Hlavní obsah

K jednomu z prvních leteckých neštěstí u nás došlo kvůli sváteční kytici

Foto: https://forum.valka.cz/files/image.php_866.jpg, Public domain, via Wikimedia Commons

Letadlo Voisin 10. Měli byste odvahu si do něj sednout?

V roce 1919 se letectvo nového státu teprve tvořilo. Již tato úvodní etapa historie našeho letectví však měla svá zničená letadla a bohužel i mrtvé piloty. Jedna z prvních nehod se stala v Chebu.

Článek

Francouzský dar novému státu

Po vzniku Československa v roce 1918 začaly být budovány i jeho ozbrojené složky. Jejich základ tvořila samozřejmě pozemní armáda v čele s legionáři. Doba si ale žádala i zapojení zbraně, která si svoji velkou válečnou premiéru odbyla právě v nedávno skončené „Velké válce“. Máme na mysli samozřejmě letectvo.

Již od samého počátku byla československá armáda vytvářena ve spolupráci s Francií. Koneckonců, francouzští generálové byli jejími veliteli, resp. náčelníky Hlavního štábu československé branné moci, až do roku 1925 (generálové Maurice Pellé a Eugène Mittelhausser).

Spojenectví s Francií se ale projevovalo i tím, že nová republika obdržela v roce 1919 jako dar celkem 115 letounů. Kromě kvalitních stíhaček typu SPAD a lehkých bombardérů Salmson Sal to bylo i patnáct strojů Voisin Voi 10BN.2. Teoreticky šlo o bombardéry, byly to ale stroje ještě předválečné konstrukce a staré byly už v roce 1915, natož v roce 1919.

Stroje byly formálně přiděleny ke 4. letecké setnině v Chebu. Reálně ale byly využívány jen minimálně, neboť takto archaické stroje už neměly místo ani v letectvu státu, který teprve před pár měsíci vznikl. Občas se ale i pro Voisin našlo využití. Třeba jako 4. října 1919.

Gratulanti a jejich havárie

Zmíněného dne dal velitel setniny rozkaz ke startu jednoho Voisinu. Do jeho kokpitu si kolem třetí hodiny odpoledne sedli dva muži, pilot František Netolička a pozorovatel Ferdinand Soukup. Jejich úkol měl bombardovací charakter. Z letadla ale neměla letět bomba, nýbrž kytice. Cílem byl pak dvůr kasáren, jejichž velitel podplukovník Krämmer zrovna slavil své jmeniny.

František Netolička ovšem seděl ve Voisinu poprvé a bylo to znát. Ti, kteří sledovali jeho start posléze zmínili, že pilot měl s ovládáním stroje nemalé problémy. Netolička nicméně vystoupal do 400 metrů a poté zamířil na „cíl“. Jenže si neuhlídal svoji výšku a zavadil o střechu vojenské záložní nemocnice. Letadlo se potom sneslo na zem, kde se definitivně roztříštilo hned vedle budovy okresního soudu.

Netolička i Soukup sice havárii přežili, jejich zranění byla ale tak vážná, že zemřeli oba ani ne hodinu po zřícení i přes snahu přítomných lékařů. Příčinou havárie byla pravděpodobně chyba pilota Netoličky. Havárie z října 1919 byla jednou z prvních, které si Československá armáda připsala. Stroje Voisin pak zůstaly v našem letectvu jen ro roku 1921.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz