Hlavní obsah
Lidé a společnost

Mariánské Lázně 1972: nejkrvavější únos letadla v české historii

Foto: Piergiuliano Chesi, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

L-410 Turbolet letecké společnosti SlovAir, totožný s letadlem uneseným v roce 1972

Jeden z dílů seriálu Třicet případů majora Zemana, který se stal doslova kultovním, nese jméno Mimikry. Tvůrci v něm zpracovali skutečný únos letadla z roku 1972. Do jaké míry šlo o zpracování věrné?

Článek

Jak se rodil plán únosu

Na začátku 70. let se již Československo definitivně ponořilo do bahna normalizace a řada lidí proto znovu začala uvažovat o útěku do svobodnějších částí světa. Jedním z nich byl i 22letý mladík Lubomír Adamica z Trenčína. Patřil k těm, kteří po srpnové invazi ještě stihli vycestovat na západ, a téměř rok poznával Německo a Spojené Státy. Tam se také seznámil s životním stylem hippies se vším, co k němu patřilo. Cizí mu proto nebyly ani drogy.

Domů do Československa se Adamica vrátil v roce 1971, neboť mu došly peníze. Tím na sebe samozřejmě upoutal pozornost úřadů. Adamica ale obecně nebyl jednoduchá osobnost a kvůli svým psychickým problémům se nějaký čas léčil na psychiatrii. Právě tam potkal Jiřího Vochomůrku, který mu byl v mnohém podobný. V době, kdy již byli oba z léčebny propuštěni, začali se obklopovat lidmi podobného smýšlení. S jednou členkou party měl Adamica dokonce i dítě.

Netrvalo dlouho a celá skupina se rozhodla pro útěk do západního Německa. Vybrali si k tomu únos letadla. Adamicova přítelkyně ukradla svému otci, příslušníkovi VB, dvě pistole a všichni si zakoupili letenky na vnitrostátní let z Mariánských Lázní do Prahy, který dále pokračoval do Bratislavy a Lučence. Je s podivem, že se skupině podařilo do letadla propašovat obě pistole, neboť již na letišti v Mariánských Lázních budili velkou pozornost.

Únos!

Dvoumotorový vrtulový letoun L-410 Turbolet však 8. června odpoledne skutečně odstartoval. Za řízením seděli kapitán Ján Mičica a druhý pilot Dominik Chrobák. Z letu uběhlo asi pět minut, když se únosci pustili do akce. Nejprve napadli spolucestující a poté se zbraní v ruce vyrazil Adamica spolu s dalším komplicem do pilotní kabiny. Pistolí mířili na kapitána a dožadovali se změny kurzu do západního Německa.

Co se stalo potom není dodnes stoprocentně vysvětleno. Podle všeho v letadle vypukla potyčka mezi únosci a jedním z cestujících. Z pistole pak vyšel výstřel, který zabil kapitána Mičicu. Krev, která vytékala z jeho krční tepny, navíc zkratovala některé přístroje. Druhý pilot Dominik Chrobák i přesto dokázal s letadlem přistát na malém německém letišti Weiden. Tam byli únosci zatčeni německou policií.

Československo žádalo o vydání únosců, německá strana tak však neučinila. Všichni byli souzeni přímo v Německu, tresty se pohybovaly od 3 do 7 let. Hlavní iniciátor celé akce Lubomír Adamica nicméně ve vězení spáchal sebevraždu. Ostatní únosci si odpykali své tresty a života ve svobodném světě tak nakonec skutečně dosáhli.

Je třeba zmínit i fakt, že tehdejší režim využil únos k tomu, aby představil subkulturu „mániček“ v nejhorším světle. Režim dokonce zcela nesmyslně vytvářel propojení únosců se skupinou The Plastic People of the Universe.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz