Článek
Počátky a stavba lanovky
Ve dvacátých letech minulého století stál na vrcholu Ještědu hotel patřící Německému horskému spolku pro Ještědské a Jizerské hory. Právě ten byl iniciátorem stavby lanovky na vrchol. Původně měla být stavba svěřena německé firmě, nakonec ji ale realizovaly Československé státní dráhy.
Od původního záměru byla však k realizaci poměrně dlouhá doba a stavba započala až v létě roku 1932, poté co dráhy vykoupily potřebné pozemky. Jestliže ale příprava trvala osm let, vlastní stavba byla hotová za rok a dne 27. června 1933 se poprvé rozjela. Ve své době šlo navíc o technický unikát, jednalo se totiž o druhou českou visutou lanovku po lanovce na Černou horu.
V letech 1971-1975 potom došlo ke kompletní renovaci lanovky. Kromě nových kabin byl změněn systém podpěr a celková délka trasy se o něco prodloužila. Když bylo vše hotovo, na Silvestra 1975 se mohla lanovka rozjet. V následujících letech pak lanovka vozila až do osudného června 2021 statisíce spokojených turistů.
Po havárii se řešilo, zda bude tradice pokračovat. Nakonec bylo rozhodnuto, že bude. Nyní už dokonce víme, jak bude nová lanovka vypadat a také to, kdy se poprvé k ikonickému vysílači od architekta Karla Hubáčka rozjede.
UFO míří na Ještěd
Již koncem minulého roku představilo město Liberec vítězný návrh (resp. dvě jeho varianty) podoby nové lanovky na Ještěd. Ten pochází ze studia proslulé české designérky Anny Marešové. Její portfolio zahrnuje široké spektrum designů, od lanovky na Petřín přes tramvaj T3 Coupé až po netradiční erotické pomůcky.
Pro její vítězný návrh lanovky se vžil název UFO a není těžké určit proč. Kabinka bude určena pro asi 80 cestujících a bude po celém svém obvodu prosklená. Výhled tak budou mít lidé prakticky dokonalý. Tím nejzajímavějším prvkem je ale skleněný průhled v podlaze, který bude navíc ve tmě svítit a na zem vrhat kužel světla.
Za šera tak bude lanovka připomínat ze všeho nejvíce UFO, které přistává na Zemi. Vše si můžeme prohlédnout na vizualizacích. Kdy se ale svezeme doopravdy? Pravděpodobně někdy kolem roku 2030. To by měla být stavba, jejíž cena se bude pohybovat někde mezi 360 a 440 miliony korun hotová.
A funifor?
Nakonec dlužíme ještě vysvětlení pojmu funifor. To značí unikátní systém zavěšení kabinky, který spočívá v závěsu hned na dvou lanech nepočítaje lana tažná. Celý systém je bezpečnější než systém klasický a funifory již úspěšně fungují třeba v Dolomitech. Slavná a dlouhá historie lanovky na Ještěd zkrátka nekončí a brzy napíše další kapitolu.