tohoto úkolu se ujal Petr Parléř. Zajímavostí ale je, že po dobu stavby Karlova mostu stály obě konstrukce vedle sebe. Juditin most byl provizorně opravený a nastavený dřevěným materiálem a poskytoval možnost přejít Vltavu suchou nohou až do doby, kde byl Karlův most dokončen.
Pozůstatky Juditina mostu ale stále existují. Jeden z oblouků lze spatřit pod Křižovnickým náměstím, další jsou potom součástí některých malostranských domů, resp. jejich sklepů. Na Malé straně také stále stojí Juditina věž.