Hlavní obsah
Lidé a společnost

Na železnici lidé umírali již v 19. století. Katastrofa u Blovic v roce 1890 patřila k těm nejhorším

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Když ranní svítání odkrylo plný rozsah neštěstí u Blovic, nebyl to pěkný pohled.

Mezi obcemi Blovice a Zdemyslice jezdily vlaky již v druhé polovině 19. století. Vedla tudy totiž Dráha císaře Františka Josefa. A právě po ní jel dne 5. srpna 1890 osobní vlak. Osud mu ale nepřál.

Článek

Předehra ke katastrofě

Osobní vlak č.17 měl 5. srpna naplánovanou cestu z Vídně do Plzně a dále do Chebu. Z hlavního města monarchie vyjel ve 14:15 a večer už byl v západních Čechách. Tam ale toho dne nebylo zrovna pěkně a hodně pršelo. To ale vlakům obvykle nevadí a ve 23:10 se proto dala souprava, v té chvíli stojící ve stanici Blovice, do pohybu.

Železniční neštěstí

Na lokomotivě byli v tu chvíli čtyřiačtyřicetiletý strojvůdce František Černý a osmadvacetiletý topič Josef Šlosar, oba z Českých Budějovic. Ve vagonech za nimi, kterých bylo 11, sedělo celkem 78 cestujících. Jen malý kousek za Blovicemi pak měla vlaková souprava přejet přes viadukt, u nějž se nacházel strážní domek č. 350. Prudký déšť ale rozvodnil potok a způsobil protržení hrází místních rybníků. Valící se voda podemlela jeden z pilířů mostu, který ztratil své pevnostní vlastnosti a když na něj vlak vjel, vykolejil.

Po vykolejení se vlak zřítil v prostoru za mostem ze sedmnáct metrů vysokého náspu. Pád se samozřejmě neobešel bez obětí. Mezi mrtvými byla čtyřiapadesátiletá Barbora Kolářová, dvouletá Terezie Kovacsová a také neznámá žena se svým tříměsíčním dítětem.

Nehodu nepřežili ani strojvůdce s topičem. U nich nicméně není zřejmé, zda byli mrtví už na místě, nebo zda zemřeli až po převozu do nemocnice. Druhá možnost je možná o něco pravděpodobnější, neboť zprávy o tom jsou spojeny i s detailní zprávou o tom, že oba byli vážně opařeni horkou vodou z kotle na lokomotivě.

Některé zprávy potom hovoří o dalších čtyřech mrtvých, kteří měli být nalezeni až za několik dní v řece Úslavě. Ať tak či onak, byli také zranění. Těch bylo celkem 42, z toho 10 těžce. Pomoc přivezl až záchranný vlak asi za hodinu po havárii a trať byla zprůjezdněna až za týden.

Následné vyšetřování potom konstatovalo, že za nehodu není nikdo zodpovědný a jednalo se skutečně o nešťastnou náhodu způsobenou přírodním živlem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz