Hlavní obsah
Lidé a společnost

Na havárii lanovky na Ještěd bylo podle všeho zaděláno již v 80. letech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: ŠJů, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Lanovka na Ještěd patřila od roku 1933

Jednání libereckého zastupitelstva na konci dubna vedlo ke schválení záměru na obnovení lanovky na Ještěd. Zdá se tedy, že tragická nehoda z roku 2021 její zajímavou historii neukončila.

Článek

První lanovka na Ještěd

Na vrcholu Ještědu vyrostla první stavba již v roce 1847. Ta sice brzy vyhořela, ale hned potom jí nahradila stavba nová. Jinými slovy, turisté již od té doby na vrcholu Ještědu vždycky našli přístřeší i možnost koupit si nějaké občerstvení. V roce 1876 přibyla dokonce vyhlídková věž. S tím jak na přelomu 19. a 20. století nabíral masový turismus na síle, bylo potřeba infrastrukturu dále vylepšovat. V roce 1924 proto Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory započal projekt stavby lanové dráhy.

Foto: Pixabay

Ještěd byl a je krásný

Realizace se chopily Československé státní dráhy, které vykoupily potřebné pozemky a svěřily stavbu lanové dráhy firmě Františka Wiesnera z Chrudimi. Stavba probíhala od 15. června 1932 a 27. června následujícího roku již fungovala. Šlo přitom o druhou nejstarší visutou lanovou dráhu v Českých zemích (tou úplně nejstarší byla dnes již neexistující lanová dráha na Černou horu).

Lanovka překonávala výškový rozdíl 400 metrů na délce 1183 metrů. Lanovka měla dvě kabiny s kapacitou 33 cestujících v každé z nich a svoji trasu zvládla již za pět minut. V roce 1944 došlo k nehodě, když prasklo jedno z tažných lan. Kabiny byly však v tomto případě fixovány na místě a všichni cestující byli evakuováni. Drobnou nehodu měla lanovka i někdy v 50. letech.

Nová lanovka na Ještěd

Stará lanovka byla ještě svědkem zahájení stavby ikonického televizního vysílače a hotelu Ještěd architekta Karla Hubáčka. Ten byl dokončen v roce 1971 a v témže roce se začala stavět i nová lanovka, neboť ta stará již technicky nevyhovovala. Zajímavostí je, že zakázka byla zadána firmě Transporta,což byla před znárodněním firma Františka Wiesnera, která stavěla i lanovku původní.

Provoz nové lanovky započal v roce 1975 a oproti své předchůdkyni byla o několik metrů prodloužena, převýšením potom narostlo o dva metry. Provozovatelem lanovky byly stále Československé státní dráhy a vždy se jednalo o jednu z největších libereckých atrakcí. I v tomto případě šlo o lanovku dvoukabinovou, fungující na kyvadlovém systému. Kapacita kabiny se zvedla o dvě osoby.

Foto: Felix O, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Lanovka na Ještěd někdy v 90. letech

Dne 31. října 2021 došlo k přetržení tažného lana. V daný okamžik byly kabiny na trase, jedna plná cestujících, druhá pouze s průvodčím na palubě. Zatímco průvodčímu v kabině s cestujícími se podařilo zatáhnout za ruční brzdu umístěnou pod stropem, průvodčí v prázdné kabině na ní díky rychlosti, kterou nabrala, zabrzdit nestačil. Kabina se s ním zřítila z výšky 30 metrů a tento pád průvodčí bohužel nepřežil.

Během vyšetřování však vyšlo najevo, že původní plány lanovky pocházející z roku 1972, zahrnovaly i automatickou brzdu. V dokumentaci z roku 1984 již ale chybí. Podle pamětníků byl automatická brzda v 80 letech odmontována, protože byla považována za nefunkční. V tomto smyslu se potom také změnila veškerá dokumentace. Formálně tak bylo všechno v pořádku a lanovka splňovala parametry dané zmíněnou dokumentací. Právě proto nikdo nepřistoupil ani po revoluci k jakýmkoliv změnám. V době havárie však chybějící automatická brzda znamenala porušení předpisů a požadavků na všechny v současnosti provozované lanovky.

Závěr

Nyní se zdá, že další kapitolu své historie začne psát lanovka na Ještěd v roce 2029. V tomto roce by totiž podle předběžných plánů měla začít fungovat lanovka nová jejíž vybudování zařadilo zastupitelstvo do střednědobého plánu. Na výběru typu lanovky se díky anketě mohli podílet i liberečtí občané a ti zvolili variantu lanovky s jednou kabinou a protažením až k zastávce tramvaje.

Zdroje informací:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz