Hlavní obsah
Lidé a společnost

Konstruktér a všeuměl Josef Božek. První český parní vůz ve vzteku zničil

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Parní automobil Josefa Božka, druhý na evropském kontinentu

Devatenácté století nazýváme stoletím páry. Parní stroj spatřil světlo světa v Anglii ve století předcházejícím. Napadlo vás ale někdy, kdy se parní stroj dostal do českých zemí?

Článek

V roce 1782 se ve Slezsku narodil Josef Božek. Již v době svých studií na gymnáziu vynikal v navrhování a sestavování nejrůznějších mechanických strojů. Jako středoškolák dokonce navrhnul postup opravy nefunkčního olomouckého orloje a sestrojil jeho zmenšený model.

V Brně začal studovat techniku, a přitom sestrojil stroj na stříhání látek. Netrvalo dlouho a přesunul se do Prahy, kde si jej všimnul slavný ředitel polytechniky František Antonín Gerstner. Ten mu nabídl místo technika a Božek na této pozici začal vyrábět mechanické protézy. Jelikož to bylo v době, kdy vrcholily Napoleonské války, veteránů, kteří protézy potřebovali, bylo víc než dost. Božek vyráběl protézy rukou i nohou, které byly skutečně funkční a umožnily například lidem bez obou nohou chůzi do schodů. V této době se také vyučil hodinářem a začal konstruovat hodiny všech velikostí a typů pro nejrůznější zákazníky.

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Portrét Josefa Božka, vynálezce a konstruktéra

Josef Božek a parní stroj

V roce 1811 se v Praze objevil první parní stroj, který z Anglie dovezl hrabě Buquoy. Měl však jednu vadu: byl v krabicích rozložený na malé části ke kterým neexistovala žádná technická dokumentace. Stroje se ujal Josef Božek a parní stroj zanedlouho zprovoznil. Božek však také věděl o tom, že Angličané a Francouzi se pokouší využít parní stroj k pohonu vozů. A právě takový parovůz se Božek rozhodl zkonstruovat.

Dne 24. září 1815 se v Pražské stromovce konalo první představení vozu bez koní. Veřejnost byla nadšená. Božkův parovůz vypadal na první pohled jako klasický dřevěný žebřiňák s loukoťovými koly, na spodní části byl ale zavěšen parní kotel. Celý vůz vážil asi 700 kg. Řidič prostřednictvím páky ovládal přívod páry z kotle, ruční brzdu a kola se otáčela klikou.

Zničení Božkova parovozu

Josef Božek zanedlouho představil i malé parníky. Do svých vynálezů investoval prakticky veškeré své peníze a aby na vynálezech alespoň něco vydělal, vybíral při ukázkách vstupné. V roce 1817 při jedné takové veřejné ukázce začalo z ničeho nic hustě pršet. Všichni přítomní se snažili před deštěm schovat a v nastalém zmatku někdo ukradl pokladničku se vstupným. Pro Josefa Božka se jednalo o velkou finanční ztrátu a ve vzteku svůj parovůz rozbil.

Foto: CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Parní loď Josefa Božka

Parovůz Josefa Božka byl druhý na celém evropském kontinentu. Kvůli jakémusi nenechavci se nám však nedochoval a v Národním technickém muzeu tak mohou návštěvníci obdivovat pouhou repliku. Nic to nemění na tom, že Josef Božek byl konstruktérem evropského formátu a lze o něm říci, že byl i prvním českým motoristou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz