Hlavní obsah

„Ban“ Vávra - Jak se z našeho výborného herního vývojáře stal všeználek neschopný přijímat kritiku

Foto: Pixabay

Daniel Vávra je jedním z nejznámějších českých videoherních tvůrců. Jeho práce na kultovních hrách jako Mafia nebo Kingdom Come: Deliverance mu zajistila obrovské uznání doma i v zahraničí. Ale veřejná persona Vávry je už jiné kafe.

Článek

Vávra se v roce 2025 opakovaně vyjadřoval k tématu svobody slova a cenzury. V rozhovoru pro iDNES tvrdil, že současné evropské vlády a instituce směřují k potlačování odlišných názorů a autocenzuře, což podle něj vytváří atmosféru strachu a tlaku na „politicky korektní“ jednání.

Lidé si netroufnou říct, že něco je už moc — a kdo se ozve, je okamžitě onálepkován,“ uvedl Vávra

Stop cenzuře, nebo stop realitě?

Z výkřiků o svobodě slova se Vávra posunul i ke konkrétním akcím. Stal se jedním z iniciátorů petice a hnutí „Stop cenzuře“, které kritizuje moderování obsahu na sociálních sítích a tvrdí, že platformy jako Facebook přehnaně mažou příspěvky s nepříjemnými názory.

V debatách pak hájil, že podle něj svoboda projevu končí až tam, kde začíná porušování zákona, a že masivní zásahy umělé inteligence nebo lidí při odstraňování obsahu mohou mít politickou agendu.

A přichází Ban Vávra

Právě zde se dostáváme k jedné z nejvíce ironických a veřejně diskutovaných záležitostí: Vávra často kritizuje cenzuru a omezování svobody projevu, ale sám blokuje a maže lidi na svých sociálních účtech.

Na sociálních sítích byl podle komentářů označován jako „Ban Vávra“, protože blokuje uživatele, kteří s ním nesouhlasí nebo jeho názory zpochybňují. Už déle existuje i facebooková skupina, kde se shromažďují ti, které už má Vávra ve svém „blok koši“.

Tento paradox — bojovat proti cenzuře, ale zároveň moderovat a blokovat diskuzi na svém profilu — se stal dalším důvodem pro kritiku ze strany hráčů jeho her i komentujících uživatelů na jeho stránkách.

Podle některých je to praktický problém svobody slova vs. reality moderace diskuzí: můžete tvrdit, že systémová cenzura je špatná, ale pak mazat komentáře a banovat lidi, kteří se vám nelíbí — to je standardní praxe většiny veřejných osobností i značek, a tak trochu to nedává smysl. Především veřejně známé osobnosti by měli mít schopnost nadhledu, a také schopnost důstojného vystupování.

Konflikty s politiky a veřejnými osobnostmi

Další z jeho kontroverzních výroků se týkal politiky. Když předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová veřejně pogratulovala úspěchu Kingdom Come: Deliverance 2, Vávra na to ostře a osobně zareagoval slovy, že politici by neměli„parazitovat na úspěchu, na kterém nemají žádné zásluhy“.

Takové okamžiky jeho veřejných prohlášení přispívají k dojmu, že Vávra je stejně konfrontační mimo herní vývoj, jako byl mnohdy při samotných diskusích o hrách.

Historická autenticita

Sám se také stal středem debat o historické autentičnosti vs. moderně ve hrách. Když Kingdom Come čelilo kritice, že ve hře chybí různé etnické menšiny, Vávra odpověděl, že hra je zasazena do konkrétní historické reality a jeho tým nepřijal „tabulky diverzity“. S tím lze částečně souhlasit, ovšem narativ, že ve středověku jsme jinou než bílou pleť rozhodně neviděli? No…

Jak to shrnout?

Daniel Vávra bojuje proti tomu, co označuje za cenzuru a omezování svobody slova,
aktivně se angažuje v iniciativách proti moderování obsahu, sám však blokuje a maže lidi v diskuzích, což mnozí označují za těžkou ironii, a vyjadřuje se neustále a ke všemu. Možná by panu Vávrovi prospěla práce na nové hře a detox od sociálních sítí…

Zdroje: Facebookový profil Daniela Vávry - https://m.facebook.com/daniel.vavra/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz